FEKETE HOLLYWOOD

Soós Tamás Dénes: A történelem visszavétele (Fekete Hollywood)

Strausz László: Nagyon is emberi (Barry Jenkins: Holdfény)

Hollywood sokáig feketék nélkül mesélte a feketék történelmét, a blackface gyakorlata ugyan már rég a múlté, de a két kulcsfontosságú pozíciót (rendező + főszereplő) még ma is csak ritkán engedik át feketéknek. Az afroamerikai filmesek szeretnék, hogy maguk mesélhessék el a saját történeteiket, fehér megváltók helyett fekete hősökkel a főszerepben.

 

ÚJ RAJ

Szabó Ádám: Nyers hús (Amat Escalante)

Árva Márton – Puskás Lilla: Lesben álló rettenet (Beszélgetés Amat Escalantéval)

Kevesen ábrázolják olyan intenzitással a szenvedést, mint a mexikói mozi fenegyereke, Amat Escalante: filmjeiben test és a lélek egyaránt is lecsupaszodik. 

 

A KÉP MESTEREI

Alföldi Nóra: Egy angol úriember (Roger Deakins)

Roger Deakins visszafogott operatőr, aláveti magát a történetmesélésnek, és mégis az egyik leghatásosabb kortárs képalkotó, mert olyan látványban gondolkodó rendezőkkel társul, mint a Coen testvérek, Sam Mendes vagy Denis Villeneuve. Deakins a világítási struktúrák nagymestere, nem csak megvilágítja a teret, hanem tudatosan alakítja a fények irányával, színével, karakterével.

 

INGMAR BERGMAN

Pólik József: A törpe, aki leharapja a lábujjamat (A szemtanú, mint karakter)

Gáspár László Ervin: Hang, téboly és sirályvijjogás (Bergman „kamarazenéje”)

A szemtanúfilm műfaja azért is mélyebb értelmű az átlagkrimiknél, mert maga a művészet is tanúság az emberről és életéről. Bergman filmjei közül a Szűzforrás és a Farkasok órája tartozik ebbe a zsánerbe.

 

ANIMÁCIÓ

Varga Zoltán: Mi a rajzfilm, doki? (Chuck Jones életműve)

Chuck Jones úgy kezelte figuráit, mintha önálló személyiséggel rendelkeznének, bármilyen történetben tűnnek is föl, mindig egy adott viselkedésminta jellemzi őket. Ha akadnak valódi kihívói a Disney-műhelyben született rajzfilmsztároknak, Miki egérnek vagy Donald kacsának, akkor kétségkívül a Warner Bros. szériáiban kiérlelt, máig közkedvelt figurák azok: Tapsi Hapsi, Dodó kacsa, Gyalogkakukk, Prérifarkas.

 

MAGYAR MŰHELY

Morsányi Bernadett: Hiányzó láncszem (Beszélgetés Török Ferenccel)

Kolozsi László: A tehenek tekintetében (Beszélgetés Morcsányi Gézával)

Kolozsi László: Álmomban már láttalak (Enyedi Ildikó: Testről és lélekről)

Orosz Annaida: A rajzolt filmek primátusa (Varga Zoltán: A magyar animációs film)

Morsányi Bernadett: Tulajdonságok nélküli emberek (Dobai Péter és a film)

 

SZÍNÉSZPORTRÉ

Horeczky Krisztina: Hollywood nagyasszonya (Meryl Streep)

 

FILM/REGÉNY

Pethő Réka: Istenkép (Shûsaku Endô:Némaság)

Varró Attila: Fél pálfordulás (Martin Scorsese: Némaság)

 

KRITIKA

Baski Sándor: Nosztalgiajárat (Danny Boyle: T2 Trainspotting)

Kovács Gellért: Szertől szerig (Horváth Balázs: Dizájneren)

Schubert Gusztáv: Antigravitáció (Halász Glória: Mi ez a cirkusz?)

Roboz Gábor: A régi rutin (Kenneth Lonergan: A régi város)

 

TELEVÍZIÓ

Huber Zoltán: A fekete város (Donald Glover: Atlanta)

 

(A címlapon: Anne Fontaine: Ártatlanok – A Cirko Film Kft. márciusi bemutatója.

A Filmvilág csak 490 forint. Vedd meg, védd meg!