A belvárosi Reáltanoda utca patinás épületébe szólt a meghívás a Közös sziget forgatására – a hetedik kerületnek ez a része egyre népszerűbb helyszín lehet, mert az utca másik oldalán épp egy hollywoodi szuperprodukció készült. A több, mint száz éves épület romos bejárata után, a lépcső tetején már paradicsomi körülmények vártak: az omladozó falak helyett egy aprólékosan felépített, színes, fiatalos lakás – egy különleges sziget fogadott, ahol egy bonyolult konyhai jelenetet forgattak.

Egy hosszú snittben felvett jelenetet próbáltak, benne egy fiatal szerelmespár (Józsa Bettina és Gyöngyösi Zoltán), a lány bátyja (Horváth Illés) és a csaja (Stork Natasa),akik egy házibulira készülődik. A kezdeti jó hangulat után hamar feszültté válik a helyzet, a kamera láthatatlan szereplőként cikázik az egyre idegesebb arcok között – a rámenős alfahím, a másodhegedűs (Figeczky Bence) és a szerelmes sógorjelölt összecsapni készül a rozéfröccs fölött. Több perces jelenet, sok kimondott és elhallgatott sértéssel, jó hangulatú bulinak álcázva.

Józsa Bettina és Gyöngyösi Zoltán / Forrás: Filmteam / Fotó: Gerencsér Anna

A rusztikus épületből fiatalos lakássá varázsolt díszletben a hat szoba mind különböző stílusban lett berendezve – volt neon rózsaszínben úszó biliárdszoba, dzsungel-témájú nappali és narancssárgás, keleti hangulatot idéző előtér is, amikben mértani pontossággal lettek elhelyezve nem csak a dísztárgyak, hanem a pisztáciahéjjal teli hamutál, csipszes zacskó és használt sörösüvegek is. A rendező a neon flamingó fényében ülve követte a konyhai jelenetet, amit a sok szereplő és a bonyolult kameramozgás miatt többször elpróbáltak és újravettek.

Miközben a rendező a hat színésszel és Bántó Csaba operatőrrel a jelenetet koreografálta, a forgatás körülményeiről és a projekt támogatásáról Iványi Petra producer mesélt nekünk. Elmondása szerint a rendező és társszerzője, Horváth János Antal már a szinte kész könyvvel kereste meg a Filmteamet, akik általában félkész terveket és ötleteket kapnak. A rendező színházi tapasztalata, a kamara-jelleg és az izgalmas képi világ hamar meggyőzte őket, és rögtön felkarolták a projektet. A szétbulizott lakást a Bródy House Group egyik népszerű forgatási helyszínén építették fel, amit tetőtől-talpig, a padlótól a tapétáig a fiatalok stílusára formálhatott át Varga Judit Csuti díszlettervező, a Propclub segítségével.

Horváth János Antal és Olasz Renátó / Forrás: Filmteam / Fotó: Gerencsér Anna

A Filmteam, és tulajdonosa Major István évek óta támogat kisfilmes és első nagyjátékfilmjüket készítő rendezőket, házi inkubátorként segíti az alkotókat a forgatókönyv fejlesztésében, a forgatásban, az utómunkában és a fesztiváloztatásban is. (SZFE-s diplomafilmek mellett, támogatták például Dyga Zsombor, Ujj Mészáros Károly és Vranik Roland korábbi filmjeit, és ők készítették Mészáros Márta ősszel bemutatásra kerülő Aurora Borealisát is. A Filmalap Inkubátor Programjának segítségével jövő tavasszal forgatják Hartung Attila első játékfilmjét, és még idén ősszel a Senki szigetéhez hasonlóan, saját finanszírozásban Moll Zoltán játékfilmjét.) A producer egy generációs váltást érez a fiatal filmesek között, akik a nemzetközi sikereken felbátorodva merészebb témákkal foglalkoznak, és sajátos stílusban kísérleteznek. Reméli, hogy ez az új hang és a nemzetközi érdeklődés hosszú évekig kitart és nem jutnak például a román újhullámos filmek sorsára, amik az elmúlt időszakban vesztettek az erejükből.

Horváth Illés és Józsa Bettina / Forrás: Filmteam / Fotó: Gerencsér Anna

Az első rövidfilmjét jegyző Olasz Renátó nagyon jól érezte magát a forgatáson, alkotótársával mindvégig egy egyszerű, mindenki által átélhető történetet akart elmesélni, ami egyszerre drámai és humoros. A forgatás előtt sokszor próbált színészeivel a kamera jelenlétében, és teret adott nekik az improvizálásra is. A színházi rendezéshez képest óriási előnynek érzi, hogy az operatőr egészen közelről képes megmutatni a gesztusokat, és a filmes tér is több módon tud mesélni a szereplőkről. Sokszor támaszkodott saját színészi tapasztalataira, jól ismeri ezt a feszült közeget, az Aranyélet forgatásán rengeteget tanult Dyga Zsombortól és Mátyássy Árontól, akik szintén a színészközpontúan gondolkodtak.

Horváth János Antal a Színház és Filmművészeti Egyetemen végzős dramaturg hallgatója, több rövidfilm és színházi darab társírója, köztük az Utolsó estém a földön című előadásé is, amit Olasz Renátóval készített. Közös sziget számára egy idilli állapotban lebegő szerelmespár története, akik azt gondolják, hogy tökéletesen ismerik a másikat és már nem érheti őket meglepetés. A cím is erre vonatkozik: a mindent elsöprő szerelem olyan érzés, mintha a külvilágtól elzárva, elszigetelten élne egymással a két ember. Ebből az álomvilágból nehéz felébredni, mert a kapcsolatukat még nem mérgezte meg a külvilág, most viszont át kell esniük a tűzkeresztségen. A film egy élő dologról mesél egy egészen stilizált világban – minden színes, minden gigantikus, a szituáció amibe belekerülnek viszont nagyon is emberi, hétköznapi.

Forrás: Filmteam / Fotó: Gerencsér Anna

Olasz Renátó több színházi rendezésével bizonyította már rendezői vénáját, ezért a Közös sziget is ígéretesen hangzik: a vibráló neon, a hosszasan kitartott, füstös képek és a növekvő káosz, a Drive és az Only God Forgives rendezőjének, Nicholas Windig Refn stílusát idézik, amire már előzetesben sem lehet panasz. A film bemutatójának helye és ideje még ismeretlen, de amint többet tudunk, beszámolunk róla.

Címlapfotó: Filmteam, Gerencsér Anna