A Betonzaj egy kickboxos lányról, Diáról szól, aki élete legfontosabb meccse előtt áll. Barátjával, aki egyben edzője is, közös, új jövőt terveznek Németországban, de ez csak akkor valósulhat meg, ha Dia nyer. Két héttel az ütközet előtt kiderül, hogy a lány terhes. Diának nem csak a fizikai ellenféllel kell megküzdenie, hanem az abortusz gondolatával, ösztöneivel, önmagával is.

"A Színház- és Filmművészeti Egyetem első 6x6-os évfolyamának záróévében készült a film, ez volt a diplomafilmünk. A három éves folyamatos iskolai tanulás és kisjátékfilm készítés közben kialakultak olyan szakmai összefonódások, amelyek alapján pontosan tudtam, kikkel szeretnék dolgozni ezen a filmen.” - mondta a stábról Kovács István rendező.

Bosnyák Miklós (SZFE) és Major István (FIlmteam) producerek, Romwalter Richy, Romwalter Judit (Sparks), valamint Osváth Gábor (Filmfabriq) koproducerei a filmnek. Sztarenki Dóra alakítja Diát, a történet főszereplőjét, Mátray László Dávid megformálója, Szalontay Tünde Dia édesanyját játssza, Gáspár Tibor pedig az orvos szerepében tűnik fel. Galló Álmos, formálja meg a főhős kisöccsét, Bencét.

betonzaj2 600

(fotó: Juhász Péter)

A stáb egy részét a rendező osztálytársai alkották: Gasztonyi Kálmán forgatókönyvíró, Dévényi Zoltán operatőr, Duszka Péter Gábor vágó, Bodnár Dávid és Bohács Tamás hangmesterek és Éder Mariann gyártásvezető. "Nagy élmény volt Rajk Lászlóval, a film látványtervezőjével és volt tanárommal, folytatott közös, kreatív munka.Persze rengeteg iskolán kívüli szakember és barát dolgozott a film létrejöttén, akiknek elmondhatatlanul hálás vagyok a kitartó, lelkes és profi munkájukért, és akiktől most elnézést kell kérjek, hiszen itt nincs alkalmam arra, hogy mindenkinek személy szerint megköszönjem."

Filmhu:Mi inspirált ennek a történetnek a megírására és megfilmesítésére?

Kovács István: Kálmánnal ez volt a második közös filmünk és a Csúszópénz után egyértelmű volt, hogy a diplomafilmben is együtt kell belevágnunk. Igyekeztünk olyan történetet a vászonra vinni, amely mindkettőnk számára fontos problémáról szól. Kálmánnak és nekem is voltak személyes tapasztalataink, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a filmben vázolt helyzethez. A közeget és a küzdősportokat is elég jól ismerjük ahhoz, hogy hitelesen beszéljünk róla.

Számomra a film fő mozgatórúgója, a központi dilemma mellett, a talpraállás motívuma, hogy minden helyzetből van, vagy lesz kiút. Szerettem volna, hogy az utolsó snitt erről szóljon és ezt sűrítse össze.

betonzaj4 600

(fotó: Juhász Péter)

Filmhu:Mi volt a legjobb élményed a forgatás alatt?

K. I.: A legjobb mindig a színészekkel való közös munka. Mindenkivel sikerült egy hullámhosszra kerülnünk és a lehetőségekhez mérten a maximumot kihoznunk a történetből. Dórival fél szavakból értettük egymást, nagy élmény és utazás volt ez számunkra.

Természetesen a végén lévő kick-box meccs hatalmas kihívás volt. Zolival napokat töltöttünk a snittek megtervezésén, majd Petivel, vágás közben, folytatódott ez a kreatív építkezés.

Filmhu:Mi volt a legrosszabb élményed a forgatás alatt?

K. I.: A forgatás előtt pár nappal füstbe ment a végemeccsre kiszemelt helyszín. Szerencsénkre gyorsan, sikerült pótolni, mert a MAFILM a segítségünkre sietett és a műtermükben leforgathattuk. Volt egy másik is, ami pont ehhez kapcsolódik. A bunyó közben Dórit a koreográfia szerint földhöz vágták, de a fejét elég csúnyán beütötte. Nagyon nagyot koppant, de szerencsénkre ez az utolsó felvételünk volt aznap, így reggel, mintha mi sem történt volna, megjelent és forgattunk tovább. Ez a snitt került bele a filmbe.

betonzaj3 600
(fotó: Juhász Péter)

Filmhu:Ki a film célközönsége?

K. I.: Nem szerettem volna behatárolni ezt soha. Reméltem, hogy sok embert megérint majd Dia története. Szerencsénkre különböző korú, foglalkozású emberektől kaptunk pozitív visszajelzést arra vonatkozóan, hogy megfogta őket a sztori közege, hangulata.

Filmhu:Mi a kedvenc mondatod a filmből?

K. I.: “Dávid…"

Filmhu:Miért pont Betonzaj a film címe?

K. I.: Egy kép/hang nem hagyott nyugodni: a betonhoz verődő ugrókötél, ami visszhangzik a panelek oszlopai közt. Ezt próbáltuk a címben visszaadni.

Filmhu:Mi fog meg a kisfilm műfajában?

K. I.: Nehéz igazán kompakt és jó kisfilmet csinálni. Kihívás. Jó stílusgyakorlatok és felkészülés a nagyobb léptékű filmekre. Hálás vagyok az SZFE-nek, hogy szellemi és anyagi hátteret nyújtott ahhoz, hogy ennyi műfajban kipróbálhassam magam.

betonzaj5 600

(fotó: Juhász Péter)

Filmhu:A nagyon törékeny alkatú főhősöd hivatásos boxoló. A főhőst alakító színésznőt, Sztarenki Dórát vagy a sportágat találtátok meg előbb?

K. I.: Előbb a sportág volt meg, majd utána kerestem olyan színésznőt, akiben megvan Dia keménysége és fel tudja tárni az általa is felfedezendő érzékenyebb énjét. Magyarországon ritkán adatik meg, hogy igazán fizikai szerepben jelenjen meg valaki és ez Dóri számára is kihívást jelentett. Tökéletes választásnak bizonyult és nagyon várom, hogy újra együtt dolgozzunk.

Filmhu: Neked milyen a viszonyod a sportokhoz? És a boxhoz?

K. I.: Gyerekkorom óta szerettem volna boxolni, de Zentán, ahol felnőttem, nem volt erre lehetőség. Így elmentem birkózni, de azt hamar abbahagytam. A box beteljesületlen maradt. Azóta nézem a filmeket, dokumentumfilmeket és persze a tévében a meccseket. Valahogy teljesen természetes választásnak tűnt ez a sport, de később az írás során ez módosult a kick-boxra.


Filmhu:A Betonzaj épp a napokban versenyez a montreáli fesztiválon? Hol voltál amikor megtudtad, hogy bejutott a filmed? Hogyan tudtál készülni a fesztiválra?

K. I.: Azt hiszem az esti órákban tudtam meg Osváth Gábortól és épp otthon voltam. Nagyon örültünk a hírnek. Volt róla szó, hogy kimegyünk a fesztiválra, de ez a munkáim miatt meghiúsult, úgyhogy különösebben nem kellett készülnünk rá. Természetesen vágtunk a filmen még egy kört.

Filmhu:Mivel foglalkozol, amikor éppen nem filmet készítesz?

K. I.: Leginkább a barátaimmal vagyok, de mivel sok köztük a filmes, így a téma hasonló. Szeretem ebben a munkában azt, hogy elkísér akkor is, mikor épp nem dolgozunk intenzíven egy projekten. Foglalkoztat az építészetet, persze csak laikusként. Nem értek hozzá, de nagyon élvezem a formák és anyagok találkozásait, harmóniáit. Emellett imádom az elektronikai kütyüket. És természetesen szeretnék újra edzeni, visszatérni  hobbi-úszni, de erre még erőt kell gyűjtenem.

Filmhu:Ha nem lennének anyagi korlátok, milyen lenne álmaid filmje?

K. I.: Erre nehéz válaszolni, de ha műfajában kéne gondolkodnom, akkor biztos egy sci-fi, fantasy vagy egy háborús film lenne.

betonzaj6 600

(fotó: Juhász Péter)

Filmhu:A Betonzajt SZFE-s diplomafilmként készítetted. Most, hogy végeztél az egyetemen, mik a további terveid? Következő filmterved?

K. I.: Három filmen dolgozunk most, az egyik egy első világháborús tévéfilm, amelyet Köbli Norbert írt és egy csapat monarchia-beli katona története, akik az olasz frontvonal mögött egy különös küldetést hajtanak végre. Egy tizenhét éves fiú szemén keresztül látjuk ezt az utazást, amely számára az egész életét meghatározó esemény lesz.

A másik egy dokumentumfilm, amelynek a története a Délszláv háború ideje alatt játszódott Oromhegyesen, ahol az asszonyok nem engedték el a férjeiket a háborúba és bezárták őket egy klubba. Hamarosan több, mint kilencven tank zárta körbe a falut. Innen indul a történetük.Mindkét film az NMHH Mediamecenatúra által valósulhat meg.

Ezek mellett a Holtverseny című Totth Benedek által írt könyvön dolgozunk Bodzsár Márkkal. Nagyon izgalmas az alapanyag, Márkkal egy irányba haladnak az energiáink és ha a Filmalapnak is megfelelnek az elképzeléseink, akkor hamarosan film lehet belőle.

Persze sok filmterven gondolkodunk, amelyekből remélem hamar forgatókönyv, majd film is születik.