KÉSZ CIRKUSZ (Dyga Zsombor, 2005)

A jelenleg az Aranyélet néhány hét múlva induló, második évadát is dirigáló Dyga Zsombor első nagyjátékfilmjei, a Gyilkosok (2000), az Öcsögök (2001), a Tesó (2003) vagy a Kész cirkusz (2005) nyomán válhatott a hazai fiatal film egy részét a kétezres évek elején jellemző szerzői szórakoztatás kismesterévé. A Kész cirkusz rendhagyó szinopszisa akár egy sorozatvető:

„Van egy negyvenes exfocista, aki csak egy klozetos incidens miatt maradt le a ’86-os Magyar Kupáról a Fradi ellen. Van egy menedzserasszony, aki a maga 80-as mellbőségével permanens pénzéhségben szenved. Van három fáradt agybajnok, akik miközben megtárgyalják, ténylegesen mekkora is Bill Gates vagyona, megfúrnak egy kistakarékot. Van egy feleség, akit meglopott az egyik szeretője, és a szerető, aki szerint csak kölcsönvett, és mellesleg a világ első írógép-dobosa. Van egy cukorbeteg civil zsaru, aki mellékállásban fényképeket készít, persze pénzért, a feleségről, a szeretőről, és a biztonság kedvéért a megrendelőről, az exfocista férjről is. Végül itt van még egy notórius pornó-hasonmásozó srác is, akinek a fején landol az a retikül, amiben a fent említett képek vannak.”

Túl nagy komolyságot tehát ne várjunk a filmtől, amelyet korábban így értékeltünk a filmhu hasábjain: „A Kész cirkusz nem hibátlan film, de bizonyos szempontból műfajteremtő alkotás: igazi, magyar nu skul vígjáték. Szürreálbrutál telepi rögvaló, meghengergetve az elszálláskor jelentkező asszociációs gegzuhatagban, telenyomva filmtörténeti toposzokkal és szellemes szövegekkel; minimális poszt-trendi kikacsintás, maximális vizuális kielégülés, cine’n roll.”

 

FELDOBOTT KŐ (Sára Sándor, 1968)

Pásztori Balázs apját az ötvenes években börtönbe zárták, ezért a fiút nem veszik fel filmrendezőnek. Otthon marad a falujában, és tanyaközpontot szervez Iliásszal, a görög szabadságharcossal. Közben a helyi vezetés rákényszeríti a férfiakat, hogy belépjenek a termelőszövetkezetbe, amiért az asszonyok Iliászt teszik felelőssé, és agyonverik. Balázs később egy cigánytelepen lefotózza a hatalom fertőtlenítő akcióját, és megdöbbenve szembesül vele, hogy miként veszik semmibe az emberi jogokat.

Sára Sándor 1968-as Feldobott kő című filmje az ’50-es évek legdurvább rákosista időszakába repít vissza, amikor az ideológiai elnyomás következményeként sorsok változtak meg egy csapásra egy rossz bejegyzésnek köszönhetően a káderlapon, de ez után is lehet építkezni, ahogy a filmbéli, filmrendezői pályára igyekvő Pásztor Balázs teszi.

Az alábbi videón Pintér Judit kritikus beszélget Sára Sándor író-operatőr-rendezővel.

 

OVERNIGHT (Török Ferenc, 2007)

„Péter (Bodó Viktor) léha, könnyed életet élő sztárbróker. Miközben a nagy pénzek igézetében él, a magánélete üres, kiégett, a házassága tönkrement. Egyik nap aztán minden megváltozik. Miután egy ismeretlen lány mellett ébred, taxiba ül, hogy beérjen a reggeli piacindításra. Ekkor tudja meg, hogy a legnagyobb német ügyfele úgy döntött, kiviszi az országból a befektetését, amelyre fix hozamot ígért. Egyedül csak Péter tudja, hogy nincs fedezet mögötte. A csapásoknak azonban nincs vége. Ismeretlen feladótól pozitív terhességi tesztet kap. Egyetlen napja van arra, hogy megszerezze a pénzt, és kiderítse, ki a gyermeke anyja.” (port.hu)

A kilencvenes években pillanatok alatt busás vagyonra szert tevő yuppiek pénzzel és a velejárókkal teli, minden mástól mentes életének képeit bemutató film hangsúlyosan viszi végig a precízen felépített cselekményét, így a történetorientált nézőknek ugyanolyan érdekes lehet, mint a korszellemet vizsgáló, szociológia szakos bölcsészhallgató számára.

 

A NAP UTCAI FIÚK (Szomjas György, 2007)

Szomjas György, a Talpuk alatt fütyül a szél, a Könnyű testi sértés, a Falfúró vagy a Roncsfilm rendezője a sok, mára kultfilmmé avanzsált rögrealista darabot követően maga is leforgatta a saját, személyes '56-os történetét, A Nap utcai fiúkat. A film mellett egyéb dolgokról is mesélt a filmhu stábjának a 2007-es Filmszemlén:

 

A Nap utcai fiúkkal foglalkozó kritikánkban többek között ezt írtuk: „Az alkotó nem idealizálja feleslegesen hőseit sem: a Nap utcaiak fiatalok, cigiznek, vicceket mesélnek, szerelmesek (sőt ennek során csalnak és hazudnak is - lásd a szerelmi háromszöget), összeverekednek, trükkel szerzett nyugati zenére táncolnak, miközben a moziban szovjet filmeket néznek. A film legnagyobb részében a filmszínházban játszódik, s Szomjas nem fél a magától értetődően adódó Rákóczi hadnagya című Bán Frigyes-mű mellett a Sztálingrádi csata, a szintén szovjet Bátor emberek és az 56-os történések közé párhuzamot vonni.”

„A Nap utcai fiúk nem nagyobb és nem kisebb hősök, mint Molnár Ferenc grundvédői - ugyanúgy egy kis, számukra fontos területet védenek meg az ellenségtől. A hősiesség ilyen tiszta, primér formában való ábrázolása miatt viszont a néző szemében igazabbnak tűnhetnek bármelyik valódi vagy kitalált és az elmúlt egy évben filmen ábrázolt 56-os hősnél.”

 

A VIZSGA (Bergendy Péter, 2011)

„Jung András (Nagy Zsolt) 1958 karácsonyán egy budapesti konspirált lakásban várja tanítványait, akiknek valójában nem a némettanára, hanem a tartótisztje. Miután minden ügynöke jelentését végighallgatta, feldíszíti a fenyőfát, s várja kedvesét (Hámori Gabriella), hogy együtt költsék el az ünnepi vacsorát. Mindeközben a felettese (Kulka János) a szemben lévő lakásból távcsövön minden mozdulatát figyeli. Hogy ki és hányasra vizsgázik ebben a fenyegetéssel, titkokkal és árulással terhes szituációban, az maradjon titok, mint ahogy az is, hogy mit rejt az ajándékba kapott karácsonyfadísz. Annyi biztos, hogy A vizsga az utóbbi évek legkúlabb magyar filmje az ötvenes évek Magyarországáról, miközben egy pillanatra sem akar más lenni, mint ami: feszült és fordulatos politikai krimi.”

Ekképp foglaltuk össze Bergendy Péter 2011-ben készült konspirációs thrillerét, amely Köbli Norbert forgatókönyvíró számára talán az első fok volt egy azóta is felfelé vezető lépcsősoron. Remek alapszituáció, remek történet és remek cselekményvezetés, a karakterek közti hangsúlyok pontos elosztásával, ami a történet kamarajellegéből adódóan kiemelt fontossággal bír.

október 17. hétfő

Kész cirkusz (Dyga Zsombor, 2005). Filmcafé, 13:50

október 18. kedd

Feldobott kő (Sára Sándor, 1968). M5, 22:15

Overnight (Török Ferenc, 2007). TV2, 03:40

október 19. szerda

A Nap utcai fiúk (Szomjas György, 2007). Duna, 21:35

október 20. csütörtök

A vizsga (Bergendy Péter, 2011). Duna, 23:45