Azt hiszem, a sokadik Fényíró Filmklub után kijelenthetem, hogy a magyar filmes szakma tele van jobbnál jobb szakemberekkel és érdekesebbnél érdekesebb személyiségekkel. De még így is ritkán van szerencsénk olyan komoly világnézeti háttérrel rendelkező művésszel találkozni, amilyen Szaladják István. A szakember az estét egyből azzal kezdte, hogy az élet filozófiáján fog elgondolkodtatni minket, aki pedig ezt nem szeretné, az unni és utálni fogja őt, majd felolvasott egy passzust költői igényű naplójából. Remélve, hogy más emberként fogunk távozni, felvetette, hogy minden találkozással a korábbi énünk egy kicsit meghal. Ugyanis amellett, hogy operatőri munkássága kimutatható hatással volt az elmúlt években, Szaladják egy Japánban felszentelt zen szerzetes, aki személyes munkáiban nem választja el a művészetet a tanítástól.

A rendhagyóságot tovább erősítette, hogy nem egy nagyjátékfilmet követett a beszélgetés, hanem több rövidebb alkotást megnézve mesélt a filmkészítő. Elsőnek a Kenyeres Bálint által rendezett Zárást (1999) láttuk, amely egyetlen beállítás hatását keltve egy vidéki kiskocsmát jár be, Tarr Bélát idéző tempóban.