Terápia (3.évad)

Idén ősszel végleg leköszönt az egyik legérdekesebb, legizgalmasabb hazai sorozat, az eredetileg izraeli mintára készült Terápia. A sorozat továbbra is egyszerű, jól bevált alapra épít: snitt-ansnitt, kérdés-válasz, egy tér és két ember. Hosszasan lehetne taglalni mitől karfába-markolóan izgalmas azt nézni szűk 30 percen keresztül, hogyan próbálja meg Dargay András (Mácsai Pál) és páciense közösen előhívni és feldolgozni a mélyen elásott családi traumákat, mérgező kapcsolatokat és lelki sérelmeket. Ez az évad nem csak intenzitásában emelkedik ki a többi közül, hiszen a heti négy páciens mellett, a fő hangsúly áttevődik a főhősünk személyes problémáira is. Hétfőn a gyilkosságért előzetesben lévő fiatal fiú (Vilmányi Benett), kedden a házasságából menekülni vágyó háziasszony (Schell Judit), szerdán az Erdélyből Budapestre telepített dühös, idős férfi (Czintos József), csütörtökön a testvére betegségét feldolgozó díva (Udvaros Dorottya), pénteken pedig saját, fiatal terapeutája (Balsai Móni) szembesíti Andrást saját gyengeségeivel és félelmeivel. A befejező évad csodálatos hullámvasútként visz végig hús-vér emberek lelki világán, és minket is gondolkodásra, önmagunk megismerésére bíztat. Egy nagyszerű sorozat, ami mindenkinek ajánlott, terápiás jelleggel.

Szürke senkik

A tévéfilmek többnyire kamaradarabok, amik néhány belső helyszínen, néhány szereplővel játszódnak. Köbli Norbert is írt pár ilyet Fazekas Péternek (Szabadság különjárat) és Szász Attilának (A berni követ, Félvilág), ezúttal azonban kilépett a szabadba. Az I. világháborúban játszódó Szürke senkik egy ötfős felderítőcsapatról szól: olasz földön keresik az ellenség kommunikációs központjául szolgáló galambdúcot, amelynek felégetése komoly csapást jelentene, de az egyébként is széttartó csapat lehetetlen küldetésre vállalkozik. Ami műfaját illeti, a Szürke senkik western, akció- és háborús filmes elemeket is egybegyúr. “A magyar tévéfilm régóta nem volt ilyen jó formában, de a Szürke senkik egyben továbblépés is, formátumváltásért, mozivászonért kiált” - írtuk kritikánkban.

Egynyári kaland (2.évad)

Ritkán fordul elő, hogy egy második évad jobban sikerüljön, mint az első, de ez megtörtént az Egynyári kalanddal, ami talán részben azzal is magyarázható, hogy Zomborácz Virág (Utóélet, Aranyélet) a kezébe vette a rendezést és a forgatókönyvírást is. A koncepció persze nem lett eredetibb – pár fiatal kavar és bulizik a balatoni nyárban – de a második évadnak remek a humora, emlékezetesek a karakterei és a színészek is ügyesek, különösen a csodabogár lányt alakító Walters Lili, aki feltűnt korábban a Senki szigetében és idén a Legjobb útonban is. A sorozat hangulatát már a jól eltalált főcím is megalapozza, amiben az Intim Torna Illegál Örökké című számát halljuk archív balatoni felvételek fölött, de az atmoszféra a játékidő múlásával sem esik szét. Az évad legnagyobb hibája, hogy csak hat részből áll (a mediaklikk.hu-n le lehet tesztelni), de szerencsére készül a harmadik szezon.

Árulók

Köbli Norbert forgatókönyvíró a Szürke senkik mellett egy másik figyelemre méltó történelmi drámával is jelentkezett az idén. Fazakas Péter rendező tévéfilmje, az Árulók középpontjában Guszev, egy fiktív orosz katona története áll, kinek alakját Illés Béla, kommunista író (és a szovjet hadsereg tisztje) alkotta meg, hogy erősítse a szovjetek elfogadottságát közvélemény szemében. Erről a tényről azonban nincs tudomása Illés lányának, Tatjanának, aki lelkesen színpadi előadást készít elő a 48-as szabadságharcban a magyarok oldalára átálló orosz katona tragédiájából. A konfliktus onnan ered, hogy Tatjána vőlegénye, aki a múzeum számára próbál kézzelfogható bizonyítékot gyűjteni Guszev létezésére, idővel rájön a csalásra. Az apja-lánya párost alakító Hegedűs D.Géza és Sztarenki Dóra játékát dicsértük az év legjobb férfi és női alakításai között, de a szereplők kapcsán Klem Viktort is illendő megemlítenünk, aki hitelesen kelti életre Tatjána kérőjét, a hazugsággal bátran szembeszálló, idealista értelmiségit. A film sötét tónusához pedig kiválóan hozzájárul a feszült zene, és az, ahogyan a cselekmény kiválóan egybeszövi a politikai thriller és a családi dráma elemeit.