Kapcsolódó anyagok

Kína filmgyártó nagyhatalommá nőtte ki magát: 2016-ban 350 hazai gyártású filmet játszottak a kínai mozik, ezzel párhuzamosan egyre többen kíváncsiak az elkészült művekre. A világ filmművészetének szerelmesei persze már az úgynevezett „ötödik generáció” filmrendezőinek (Chen Kaige, Zhang Yimou) 1980-as évek végi, 1990-es évek elejei megjelenése óta tudják, hogy érdemes odafigyelni a távol-keleti ország filmjeire, hiszen - ahogy azt jelentős európai fesztiváldíjak is jelezték - Kína ekkor kapcsolódott be a nemzetközi filmművészet vérkeringésébe.

Dante Lam: A Mekong-művelet

Időközben a „hatodik generáció” 1990-es években induló, politikailag az ötödik generációnál jóval provokatívabb alkotói is komoly pályát futottak be, ma pedig már előszeretettel beszélnek a „hetedik generáció” megjelenéséről is. Az április 24-én rajtoló fesztivál is innen merít, négy, különböző stílusú, de a kortárs kínai filmre egyaránt jellemző darabot mutatva be a magyar közönségnek.

A kereskedelmileg legsikeresebbnek bizonyult filmeket két cím képviseli a válogatásban: A Mekong-művelet című akció-thriller tavaly (A Nagy Falat is megelőzve) a 3. helyen végzett a kínai mozi-pénztáraknál, míg a Megtalálni az igazit című romantikus komédia a 10. helyen futott be.

Jianqi Huo: Xuan Zhang

A Xuan Zhang című életrajzi film jelentőségét az adja, hogy Kína hivatalos jelöltje volt idén az idegen nyelvű filmek Oscar-díjáért zajló küzdelemben, míg az Ősi folyók annak a Jia Zhangke-nek az alkotása, aki jelenleg a „hatodik generáció” legismertebb és legelismertebb képviselője a nemzetközi porondon. ezt jelzi, hogy az Ősi folyók a 2015-ös Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált. A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal nézhetjük meg.

Címlapon: Xiao Lu Xue: Megtalálni az igazit