Az év elején Fliegauf Bence gyakori vendégként tért vissza a Berlináléra legújabb filmjével a Liliom ösvénnyel, ami a Panorama programban debütált. A tavaszi szezont a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál fiatal tehetségei, és a kötelező függetlenfilmes ünnep, a Titanic nyitotta meg itthon, amit május elején a rangos Cannes-i Filmfesztivál követett. Karlovy Varyban idén újra magyarokat ünnepeltek, Velencében Oscar-várományos filmeket néztünk, CineFesten a legnagyobb fesztiválsikereket pótolhattuk, Varsóban pedig első kézből csapott le ránk A martfűi rém.


Berlinale - Liliom ösvény: Még nincs túl az Óperencián

Három évnyi hallgatás után, Liliom ösvény című filmjével tért vissza a rendezéshez Flieaguf Bence, aki ezúttal anak sötét és titokzatos gyerekkora felidézésével próbál rámutatni egy fiatal anya traumájára. A filmet a 66. Berlinale programjában láttuk, ahova a rendező már visszajáró vendégként érkezett.

Fliegauf Bence: Liliom ösvény

Friss Hús: Fiatal filmesek ünnepe Vol. 1.

Az elmúlt év rövidfilm-termésének legjavából válogatott a Friss Hús programja. Láttunk experimentális könyvillusztrációt, tudományos fantasztikumba hajló animációt, családtörténetet, szerelmi drámát, kísérleti és abszurd filmet vagy zenés szatírát. Biztos kézzel, nagyjátékfilmes-igénnyel elkészített munkák sokaságát tapsoltuk meg a Toldi mozi nagytermében, szubjektív válogatásunkban most felidézzük a legemlékezetesebb alkotásokat.

Kárpáti György Mór: Gólyatábor


Ezt láttuk a Titanicon Vol. 2

Az egyik legnagyobb múltú hazai nemzetközi mustrán megnézhettük az év egyik legjobb horrorjának kikiáltott, a Sundance-en díjazott The Witch-et, a magyar moziforgalmazásba is érkező, a Scope100-on nyert Madárkákat, valamint a verenyprogramban szereplő, Aloys című merész, svájci művészfilmet.

Robert Eggers: The Witch

Cannes: Ámulat, dráma, Szerelem

A Riviérán töltött hétvégén Makk Károly felújított klasszikusának köszönhetően újra Szerelmesek lettünk, Zsigmond Vilmosra emlékeztünk, kézenfogva táncoltunk és sírva nevettünk a Toni Erdmann-nak köszönhetően egy kicsit Bukarestté váló Cannes-ban. Rég láttunk ennyi izgalmas filmet, mint az idén: váratlan, újszerű alkotások és hiteles, emberi történetek váltották egymást a többek közt Nemes Jeles László zsűrizte programban.

A zsűri tagjai: Nemes Jeles László, Thierry Frémaux (egyben a fesztivál igazgatója) és George Miller (Még több kép!) / Fotók: Pozsonyi Janka

TIFF: Ütős debütálások a versenyprogramban

A Transylvania Film Fesztiválon láttunk egy győzelemre is esélyes izraeli vallási drámát, majd beszélgettünk a Titanic nyitófilmjeként Magyarországon is vetített Tanna rendezőjével. A szintén a versenyszekcióban szereplő, Cannes-ban FIPRESCI-díjat nyert Kutyák román premierje teltházas volt - szerencsére velünk együtt. Egy TIFF-es ebéd nem hivatalos beszélgetésén azt is megtudhattuk, hogy a Kutyák talán a magyarországi mozikba is eljut majd.

Bogdan Mirică: Kutyák

Karlovy Vary - Till Attila: A közönséget arcul csapta ez a film

A nemzetközi színtéren is bemutatták Till Attila Tiszta szívvel című filmjét Karlovy Varyban. Az 51. alkalommal megrendezett filmfesztiválon a Nyugattól keletre (East of the West) szekcióba válogatott alkotás zajos sikert aratott, amiről helyszíni tudósítónk is meggyőződhetett, a vetítés után pedig elkapta Tillát egy miniinterjúra.

Bármennyire is jól sikerült Tilla mozija, a 2016-os Karlovy Vary Filmfesztiválra úgy fogunk emlékezni, mint Hajdu Szabolcs rendezése, az Ernelláék Farkaséknál elképesztő sikersztorijának kezdetére. Hajduék két Kristály Glóbusszal tértek haza, a legjobb filmen kívül a legjobb férfi főszereplő díját is sikerült zsebre tenni. 

Thuróczy Szabolcs és Till Attila a Tiszta szívvel-premier után Karlovy Varyban (Még több kép!) / Fotók: Pozsonyi Janka

Szarajevó: Bosnyák reggeli Robert de Niroval

22. alkalommal rendezték meg az idén a balkáni térség legfontosabb filmfesztiválját Szarajevóban, idén mi is ellátogattunk a helyszínre, ahol a mozizás mellett a fesztivállal egy időben futó Talent Sarajevo programban is részt vettünk. Az első napok eseménydúsan teltek: 20 országnyi fiatal filmes és újságíró társaságában átlagban napi három filmet néztünk meg, rendezőkkel beszélgethettünk, az első napon pedig még Robert De Niroval is kezet fogtunk.

Robert De Niro életműdíjat vett át a fesztiválon (Még több kép!) / Fotók: Pozsonyi Janka


Erős felütés Velencében

Damien Chazelle a versenyprogramban is szereplő, Kaliforniai álom című musicaljével nyitott a 73. Velencei Filmfesztivál. Mindkét sajtóvetítésen hatalmas taps fogadta már a nyitójelenetet is, mely sokakat az R.E.M. zenekar Everybody Hurts című videoklipjére emlékeztetett: hatalmas forgalmi dugóban állunk, amikor hirtelen mindenki kiszáll az autójából és beindul a zene - a különbség többek közt, hogy itt egy néhányperces videoklip helyett egy bő kétórás musicalbe csöppenünk, ahol néhány pillanat múlva mindenki táncol és énekel a saját járműve tetején. Már ez a színes, zenés kavalkád is jó előrejelzés volt arra vonatkozóan: az idei Mostra nem akármilyen meglepetésekkel szolgál majd.

Damien Chazelle: Kaliforniai álom
 

Lomtalanság a Cinefest lovagok gyűrűjében 

A 13. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál péntekkel megtoldott nyitóhétvégéje annyira masszív műsorkínálattal süvített bele a nézők arcába, hogy még a hétfői nap is épp hogy csak elegendő volt a kifutáshoz. Hibáztatni persze véletlenül sem szeretnénk a főkolomposokat, annál inkább dicsérni: álmainkban a Toni Erdmann/Swiss Army Man/Captain Fantastic hármas címszereplői egy szerzői filmes szuperhőscsapatként álltak a Miskolci Vár főbejáratánál, ahol Muszatics Péter fesztiváligazgató - kezében egy fénylő aranykarddal - a CineFest Rend lovaggává ütötte a három úriembert.

Maren Ade: Toni Erdmann

Varsó - A martfűi rém: Fojtógató környezet

Nyolc év kihagyás után új filmmel tért vissza Sopsits Árpád. A martfűi rém a Kádár-rezsim első sorozatgyilkosának meséli el a hátborzongató történetét, az éveken át tartó nyomozás mellett kihangsúlyozva a háttérben húzódó politikai játszmákat is. A film nemzetközi premierjét a 32. Varsói Filmfesztiválon tartották, ahol mi is csatlakoztunk a teltházas közönséghez, a bemutató után pedig a film rendezőjével, egyik producerével és főhősével beszélgettünk.

Sopsits Árpád: A martfűi rém