A francia újhullám egyik legmeghatározobb ikonja Jean-Luc Godard, akinek 1965-ben bemutatott remekműve, a Bolond Pierrot nyitja a hétfő esti vetítések sorát. A korszak színészóriása, Jean-Paul Belmondo alakította Ferdinand addigi életétől megcsömörlötten elhagyja feleségét és elszökik szerelmével, Marianne-al. Főhősünk azonban nemcsak Párizst és a maga teremtette hazug világot hagyja maga mögött, de önmagából teljesen kifordulva és az összes társadalmi normát felrúgva totális ámokfutásba kezd.

Egészen más világot tár elénk Jacques Tati Playtime című filmje. A történet kulcsfigurája Hulot úr, aki egy bizonyos Giffard urat keresve bolyong egy utópikus üvegrengetegben. A Playtime, annak ellenére, hogy a párbeszédek elenyésző szerepet kapnak benne, nem némafilm. Az epizódok szinte nem is kapcsolódnak egymáshoz, csak Hulot figurája köti őket össze, aki egymaga testesíti meg a modern idők reménytelenségét.

A francia filmművészetből szemezgető sorozat nem lehet teljes egy François Truffaut-rendezés nélkül: a németek megszállta Párizsban játszódó Az utolsó metró tisztelgés a nagy érzelmeket és szenvedélyes szerelmeket ábrázoló francia klasszikusok előtt. Elmélkedés arról, az ember megőrizheti-e tartását, méltóságát, illetve dönthet-e erkölcsösen egy olyan hatalom alatt, amely el akarja venni a szabadságát és az életét. Truffaut filmjének külön pikantériája, hogy a két főszereplő, Catherine Deneuve és Gerard Depardieu nemcsak a filmvásznon, de az életben is egymásban szerettek.

Bár kevesen azonosítják a francia filmekkel, a sci-fi és a gengszterfilmek sem állnak messze a francia rendezőktől. A nyolcvanas években felbukkant új irányzat – ami később a cinema du look nevet kapta – két legjelesebb képviselője Leos Carax és Luc Besson volt. Előbbi munkája A rossz vér, melynek története a Halley-üstökös és az AIDS-vírus elterjedésének időszakában játszódik. Két rivális gengszterbanda küzd egymással Párizs kísérteties negyedében. Alex (Denis Lavant) az egyik bandavezér felesége, Anna (Juliette Binoche) segítségével próbálja megkaparintani a világot fenyegető vírus ellenszerét egy titkos laboratóriumból.

Az irányzat másik képviselőjét, Luc Bessont egyetlen mozirajongónak sem kell bemutatni, sokak szerint ő teremtette meg a modern francia kultuszfilmet. A Nikita igazi fordulópont volt nemcsak Besson, de a francia film világában is. A szépívű szerelmes kalandok és az útkeresés helyét átvették a pörgős akciójelenetek. A történetmesélés fegyelmezettebb, a dramaturgia pontosabban kimunkált. Sokak szerint a Nikita a León, a profi előfutára, egyben pedig egy felvezetés a francia film üzletileg kiszámíthatóbb korszakához.

A teljes műsor:

2016. szeptember 26. 19:00

Bolond Pierrot (Pierrot le Fou; 1965). Rendezte: Jean-Luc Godard.

2016. október 10. 19:00

Playtime (1967). Rendező: Jacques Tati.

2016. október 24. 19:00

Az utolsó metró (Le Dernier Métro; 1980). Rendező: François Truffaut.

2016. november 7. 19:00

Rossz vér (Mauvais sang; 1986). Rendező: Leos Carax.

2016. december 5. 19:00

Nikita (1990). Rendező: Luc Besson.