FÁBRI 100

Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus (Fábri Zoltán 1917-1994) 

Fábri és a cenzúra (Barabás Klára: A történelem körhintáján. Fábri 100)          

Körhinta, Hannibál tanár úr, Édes Anna, Két félidő a pokolban, Húsz óra, Utószezon, A Pál utcai fiúk, Isten hozta, őrnagy úr!, Az ötödik pecsét, Fábián Bálint találkozása Istennel. Fábri Zoltán életműve stilárisan nem rendeződik egyetlen szerzői ívbe. Világszemléletében annál inkább egységes. Fábrit a történelem által tragikus helyzetbe sodort kisember küzdelme érdekli a mindenkori önkénnyel szemben.

PARANOIA THRILLER

Benke Attila: Belső ellenségek (Kortárs amerikai politikai thrillerek) 

Sepsi László: B-gyilkos (Michael Cuesta: Amerikai bérgyilkos) 

Fekete Martin: Összeesküvések Z-től I-ig (Az európai paranoiafilm) 

Barkóczi Janka: Lázas város (Tarik Saleh: A kairói eset) 

Teszár Dávid: Fehér gallér, zöldhasú (Koreai politikai thrillerek) 

Az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek belpolitikai eseményei – mint Mccarthy ideológiai boszorkányüldözése, a Kennedy-gyilkosságok és a Watergate-botrány – alapjaiban ingatták meg az amerikai emberek államba vetett bizalmát és biztonságérzetét, amire Hollywood egy új műfaj – a paranoia-thriller – kikísérletezésével reagált.

ÚJ RAJ

Árva Márton: Megfontolt felforgató (Ruben Östlund) 

Ruben Östlund az első cannes-i Arany Pálmás, aki bevallottan az interneten megosztott videók alapján építi fel alkotói koncepcióját. A svéd rendező filmjei tükröt tartanak az ezredforduló óta radikálisan megváltozott társadalmi érzékenységnek és mozgóképfogyasztási szokásoknak.

A KÉP MESTEREI

Vincze Teréz: A fenséges realizmus mestere (Lee Ping-bin) 

A tajvani operatőr hírnevét a természetes fények bravúros használata, a kifejező színdramaturgia, a lassú kameramozgással kibontott látványvilág alapozta meg Hou Hsziao-hszing és Wong Kar-wai alkotótársaként.

PIER PAOLO PASOLINI

Harmat György: A talált tárgy felmutatása (Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 3. rész) 

Pasolini filmjeiben úgy tárja elénk a jelen és a múlt speciálisan megalkotott figuráit, történeteit, mint a régész a maga leleteit. A Salò kivételével minden játékfilmje olyan, mintha talált tárgy lenne, lelet a múltból.

MAGYAR MŰHELY

Morsányi Bernadett: Életem filmjei (Beszélgetés András Ferenccel – 2. rész) 

Cserháti Zoltán: „Megfogott a kuflik humora” (Beszélgetés Jurik Kristóffal és Molnár Ágnessel) 

Varga Zoltán: A király meséi (Újváry László 1945-2017) 

Mészáros Márton: Humorra hangolva (Beszélgetés Vékes Csabával) 

Vajda Judit: Színház az egész világ (Vékes Csaba: Hetedik alabárdos) 

FESZTIVÁL

Várkonyi Benedek: A fény művészete (Szolnoki Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál) 

Buglya Zsófia: Krízis és terápia (Szemrevaló/Sehenswert) 

KÖNYV

Sághy Miklós: Át a labirintuson  (Gelencsér Gábor Magyar film 1.0) 

Murai András: Forradalmi kötet (Szűk Balázs szerk.: ’56, te suhanc)

FILM/REGÉNY

Varró Attila: Elvarázsolt kastélyok (Stephen King: Az) 

Sepsi László: Megmutatni Azt (Andy Muschietti: Az) 

KRITIKA

Varró Attila: Anyasági vizsgálat (Darren Aronofsky: Anyám!) 

Pápai Zsolt: Búcsúfilmezés (Steven Soderbergh: Logan Lucky – A tuti balhé) 

Baski Sándor: Ozon-réteg (François Ozon: Dupla szerető)           

 

A címlapon: Ruben Östlund: A négyzet (Terry Notary) – A Cirko Film októberi bemutatója