Az első féléves feladat mottója a „Valamiként lenni” volt: a filmek egy-egy személyt és foglalkozását mutatják be, de a szenvtelen, hagyományos, riportfilmes forma helyett az alanyok személyisége és a társadalomban való szerepük kerül a középpontba. A 8-10 perces kisfilmek finoman, sokszor intim közelségben követik főhősüket - ez a személyesség annak is köszönhető, hogy az elmúlt fél évben minden diák a saját témájára, a saját alanyára összpontosított, köréjük szerveződtek az iskolai feladataik.

 

Először csak az alanyok környezetét filmezték le, aztán mélyinterjút készítettek velük, később pedig olyan szituációkat kellett rögzíteniük, ami  kiválasztottak életére jellemző. Ezután, az eddig fölvett anyagokból összeállítottak egy előzetest, majd ennek felhasználásával a társaik és tanáraik előtt pitchelték a filmjüket. A nyolc vizsgafilm mellett négy, csoportosan készített kisfilmet is levetítettek a Bem moziban, ezeket a Baján készített terepmunka-filmeket egy tíz napos workshop alatt készítették.

A vetítés Bartha Máté Sétahajó indul című rövidfilmjével kezdődött, ami hangulatos felvezetése volt az azt követő másfél-két órának. Főhőse két veterán hajóskapitány, Pista és Laci bácsi, akik sétahajó kirándulásokat szerveznek a Tiszán. Ahogy közeledik az ősz és egyre kevesebb a hajózni vágyó turista, napjaik főleg takarítással, pihenéssel és elmélkedéssel telnek. Bartha Máté csendes nyugalomban mutatja be hőseit, együtt ringatózik velük a fedélzeten, és meglesi, ahogy a turistákat hajkurásszák, a fedélközben szundítanak, vagy az asztal túloldalán, bicskával katonázzák az uzsonnát.

 

Réthy Dávid A Színházigazgató című dokumentumfilmje egy klasszikusabb, beszélőfejes formára épül: Karinthy Márton, a Karinthy színház igazgatójának mindennapjait követi, ahogy a szűk folyosók, zsúfolt színész-öltözők és a színpad között ingázik. Egy ember, akinek családi neve és szellemi öröksége az egész életét meghatározta, saját, független színházának megalakításáról, a nevével járó megfelelési kényszerről és a színfalak mögötti világról mesél.

Hendrick Leah Függések című filmjének hőse Viktor, aki a drogoktól való megtisztulás útján jutott el Istenhez. Azóta is minden nap gyakorolja a vallását, és közben másoknak is segít, hogy hasonló irányt vehessen az életük. A saját múltjával való szembenézés, az anyjával való meghitt találkozások, és Isten szolgálata tölti ki a mindennapjait - azt az űrt, amit korábban tudatmódosítókkal tudott kitölteni.

 

Püsök Botond Nyugalom van című kisfilmje az este egyik legjobban sikerült alkotása: Zsolt gyermekszívsebészként dolgozik, így napi szinten találkozik kétségbeesett, rettegő és megkönnyebbült szülőkkel, miközben életeket ment, és néha el is veszíti őket. Higgadtan és profin tájékoztatja a betegeket, érzelemmentesen osztja meg a jó és a rossz híreket is. Munkájának elképesztő súlyát a rendező ironikus, sokszor váratlan képekkel ellensúlyozza - a halálfejes gumipapucs, a szekrény tetejére felpakolt angyal-szobor, vagy a számítógépes játékkal pötyögő altatóorvos jelenléte visszaránt a földre, humorral és ironiával higítva a kórházban zajló nehézségeket, illetve finoman, pátosz nélkül mutatva be a legnagyobb hétköznapi hősöket.

 

Egy másik kiemelkedő film a csomagban Ugron Réka rövidfilmje, melynek címe Első lecke: A paplanos. Főhőse Tamás, aki egész életében szállingózó tollak között, paplantömőként dolgozott. Szakmája már önmagában is érdekes, a film különlegessége azonban nem a paplanok tudományának bemutatásában rejlik: Tamás arra kíváncsi, hogy a film készítője miért tartja érdekesnek őt és a munkáját, ezért szakmájának részletei helyett inkább beszélgetni kezd a kamera túloldalán álló rendezővel. Intellektuális, humoros társalgásuk líraivá alakul át a szálló pihék között - az este összes filmje közül egyedül Ugron Réka kisfilmjében láttuk, hogy a rendező saját személyisége is megcsillan, de nem nyomja el vele alanyát, hanem egyenrangú félként, alkotótársként tekint rá.

Misi, a pék címen készítette el rövidfilmjét Fuchs Máté, aki az ügyvédi hivatását felhagyó, és helyette egy saját pékségbe belevágó alanyát követte fél éven keresztül. Az irodai asztal mögül kiszabaduló férfi toposza azonban mégsem olyan idilli, mint amilyennek elsőre hangzik: szeretett hivatása rengeteg kompromisszummal és magánnyal jár, az újdonsült élet így egyszerre teszi boldoggá és keserédessé a mindennapjait.

Kőrösi Máté Hétvégék című rövidfilmjében Attilát, egy konditerem vezetőjét és hétvégi apukát mutatja be közelebbről. Az 50 éves férfi hétfőtől péntekig súlyokat emel, protein-turmixokat kever és edzőtermet üzemeltet, a hétvégéket viszont 8 éves kislányával, Zoéval tölti.

 

Az egész életét függetlenségben leélő férfinak az egyedülálló apaság óriási változást hozott az életébe, ami felelősségre és az emberek felé való nyitásra ösztönzi. A csendes, személyes pillanatokban - leckeírás a sörösdoboz-gyűjtemény alatt, a konditeremben való együttlét vagy a vasárnapi búcsúk – rajzolódik csak ki igazán, milyen nagy szüksége van egymásra ennek a két embernek. Az egyéni feladatokat záró kisfilmben Losonci Pál a Glamour Magazin menő stylistját, Judy-t mutatja be kisfilmjében, akinek látszólag fényűző és pezsgő élete küzdelmektől és magánytól rögös. A divatkiegészítők tengerében egyik fotózásról a másikra jár, a hétvégéket viszont egy idős, vidéki rokonánál tölti, vagy éppen reménytelen vakrandikra jár.

 

A bajai terepszemén a diákok négy filmet készítettek tíz nap alatt. Az Evezősök (Fuchs Mété-Püsök Botond) című rövidfilm az élsport küzdelmeit mutatja be két evezős-lány napi rutinján keresztül, akik teljes gőzzel készülnek a 2020-as olimpiára. A Befőtt cukor nélkül (Ugron Réka-Losonci Pál) a valahavolt legendás motorversenyzőt, Bálind Mátyást mutatja be, aki 90 évesen is simán motorra száll, táncra perdül, és halomra főzi a lekvárokat, amiket a garázs melletti sufniban őriz. A Falka (Bartha Máté-Réthy Dávid) a helyi parkour banda tagjait követi, akik a szenvedélyük miatt minden nap kockára teszik az életüket. A Lordok házában (Hendrick Leah-Kőrösi Máté) egy társasház lakóközössége a jó és rossz szomszédi viszonyokról mesél, ironikus, sokszor tragikomikus módon.

 

Majdnem három órányi, érdekes történet után, jó szívvel mondhatjuk, hogy Almási Tamásék osztálya biztos kézzel és érzékenyen nyúl hozzá minden témához, legyen az családi dráma, problémás múlt, vagy éppen az élet szeretete és ünneplése. Kíváncsian várjuk, mit hoz számukra és számunkra az elkövetkező másfél év.

Címlap - Kőrösi Máté: Hétvégék