Nordin 3 éven át forgatott dokuja négy női bokszoló karrierjét követi: az egyikük egyben a leghíresebb Magyarországon. A visszavonult Miló Viki életével már a bulvármédia is sokat foglalkozott, a rendező ennek megfelelően nem is az ő megismertetésére hegyezi ki a filmet. Miló inkább egy mentor-figura a négy főszereplő kapcsolatrendszerében, és ő az összekötő kapocs is a többiek között, mivel edzőként mindhárom fiatalabb kolleganőjét ismeri, közülük Gina és Csilla fiatal felnőttek, Csenge pedig kisiskolás.

A film a négy atléta előtt álló szakmai és magánéleti kihívásokra koncentrál: Miló bevallása szerint elégedetlen a szerelmi életével, mivel se ökölvívói múltja, se hírneve, se rámenős személyisége nem segíti a párkapcsolataiban. Visszavonulását követően trénerként helyezkedett el, amin keresztül mi, nézők megismerhetjük az aktív sportolók előtt tornyosuló nehézségeket. Gina krónikus sérülésekkel küzd, ami miatt kénytelen nappali munká(ka)t vállalni. Bokszolással még akkor is bajosan tud elég pénzt keresni Magyarországon, ha kicsattan az egészségtől.

Gina hivatásos, Csilla viszont amatőr, aki pályája csúcsán épp átnyergelne a profi bokszra. Éppen elvállalja élete első pénzdíjas meccsét, azonban nem hisz a profi ökölvívás tisztaságában. Szerinte ez üzlet, itt minden a pénzről szól, még ha nem is az öklözők zsebébe jut a bevétel. Hivatásos debütálása is megbundázott kirakatmeccsnek tűnik: idegenben bunyózik egy helyi sztár ellen, aki vele ellentétben vérprofi bokszoló és sokat látott veterán. És mintha direkt gyengébb ellenfelet kerestek volna neki a viadal szervezői, akik elegendő felkészülési időt sem hagytak Csillának, biztos ami biztos.

Csenge pedig kilóg a sorból kortársai között: a forgatás kezdetén 7 éves volt, és olykor fiúk ellen kellett bokszolnia, annyira kevés lányt érdekel az ökölvívás az ő korában. Az Ütős csajok kifejezetten cselekményes darab a dokumentumfilmek viszonylatában, megvannak a maga drámai pillanatai, azonban Nordin az interjúk alkalmával a négy főhős motivációira is fényt derített. A sportolók meglepően nagy tudatossággal és önismerettel, valamint kíméletlen őszinteséggel beszélnek arról, miért választották a küzdősportot, illetve mi sodorta őket erre a pályára.

Az interjúk ráadásul korántsem unalmas beszélő fejes felvételek: Nordin kihasználta, hogy a szereplők ismerik egymást, és nem ritka, hogy összehozza őket, közöttük teremtve párbeszédet. Az intim mélyinterjúk során felvett monológokat pedig egy-egy edzés vagy meccs felvételei alá keverte, de nem pusztán esetleges vágóképezésről van szó, hanem dicséretes szerkesztői munkáról. A vallomások szorosan kapcsolódnak az alattuk futó videóanyaghoz. Ezek a hangalámondások úgy hatnak, mint egy audiokommentár, mintha csak Nordin megnézette volna a szereplőkkel az őket mutató felvételeket, majd arról kérdezte volna őket, mi járt a fejükben az adott pillanatban. A film premier előtti díszbemutatója utáni sajtótájékoztatón Nordin a Filmhu kérdésére elárulta, hogy az ilyen jelenetek esetében a képet és hangot csak utólag, a vágás során ötvözték.

Az Ütős csajok kimondottan látványos, mozgalmas darab a dokumentumfilmek mezőnyében, részben azért, mert témája, az ökölvívás eleve közel áll a látványsportokhoz, showműsor, ami a legtöbb nézőhöz egyébként is kamerák felvételein keresztül jut el. A sportoknak is megvan a maguk dramaturgiája, nem véletlen, hogy a sportfilm népszerű és termékeny műfaj. Az Ütős csajok ügyesen dramatizált darab, például figyelemfelkeltő a nyitánya és nagyszabású a fináléja. A 73 perces alkotás mentes az üresjáratoktól, nem válik unalmasssá, tetőpontot nyugvópont követ, köszönhetően annak, hogy négy portré fonódik egybe. Nordin korábban fikciós tévésorozatokat is rendezett, tapasztalatát láthatóan ezúttal is kamatoztatta.

A film izgalmas dramaturgiája öncélúnak sem nevezhető: szokatlan, ellentmondásos és zárt világot tár fel, hiszen a női ökölvívás kulisszái mögé enged bepillantást, szereplői pedig szabadon, cenzúrázatlanul beszélnek a szakma fonákságairól. Az Ütős csajok szerzői dokumentumfilmként is tételezhető Nordin részéről, aki korábban olyan beszédes című doksikat rendezett, mint a Tabu vagy a Kulisszatitkok. A díszbemutató utáni sajtóbeszélgetésen Nordin a Filmhu kérdésére elmondta, hogy az HBO egyáltalán nem szólt bele a film készítésébe, részben azért, mert tőlük már eleve csak némi kész anyag bemutatásával lehetett büdzsét kérni, azaz a forgatás már a csatorna színre lépése előtt elkezdődött.

 

Noha az Ütős csajok sajátos alkotás egy tapasztalt és elismert dokumentumfilmestől, az HBO profiljába is prímán beleillik, nem csoda, hogy felkarolták a projektet. Olyan, mintha a Nagypályások (Ballers) című, amerikai futballról szóló HBO-s drámasorozatot látnánk egyetlen doksiba összesűrítve, valódi szereplőkkel, foci helyett ökölvívással. A megszólalók bátran kiteregetik a szennyest a profi boksz világáról, az HBO pedig a szókimondásáról is híres, elég John Oliver szatirikus hírműsorára gondolni. Az HBO Magyarország saját gyártású dokumentumfilmjei is kifejezetten merész, tabudöntögető munkák, elég a Káin gyermekeire vagy a Szerelempatakra gondolni, amik sorába tökéletesen passzol az Ütős csajok.

Jelenetképek: HBO