A tartalomból:

WAJDA 90

A 90 éves Andrzej Wajda, a lengyel filmiskola utolsó aktív tagja, élő klasszikus: témái, jelenetei, stilisztikai megoldásai mai is hatnak a fiatal filmesekre. A korai Wajda-klasszikusok olyan erősek, hogy bizonyos helyszínek, cselekményelemek és szereplők nem tudnak nem felidézni Wajda filmjeiben valaha megjelent helyszíneket, fordulatokat és hőstípusokat.

Szíjártó Imre: Menyegzők (Wajda-motívumok a mai lengyel filmben) 

Forgács Iván: Lelkének rabjai (Wajda 90)

Andrzej Wajda: A nemzeti film eszméje 

 

MAGYAR MŰHELY

Kelecsényi László: Még mindig veri az ördög (András Ferenc-portré)

Kővári Orsolya: Valami visszavonhatatlan (Beszélgetés Till Attilával)

Mészáros Márton: „A néző mindenek előtt” (Beszélgetés Madarász Istivel)

 

MaNDA-DOSSZIÉ

A nemzeti filmarchívum szerepén és lehetőségein érdemes és kell is gondolkodni, léte és önállósága azonban egy kulturált társadalomban, a mozgókép kiemelt szerepére épülő világban nem képezheti vita tárgyát.

Barkóczi Janka: A magányos villa (A MaNDA-dosszié) 

Hamar Péter: Csak a fejléc maradt (Volt egyszer egy Filmtudományi Intézet)

 

IZLANDI FILMEK

Ha Izland, akkor halszag, vulkánok és végtelen tél. A kép, ha nem is torzít jelentősen, de árnyalásra szorul. Különcség, magány, melankólia, fekete humor, koboldok, lovak, kosok, örök gyermekségbe zárkózó, furcsa szigetlakók. A mai izlandi vikingfiak mozijában új országimázs épül, melyre egyre több külhoni néző is fogékony.  

Baski Sándor: Manók, lovak, emberek (Izlandi új raj)

Kránicz Bence: Vergődik, majd messze száll (Rúnar Rúnarsson: Madárkák)

 

BŰNFILMEK

Denis Villeneuve Sicariója megosztó film, sárfekete világképe miatt annak is nehéz szívből szeretnie, aki egyébként nagyra értékeli. A Sicario tradicionális hollywoodi akcióthrillernek látszik, de valójában döntő fordulat a bűnüldözés ábrázolásában. Villeneuve újragondolja a hollywoodi vigilante-hagyományt, az önkéntes és önkényes igazságszolgáltatás problematikáját.  

Pápai Zsolt: Farkasok földje (Denis Villeneuve: Sicario)

Sepsi László: Brutális egzotikum (Miroszlav Szlabospickij: A törzs)

Varró Attila: Szűkebb haza (Dante Lam rendőrfilmjei)

 

FILM ÉS PSZICHOLÓGIA

Többnyire elnagyolt kép él bennünk az autistákról: furcsák, repetitívek, rosszul tűrik a változást, tévelyegnek a szociális helyzetekben, zsenik, maguknak valók, jók a számokban. Az újabb filmek szerencsére árnyalják ezt a képet.

Pintér Judit Nóra: Idegenként a neurotipikusok világában (Autista hősök) 

 

FESZTIVÁL

Ruprech Dániel: Dialóg nélkül (Berlin)

Szalkai Réka: Kistigrisek (Rotterdam)

Horeczky Krisztina: Hétköznapi őrül(e)tek (Cseh filmkarnevál)

 

KÖNYV

Várkonyi Benedek: A történelem sorsa (Minarik, Sonnenschein és a többiek) 

 

TELEVÍZIÓ

Kránicz Bence: Nincs jó döntés (A Homeland és Európa)

 

KRITIKA

Bilsiczky Balázs: Féktelen jövő (Nemes Gyula: Zero)

Nagy V. Gergő: Az ordibáló gróf (Igor és Ivan Buharov: Az itt élő lelkek nagy része)

 

A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!

Hűséges Olvasók, filmes barátok! Támogassátok továbbra is a Filmvilág Alapítványt (19019037-2-41), az adótok 1%-ával!