A kérdés?

Játékfilmben (tehát fikciós környezetben) milyen követelemények vonatkozanak arra, amennyiben bizonyos márkák, termékek, cégek nevei megjelennek a forgatott snittekben?

A válasz:

A kérdésben vázolt problémakör tekintetében két esetcsoportot érdemes elkülöníteni, egyrészt a szándékos termékelhelyezést, a product placement-et, másrészt pedig termékek, márkák véletlenszerű feltűnését a háttérben.

Első esetben a forgatókönyv által nyújtott lehetőségekhez képest helyezik el a cégek termékeiket, logóikat a filmben, mely elhelyezés ellentételezéseként a filmelőállító az érintett cégtől támogatást kap. Jogszabályi szinten a termékelhelyezés nincs szabályozva, az általános reklámtilalmakat érdemes figyelembe venni, valamint elsősorban azt, hogy a megjelenés ne haladja meg az életszerűség mértékét, ne minősüljön burkolt reklámnak. Várhatóan az új Médiatörvény fogja részletesen szabályozni a termékelhelyezés megjelenési módjait és lehetőségeit az audiovizuális médiaszolgáltatásokra vonatkozóan.

Nem esik semmilyen korlátozás alá az az eset, amennyiben a termékek és céglogók véletlenszerűen tűnnek fel a filmben. Ilyenkor lehetőség van arra, hogy az így feltűnő termékek gyártói utólag kapcsolódjanak be támogatóként a film gyártásába, azonban esetlegesen védjegyjogi aggályokat vethet fel, ha a gyártó/forgalmazó engedélye nélkül történik a termékmegjelenítés. Ezért mindig érdemes a film bemutatása előtt a termékek gyártóinak, forgalmazóinak az engedélyét megszerezni.

Felhívjuk Tisztelt Olvasóink figyelmét, hogy a tanácsadás kizárólag az alábbi jogterületekre terjed ki: szerzői jog, filmjog, médiajog és a fentiekhez kapcsolódóan polgári jog kötelmi része. A honlapon megjelenő bármely tanács vagy válasz csak általános, tájékoztató jellegű. A megalapozott jogi vélemény meghozatalához minden esetben szükséges a tényállás maradéktalan felderítése, a vonatkozó háttérdokumentumok, korábbi szóbeli egyeztetések pontos ismerete, valamint a kérdést feltevő személyes meghallgatása, melyre igény szerint lehetőséget biztosítunk.