A vetített dokumentum- és ismeretterjesztő filmek a legkülönbözőbb témákkal foglalkoznak: a II. világháború áldozataival (A háború mindennapjai I-II.), székelyföldi régészekkel (Párhuzamos múlt) és ikonikus magyar filmkészítők történetével (Jelenetek egy operatőr életéből - Hildebrand István legendáriuma), de intim családi portrék (Szülei szeme) is szerepelnek a gazdag programban. Spáh Dávid Nem tűntem el - Richter Gedeon című történelmi dokumentum-játékfilmje új szemszögből meséli el a legendás gyógyszerész történetét, aki híres hivatása mellett színész, politikus és hadvezér is volt. Rudolf Péter főszereplésével ismerjük meg a hőst, akinek holttestét éppen 70 évvel ezelőtt találták meg a pesti alsó rakparton. A filmben megszólalnak - a narrátor mellett - különféle szakértők és a korhű Budapest közegében szereplő színészek is.

Trencsényi Klára Reményvasút című filmje a budai Gyermekvasút fiatal alkalmazottjairól mesél, akik kalauzként, vonatirányítóként és pénztárosként dolgoznak. Nap mint nap szembenéznek a mai magyar valóság gazdasági és érzelmi problémáival. A film néhány napja a ZagrabDox nemzetközi dokumentumfilm-fesztiválon különdíjas lett, itt írtunk róla. Varga Ágota dokumentumfilmje, a Szülei szeme egy vak házaspár és látó kisfiának sorsát követi. Kati, Győző és Ferike története nem ismeretlen a rendező számára: először a Szemünk fénye című filmjében mutatta be a párt és az akkor még négy éves kisfiúkat. Ferikében annak idején a kamera előtt tudatosult a szülei fogyatéka, a Szülei szemében pedig már ő az, aki a mindennapi tevékenységekben segíti a szülőket. A filmről a BIDF idején írtunk, még szeptemberben.

 

A programban számos rövid doksi is látható. László Gábor Ez volt a sorsom… című 26 perces filmjében Kápolnapusztáról, egy sváb szellemfaluról mesél, akiknek lakóit kiirtotta az átvonuló szovjet sereg, Haragonics Sára pedig a Szembenézésben dolgozza fel saját édesanyja halálát. Az ismeretterjesztő filmek kedvelői a Hunnovációkban innovatív csúcstechnológiákkal dolgozó magyar mérnököket ismerhetnek meg, akik egyre nagyobb sikereket érnek el az űrtechnológia és a mesterséges intelligencia fejlesztésében is. A nagyszerelmű város a századelői bordélyházak titokzatos világát mutatja be Budapesten, az eredeti helyszínek és a leghíresebb kéjhölgyek megidézésével.

A dokumentumfilmek mellett kis- és nagyjátékfilmek közül is lehet válogatni: ezen a napon látható a tavalyi év egyik legsikeresebb filmje, a Liza, a rókatündér. Az egyre nagyobb nemzetközi sikereket elérő Ujj Mészáros Károly első nagyjátékfilmjéről számos alkalommal írtunk: jártunk a humoros plakát fotózásán, a díszbemutatón az alkotókat a rókatündérek valódi kilétéről kérdeztük, a rendezővel és a Lizát játszó Balsai Mónival pedig külön-külön is elbeszélgettünk. Versenyen kívül vetítik a Berlinálén versenyzett Viharsarok című filmet is. Császi Ádám filmje egy meleg szerelmi háromszög történetét dolgozza fel a vidéki Magyarország előítéletes közegében. A rendezővel a film bemutatója előtt interjúztunk: “A lehető legkevesebbel a lehető legtöbbet mondani, és mindezt úgy, hogy a kép ugyanannyira beszédes legyen, mint a történet. A film pedig érzelmekről szóljon, még akkor is, ha ez szemérmetlenül romantikus. Nem intellektuális hatásra vagy kimondható tanulságra törekszem, hanem bonyolult érzelmek útvesztőjének bemutatására.”

 

Szász János A nagy füzet című alkotását 2014-ben Karlovy Vary-ban Kristály Glóbusszal jutalmazták, és bejutott az Oscar jelölések előtti szűkített kilences listára is. A Kristóf Ágota regénye alapján készült film egy ikerpár története, akik a II. világháború idején, a nagymamájuk gyámsága alatt felkészülnek az élet kegyetlenségére. Annak idején a film forgatásán is jártunk, ahonnan részletes beszámolóval és werkfotókkal távoztunk.

A Filmhéten nagy vásznon is látható Nagy Viktor Oszkár Hivatal című tévéfilmje, ami egy képzeletbeli bevándorlási osztályon játszódik. A történet egy fiatal, friss diplomás irodista lány viszontagságos munkáját mutatja be, aki nap mint nap szembesül a letelepedni vágyó emberek sorsával. A filmnek vannak könnyedebb pillanatai is, így írtunk róla a bemutató után: “A film szerencsére mégsem csupa szürkeség, vidám - és játékfilmes - színfoltot visznek a történetbe azok az abszurditás határát súroló jelentek, mikor az alkotmányos alapismeretek vizsga multikulturális kavalkádjában járunk. Egy migráns férfi egy üzbég népdal dallamára szavalja el az Ómagyat Mária-siralmat, egy török férfi Gárdonyi Egri Csillagokából felel, egy ázsiai fiú pedig tökéletes magyarsággal mondja fel történelmünket.”

 

A pénteki napon vetített rövidfilmek között találhatóak független és filmes iskolákban készült alkotások is. A délután 14:20-kor kezdődő blokkban látható például Visky Ábel Romanian Sunrise című filmje is, melyet a Színház és Filmművészeti Egyetem rendező osztályának 6x6-os vetítésén mutatott be először. A filmben egy fiú Romániába utazik, hogy megkeressen egy férfit, akivel még soha nem találkozott. A két idegennek egy éjszakája van, hogy megismerjék egymást. Az apakeresés toposzát körüljáró film finom részleteiről a 6x6-os vetítés kapcsán írtunk: “Az alkotás egyik legdicséretesebb vonása, hogy apró, életbeli megfigyelések beépítésével hiteles reakciókat és közeget láthatunk, a hirtelen találkozástól való rosszulléttől az egy mondaton belül négy nyelvet váltó Ion Sapdaru-n át a nyomulós taxisofőrökig.”

Az utóbbi évek több nagy filmes sikerét a MOME-ról kikerült animáció szakos hallgatóknak köszönhetjük, akik különleges vizuális stílusukkal és gyakran groteszkbe forduló humorral készítik el diploma- majd diploma utáni kisfilmjeiket. A MOME animáció szakon tavaly diplomázott diákok kisfilmjeiből látható egy válogatás péntek délután: többek közt látható Király Krisztián A körömágyszaggató, Takács Anikó Cosmic Jacuzzi, és Bárány Dániel Házibuli című animációs kisfilmje is. Ezekről a kisfilmekről, a február elején megrendezett Animációs Filmhét keretein belül írtunk.

Az este az év elején elhunyt világhírű operatőr, Zsigmond Vilmosra való emlékezés jegyében telik, amit Koltai Lajos operatőr nyit. A legendás filmkészítő emlékére levetítik Brian De Palma amerikai filmrendező Fekete Dália című filmjét, melyet Zsigmond fényképezett, és 2007-ben meghozta számára a negyedik legjobb operatőri munkáért járó Oscar-jelölését. Mi így emlékeztünk vissza rá az év elején. A filmvetítés és Koltai megemlékezése mellett egy kiállítással is készültek a Filmhét szervezői: a Zsigmond forgatásain készült teszt-polaroid fényképeiből kiállítást szerveztek a Cinema City MOM mozi előterébe, amely az egész Filmhét alatt megtekinthető.