Szerencsére 2016-ban sem unatkoztak a filmszakmában dolgozók, legyen szó rendezőkről, írókról, operatőrökről, színészekről, és más, a filmkészítés gépezetének elengedhetetlen háttérmunkásairól. Alábbi összeállításunkban a Filmhu munkatársai által meglátogatott forgatásokon készült riportokat gyűjtöttük össze. Ismét kamera mögé állt a korai 2000-es évek új rajának két meghatáozó alakja, Pálfi György és Mundruczó Kornél, ahogy tengerentúli munkáikat követően Antal Nimród és Csupó Gábor is itthon kezdett hozzá új projektjéhez. A tavalyi, első Inkubátor Program támogatottjai közül Schwechtje Mihály és Vékes Csaba forgatásaira látogattunk el, de ott voltunk természetesen az első nagyjátékfilmjére készülő Lengyel Balázs tervének megvalósításán is. Kíváncsiak voltunk Gárdos Éva harmincas években játszódó, cigarettafüstős mozija, a Budapest noir előkészületeire, ahogy az utóbbi évek egyik legsikeresebb hazai fejlesztésű sorozata, az Aranyélet második szezonjának munkálatait is szemügyre vettük. Végül - rendhagyó módon - ellátogattunk Gigor Attila már 2015-ben nyersanyagra rögzített második nagyjátékfilmje, a Kút zenéjéhez készült Neoton Família feldolgozás klipjének összevágására is.

 

Budapest noir: Humphrey Bogart szelleme a Keleti pályaudvaron

Az 1930-as éveket idéző ruhákba öltözött, hosszú kabátot és kalapot viselő elegáns hölgyek és urak mászkálnak fel-alá egy vasútállomás forgalmas peronján. A sodródó tömegből hirtelen kiválik egy sebzett kezű, fáradt arcú férfi, aki egy csokor virággal fut az egyik induló vonat felé... Március közepén Gárdos Éva Budapest noir című kosztümös filmjének forgatására látogattunk el, de nem csak kívülről szemléltük az eseményeket, hanem egy kisebb szerep erejéig mi is beálltunk az utasok forgatagába.

A Budapest noir színészgárdája / Fotó: Kende Tamás (Pioneer Pictures)

 

Holnap hajnalig a Kútban leszünk

Szeptember végén került a mozikba Gigor Attila legújabb nagyjátékfilmje, a Kút. A rendező egy igazi örökzöld slágert választott az egyik kulcsjelenethez: a Neoton Família Holnap hajnalig című dalát új, modern köntösbe öltöztették, hogy aztán a film egy elvadult bulijelentében engedjék szabadon. A felvételre mi is ellátogattunk, így első kézből hallottuk a vadonatúj verziót, majd az alkotókkal is elbeszélgethettünk.

Gigor Attila és Takács Zoltán 'Jappán' / Fotó: Pozsonyi Janka

 

Viszkis: „Nem bánt senkit”

Antal Nimród az idén újra magyar moziba vágta a fejszéjét. Ambrus Attila, vagyis a Viszkis történetének forgatásához Nagykátára látogattunk, ahol épp egy bankrablás közben figyelhettük meg az Ambrust játszó Szalay Bencét. Az akciójelenet testközelből való megélésén kívül a rendezőt, a főszereplőt, és Hutlassa Tamás producert is sikerült mikrofonvégre kapnunk.

Szalay Bence főszereplő és Antal Nimród rendező (háttal) / Fotó: Pozsonyi Janka

 

Felesleges ember: Migránsválság más szemmel

Májusban kezdte el forgatni új filmjét Mundruczó Kornél. A Felesleges ember hetedik kerületi forgatásán egy különleges, szokatlan kaszkadőr- és kameramunkával felvett, bonyolult és látványos akciójelenet felvételét nézhettük végig, a rögtönzött sajtótájékoztatón pedig kérdezni is tudtunk a rendezőtől.

Erős csapat: Jéger Zsombor, Mundruczó Kornél és Merab Ninidze / Fotó: Pozsonyi Janka

 

Aranyélet: „A tétek emelkednek”

Az Aranyélet első évada hatalmas népszerűségnek örvendett mind a nézők, mind a kritikusok körében, így joggal merült fel a kérdés: sikerül-e a második szezonnal is megfelelni a toronymagas elvárásoknak. Stábunk természetesen ott volt a kettes évad forgatásán is, ahol egy, a történetről árulkodó jelenetben nézhettük meg Thuróczy Szabolcs, Anger Zsolt és Olasz Renátó hármasát, majd beszélgettünk az aktuális epizódot rendező Mátyássy Áronnal és a széria showrunnerével, Krigler Gáborral.

Mátyássy Áron rendező a monitorok előtt / Fotó: Pozsonyi Janka 

 

Lajkó: „Abszurd történelmi tabló

Új magyar debütmozi forog a Filmalap támogatásával: a Lajkó - cigány az űrben szatirikus fekete komédia Bacsó Péter klasszikusa, A tanú után szabadon. Kilátogattunk a forgatásra, megnéztünk egy izgalmas víz alatti felvételt, és beszélgettünk Pusztai Ferenc producerrel, Lengyel Balázs rendezővel, a jelenetben szereplő Trill Zsolttal, a két legfontosabb mellékszerepet játszó Gyabronka Józseffel és Pálffy Tiborral, valamint a főszerepet alakító Keresztes Tamással.

Lengyel Balázs és a karhatalom / Fotó: Sághy Tímea

 

Schwechtje Mihály: „Felnövés helyett beszorulás-történet”

A végéhez közeledett a nem mindennapi címmel jelentkező Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :) forgatása, amely egy rendkívül aktuális, mégis mellőzött témával, az internetes zaklatással foglalkozik. Schwechtje Mihály filmjének készítésére augusztus elején látogattunk el a Feneketlen-tó mellé, ahol a rendezővel, és életük első filmszerepét játszó gyerekszínészekkel is váthattunk néhány szót.

Schwechtje Mihály és főszereplője, Herr Szilvia / Fotó: Pozsonyi Janka

 

Hetedik alabárdos: Biodíszletből főszerep

Saját, abszurdba hajló színházi élményei alapján írta és rendezte Hetedik alabárdos című filmjét Vékes Csaba, az Inkubátor program egyik díjazottja. Az „örök statiszta” szerepköréből kitörni készülő főhős történetét majdnem teljes egészében a debreceni Csokonai Színházban forgatták, ahol a szűkös hátsó folyosóktól a kelléktáron át, egészen a pompás nagyszínpadig, minden helyszínt körbejárhattunk. A színház büféjében a rendezővel, a producerekkel és a színészekkel is beszélgettünk, akik kérdésünkre karrierjük legkisebb, „hetedik alabárdos” szerepét is felidézték.

Bánki Gergely és Bezerédi Zoltán, középen Vékes Csaba rendező / Fotó: Pozsonyi Janka

 

Pappa Pia: „Szórakoztató nyáresti film

Csupó Gábor filmjét, a Pappa Piát 52 napig forgatták, ebből mi a negyvenegyedikre látogattunk ki. Épp az antagonistát játszó Stohl András dalát vették fel, de szerepelt a jelenetben a főszerepet játszó Szabó Kimmel Tamás és a partnerét alakító Ostorházi Bernadett is. Nem csak velük beszélgettünk, hanem Tőzsér Attila producerrel és a rendezővel, Csupó Gáborral is.

Munkában Csupó Gábor stábja / Fotó: Pozsonyi Janka 

 

Az Úr hangja: Eltávolodik a magyar valóságtól

Külföldön hiányolta a lelkesedést, itthon viszont felvillanyozódott Pálfi György, aki tíz év után újra nagy költségvetésből forgathatott: Kanada és Észak-Amerika után Budapest lett a végállomása Az Úr hangjának. A New York-i konferenciajelenetet a fényűző Intercontinental hotelben vették fel, ide látogathattunk el mi is, hogy az utolsó forgatási napon meglessük a sci-fi elemekkel vegyített családi dráma létrejöttét, illetve beszéljünk egy kicsit a főszereplőkkel, a producerrel és a rendezővel is.

A Pálfi-Pohárnok páros a forgatás finisében / Fotó: Pozsonyi Janka

 

(A riportokat időrendben közöljük. Címlapon: Jéger Zsombor, mint a levitáló ember Mundruczó Kornél rendezésében. Fotó: Pozsonyi Janka.)