A tartalomból:

OLASZ POLIP
A legendárium szerint a szicíliai szervezett bűnözés a hódítókkal szembeni ellenállásból nőtte ki magát. A világháborút is túlélő feudális földbirtokrendszer tette lehetővé, hogy a maffia közvetítőként működjön: Don Corleone szintén közvetít, és „szemet szemért” alapon, ótestamentumi igazságot oszt (kivéve, ha az újkori bosszúért többet fizetnek), valamint a helyi olasz közösség érdekeit ápolja. A valóság kevésbé romantikus.
Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal (Olaszország ólomévei)
- Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás (Francesco Rosi 1922-2015)
- Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék (Gomorra-sorozat)
- Soós Tamás: „A pisztoly marad, hozd a cannolit!” (A maffia Amerikában)

U.S. ARMY VS. DJIHAD
„Három kategóriában vagyunk világelsők: bebörtönzött állampolgárok aránya, felnőttek, akik hisznek az angyalokban, illetve védelmi kiadások terén.” – sorolja indulatosan a Híradósok-sorozat főhőse a hozzá intézett kérdésre (Miért Amerika a világ legnagyszerűbb országa?). Aaron Sorkin hőse egy generáció frusztrációjának ad hangot: az Egyesült Államok 2001 óta folyamatosan háborúban áll.
- Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés (Amerikai terrorellenes háborúja)

FRANCIA MULTICOLOR
- Barkóczi Janka: Meseváros végzete (Abderrahmane Sissako: Timbuktu)
- Jean-Christopher Ferrari – Grégory Valens: Emberek ők is (Beszélgetés Abderrahmane Sissakóval)
- Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad (Party Girl, Csajkor, Küzdők)
- Ádám Péter: A humor mártírjai (A Charlie Hebdo-per)

MAGYAR MŰHELY
A hatvanas évek szemléletváltást hozott a parasztság addigi megítélésében és magyar faluról szóló filmekben is. Az új hullám filmjeinek egyik alaptémája a paraszti hagyományokból induló és nagyvárosi értelmiségivé váló fiatalok, a fényes szelek nemzedékének konfliktusokkal teli életútja.
- Sándor Tibor: A paraszti sors változásai (Vidéki Magyarország 1945-1989 – 3. rész)

OROSZ HISTÓRIA
„Rettegett Iván alakjában élesen kivehető a célzás Sztálinra, Maljuta Szkuratovban – Berijára, az opricsnyikokban pedig a pribékekre ismerünk. De Eisenstein vakmerőségében, szemének fényében, kihívó szkeptikus mosolyában megéreztük, hogy tudatosan cselekszik, hogy úgy döntött, fékeveszetten megy előre.”
- Geréb Anna: Az utolsó orosz zsidó nemes (Eisenstein tabui)
- Veress József: „A múltat be kell vallani” (Egy orosz filmtörténeti szöveggyűjteményről)

SVÉDKESERŰ
Roy Anderson trilógiája, bevallottan kozmikus projekt. A statikus képekben megidézett svéd mindennapok fölött folyamatosan az emberlét értelmének kérdőjele lebeg. A létezés keserűsége és kilátástalansága Anderssonnál nem az elkerülhetetlen halál vetette árnyék, hanem az élni nem tudás előidézte tragikomikus gyötrelem, ami olyan abszurd, hogy már csak kiröhögni lehet.
- Vince Teréz: „Nézd legott komédiának...” (Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra...)
- Varró Attila: Álomjáték (Júlia kisasszony-adaptációk)

FILM/REGÉNY
- Sepsi László: Szigorúan ellenőrzött gyönyör (E. L. James: A szürke ötven árnyalata)
- Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus (Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata)

KRITIKA
- Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával (Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér)
- Fáber András: Filmet rendezni (Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni)
- Kránicz Bence: A simlis és a szende (Tim Burton: Nagy szemek)

A Filmvilággal féláron mehetsz a Cirkó Moziba! (Részletek a Krónika rovatban.)

Legyél a Filmvilág mecénása: Vedd meg, védd meg!
A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!