- Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája (Beszélgetés Tornai Józseffel)


LÁZADÓ KAMERA

Errol Morris az egyik legjelentősebb kortárs dokumentumfilm-rendező, filmes bölcselő, aki
megszállottan kutatja a természetből kiszakadt emberi állat extrém és pusztító természetét.
Szuperkritikus szerző, de nem Michel Moore beledumálós-propagandisztikus módján, Morris
szerzőisége – a játékfilmesekéhez fogható módon – inkább az életmű egyes darabjai közötti
szoros tematikai és stiláris hasonlóságokban mutatható ki

- Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni (Errol Morris)

1962. február 28-án, az oberhauseni VIII. Nyugatnémet Rövidfilmnapokon Haro Senft
kezdeményezésére, Alexander Kluge moderációjával konferenciát tartanak a Papa mozija
halott! címmel. Kék kartonra nyomtatott fekete betűkkel, 26 – többnyire müncheni – filmes
aláírásával megjelenik az Oberhauseni Nyilatkozat, melyet Ferdinand Khittl olvas fel. A
vékonyka kis szöveg konkrétumok említése nélkül egy olyan filmgyártás megteremtését
óhajtotta, melyben az alkotó az ipar gazdasági elvárásaitól, és a fennálló klientúrától
függetlenül lehetőséget kaphat saját elképzeléseinek szabad megvalósítására.

- Szalay Dorottya: Szervízúton (Dennis Hopper – The Lost Album)
- Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között (Az Oberhauseni Nyilatkozat)
- Baski Sándor: Az ellenállás útjai (Verzió Emberjogi Fesztivál)


ANIMÁCIÓ
Az elmúlt években látványosan felértékelődtek a monstrum-karakterekre épített animációk,
végtére is a rajz- és a bábfilm lényege a reanimálás. Tim Burton lidércesen szellemes
bábhorrorjai, a Karácsonyi lidércnyomás, A halott menyasszony és most a Frankenweenie:
Ebcsont beforr a műfaj legmagasabb csúcsai.

- Varga Zoltán: Kedvenced temetője (Szörnyek a kortárs animációban)
- Horváth Eszter: Átjárható dimenziók (Anilogue)
- Kovács Kata: Élmezőny (Primanima Fesztivál)


TELEVÍZÍÓ
Stephen King egyik legsikerültebb regényében, a Tortúrában van egy remek momentum,
amely érzékletesen, a műfajtól elvárható túlzással példázza, milyen felfokozott állapotba
kerülhet a néző, ha a filmesek nem kezelik elég körültekintően a cliffhangereket. A
történetbeli egykori ápolónő, Annie Wilkes, aki fogva tartja bálványozott íróját, hisztérikus
szenvedéllyel ad elő egy történetet arról, hogy ő mennyire nem tolerálja az olcsó fordulatokat.
Annie igencsak kiakadt azon, amikor az egyik epizód végén a Rakétaember nagy bajba
került, ám a következő részben az előző rész végét „meghamisítva” megmenekült. Ez
csalás! – kiáltja Annie. Pedig a cliffhanger természete bizony ilyen is lehet – válaszolja a
sorozattörténelem.

- Kovács Gellért: A folytatás záloga (A cliffhanger)


FILM/REGÉNY
- Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak (Yann Martel: Pi élete)
- Vajda Judit: Csalimese (Ang Lee: Pi élete)


KRITIKA
- Lovas Anna: Hushpuppy meséi (Benh Zeitlin: A messzi dél vadjai)
- Sepsi László: Bővített kiadás (Peter Jackson: A hobbit: Váratlan utazás)


Legyél a Filmvilág mecénása: Vedd meg, védd meg!

A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!