2017. 08. 18. filmhu

A repülő fiú ismét a Blaha Lujza tér fölé emelkedik

Magyarok a Háztetőn Különkiadás: Jupiter holdja

Az év leglátványosabb magyar filmjét, Mundruczó Kornél sc-ifi drámáját nézhetjük meg a Budapest Rooftop Cinema, a Filmhu és a MANDA közös, nyári vetítéssorozatának pénteki különkiadásában. Az alkalom különlegessége, hogy a film javarészt a Corvin tető közelében, a Blaha Lujza téren, a Keleti pályaudvaron, és persze a fejünk feletti égbolton játszódik. A vetítés előtt a film főszereplőjével, Jéger Zsomborral beszélgetünk.

A fiatal szír menekült, Aryan (Jéger Zsombor) apjával együtt próbál átjutni a zöldhatáron, amikor váratlanul meglövik. Azonban a sérülés hatására a fiúban megmagyarázhatatlan erő ébred: nem köti többé a gravitáció és a magasba emelkedik. Aryan elrepül üldözői elől, ám apjának is nyomát veszti. A határ menti menekülttáborban köt ki, ahol Stern doktor (Merab Ninidze), a hitétől és korábbi praxisától is megfosztott orvos látja el, aki titokban embercsempészettel foglalkozik. Miután a cinikus Stern tanúja lesz a fiú különleges képességének, megszökteti a táborból és egy fővárosi kórházban dolgozó barátnője, Vera (Balsai Móni) segítségével elbújtatja Budapesten.

 Merab Ninidze / Fotó: Pozsonyi Janka

A doktor megígéri Aryannak, hogy segít megkeresni az apját és még útlevélhez is juttatja őket, amennyiben anyagi haszonszerzésre használhatja a repülő ember csodás adottságát. Aryan elfogadja az ajánlatot, a furcsa pár pedig nekilát megkopasztani azokat, akiknek már csak az égi erőkben van az utolsó reményük. Mindeközben a fiatal szökevényt a határon meglövő rendőr (Cserhalmi György) bizonyítékot lel Aryan különleges erejére és városszerte hajtóvadászatot indít a fiú ellen.

Jéger Zsombor / Fotó: Intercom

Kritikánkban ezt írtuk a filmről: .,Egy keserű és ellenséges, ‘fiktív’ Magyarország felé sodorja az áramlat a szír menekültet, aki angyalként száll Budapest fölé, hogy felébressze a hitet a hitetlenné vált magyarokban és európai emberekben. Mundruczó Kornél minden eddiginél látványosabb és leginkább közönség-barát filmje egy csodával kiszínezett, szürrealista korrajz Európáról, és a válságról, ami meghatározza a mindennapjainkat.”

Mundruczó Kornél alkotása egyaránt bővelkedik aktuális társadalmi kérdésekben tárgyalásában és a lélegzetelállító jelenetekben (az egyik különösen hajmeresztő karambol felvételére mi is kilátogathattunk). Az eredetileg Felesleges ember munkacímű film előkészületei már jóval a menekültválság kitörése előtt kezdődtek, ám ahogy a rendező fogalmazott egy interjúban: ,,A történelem beért minket”. A forgatás javarészt a menekültválsággal kapcsolatos híradásokból ismert helyszíneken, a Keleti pályaudvaron és a Blaha Lujza tér környékén zajlott. Aryan szerepét Jéger Zsombor játssza, Stern doktorként pedig Merab Ninidzét láthatjuk, akit Bálint András szinkronizált. A film jelentős nemzetközi figyelemben részesült, a Cannes-i és a Karlovy Vary-i filmfesztivál is beválogatta idei versenyprogramjába.

Jupiter Holdja, 123 perc / 2017

Rendező: Mundruczó Kornél
Forgatókönyvíró: Mundruczó Kornél és Wéber Kata
Operatőr: Rév Marcell
Vágó: Jancsó Dávid
Producer: Michel Merkt, Petrányi Viktória, Michael Weber
Zene: Jed Kurzel
Szereplők: Jéger Zsombor, Merab Ninidze, Cserhalmi György, Balsai Móni, Szabó Kimmel Tamás, Haumann Péter, Nagy Zsolt

Részletek a vetítésről a Facebook eseménynél találhatóak, a további vetítésekről pedig itt írtunk korábban.

A Filmhu filmklub (Magyarok a háztetőn) az NKA támogatásával valósul meg.

Még több magazin

magazin

Az idő mindent megszépít – Nosztalgia a magyar filmekben

10 film a múlt iránti vágyakozásról

Április 4-én kerül a mozikba a Kék Pelikan, aminek vonatjegy-hamisító szereplői a rendszerváltás és az ezredforduló közötti évtized határtalannak…

tovább

magazin

Reménytelenül szomorú, mégis ő méri fel mások boldogságát

Zurbó Dorottya A boldogság ügynöke című filmjéről mesélt

Premier előtt volt látható Zurbó Dorottya és Arun Bhattarai új dokumentumfilmje, amelyben egy boldogtalan bhutáni kérdezőbiztos méri fel hivatalos…

tovább

Lefkovicsék gyászolnak

Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.

Filmhu podcast #87: Szabó Kimmel Tamás

Filmhu podcast #86: Breier Ádám

Három pasi és a nagy córesz – végre láthatóvá válik a 21. századi magyar zsidó sors

a teljes dosszié
 
hirdetés

Rendezőnők a magyar filmtörténetben

Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.

Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő

Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők

Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
Nem szeretem, ha egy nő úgy táplálkozik, mint egy üregi nyúl.

Hegedüs Antal / Társas játék

Oszd meg! Az összes idézet