Novák Emil 1982-ben végzett operatőrként az SZFE-n Illés György tanítványaként, majd 1987-ben Ausztráliába emigrált, 1991-től ausztrál állampolgár is. 1989-től 1991-ig az Ausztrál Filmiskola hallgatója volt, majd diplomát is szerzett az egyetemen. 1991-től részt vett a sydneyi 31-es TV csatorna létrehozásában, 2001-ben települt haza Magyarországra, ahol 2006-tól a HSC elnökségének tagja. 2004-ben táraival együtt alapította meg az Aranyszem operatőr fesztivált, majd két évvel később a HSC Stábiskolát. 2014-től a Magyar Filmakadémia elnöke.

 

Filmhu: Miben más a HSC Stábiskola, mint a többi filmes iskola?

Novák Emil: Abban az oktatási formában, amelyet a Stábiskola képvisel, nincsen nagyon más iskola az országban. Vannak felsőfokú intézmények, egyetemek és főiskolák, ahol filmes képzések folynak és vannak magániskolák, amelyekben inkább forgatókönyvírással, rendezéssel vagy vágással foglalkoznak, de szakemberképzés egyedül nálunk van. Világosító, segédoperatőr, rendezőasszisztens, felvételvezető, utómunka asszisztens, szinkronasszisztens, szcenikai asszisztens és hangfelvételi asszisztens képzést kínálunk a diákoknak. A kétezres évek elején, mikor átalakultak az OKJ képzések több efféle iskola is beindult, de idővel elmaradoztak, a Stábiskola az egyetlen, ami talpon maradt. A Stábiskola 2005 óta ebben a formában működik, de a Magyar Operatőrök Társasága korábban is részt vett a Mafilm segédoperatőr képzésében. Idén a 10. évfolyamunkat indítjuk, már 400 diák végzett nálunk, közülük nagyon sokan, körülbelül a 40 százalékuk a mozgóképiparban, játékfilmekben, televíziózásban helyezkedett el, de kölcsönzőcégeknél, stábokban is nagyon sok volt tanulónk dolgozik.

stabiskola4 600

Filmhu: Az iskola egyik különlegessége, hogy a HSC 50 éves oktatási módszerét ötvözték az ausztrál filmoktatás nemzetközileg is elismert módszereivel. Mi az, amit átvettetek tőlük?

N. E.: Az ausztrál filmoktatás kevésbé művész-centrikus, inkább szakemberképzés. A Stábiskola minden formájában szakembert képez. Természetesen azoknak a fiatal ambiciózus filmkészítőknek is egy nagyon jó ez az iskola, akik rendezők vagy operatőrök szeretnének lenni, de még nem sikerült bekerülniük az egyetemre, mert itt megtanulják a szakma alapjait. Miután felvételt nyernek a felsőoktatásba, már nem kell annyit foglalkozniuk ezzel, koncentrálhatnak a művészetre. De mint minden területen, itt is akkor jó egy szakember, ha magasan képzett, annál nagyobb lehetősége van arra, hogy a szakmában hosszútávon helyt álljon, ha magas színvonalú rálátására van az ipar technikai és művészeti részére is.

Filmhu: Mennyire jellemző, hogy a végzett tanulók továbbtanulnak?

N. E.: Ez elsősorban egyéni ambíció kérdése, de viszonylag sokan tanulnak tovább. A jelenlegi Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályaiban is van 2-3 olyan hallgató, aki a Stábiskolába is járt. Szerencsés választás a Stábiskola azoknak, akik akár operatőrök, akár rendezők szeretnének lenni.

stabiskola3 600

Filmhu: Mire számíthatnak a felvételizők?

N. E.: Felvételi nincsen, csak alkalmassági, mivel vannak olyan szakágak, mint például a világosító, ahol bizonyos szempontoknak fizikailag is meg kell felelni. Ha olyan valaki jelentkezik világosítónak, akiről úgy gondoljuk, hogy nem alkalmas erre a munkára, akkor más alternatívákat ajánlunk neki. Emellett mindenkinek elmondjuk, hogy pontosan mire számíthat abban a szakágban, amire jelentkezik. Én úgy gondolom, hogy mindenkinek hagyni kell, hogy feltegye az életét arra, amiben hisz, és hagyni kell, hogy az élet és az ő akarata eldöntse, képes-e véghez vinni azt. Tehát egy iskola előre ne döntsön emberi életek fölött. Tárja föl azt, hogy mit gondol, de a lehetőséget adja meg.

Filmhu: Hogyan épül fel a tanterv? Mit lehet tudni a képzés szerkezetéről?

N. E.: Az oktatás OKJ-s gerincen alapszik, ez adott és meghatározza a tanterv nagy részét. Ami viszont eltér a mi iskolánkban, hogy az oktatás gyakorlati részében nagyobb hangsúlyt fektetünk a specializálódásra. Ez azt jelenti, hogy megpróbáljuk abba az irányba terelni a diákokat, amelybe tartani szeretnének. Tehát ha valaki világosító szeretne lenni, akkor nem erőltetjük az összes többi tantárgy maximális ismeretét, megelégszünk azzal, ha az alapjait tudja annak, hogy mit csinálnak a filmes szakma más szereplői. A mi részünkről az a legfontosabb, hogy valódi produkcióba juttassuk a tanulókat és ott tanulják meg azt a szakmát, amivel foglalkozni szeretnének.

stabiskola1 600

Filmhu: Hol tudnak gyakorlatot szerezni a tanulók?

N. E.: Az ambiciózusabb hallgatóink, már a képzés alatt is folyamatosan kapnak kisebb-nagyobb munkákat. Olyan is előfordult, hogy a befizetett tandíjat vagy annak egy nagy részét, az év végére meg is keresték azokból a munkákból, amit a Stábiskola biztosít nekik. Mi sok esetben úgy működünk, mint egy ügynökség, produkciók, operatőrök, fővilágosítók keresnek fel minket és kiközvetítjük számukra azokat a diákokat, akiket az adott feladatra alkalmasnak tartunk. Minden lehetőséget megteremtünk, hogy mindenféle műfajban kipróbálhassák magukat. Tavaly például a Senki szigete werkfilmjét a mi diákjaink csinálták, de klipeket is készítettek már, legutóbb például a Fatal Error Nem leszek kutyája című számához.

stabiskola7 600

Filmhu: Magyar vagy külföldi produkciókban vesznek részt inkább?

N. E.: A magyar filmipar két részből tevődik össze, ezeknek egyike a bérmunkák, amelyek mostanában igencsak megnövekedtek a kedvező feltételeknek köszönhetően. Ezeknek a produkcióknak a gyakornokok és kezdők fontos munkaerői, mivel sok munka van és nincs elegendő szakember, így mindig emberhiány lép fel a forgatásokon. A nemzetközi filmek mellett a magyar produkciók is beindulnak nyáron, így júniustól októberig körülbelül tízszer több szakemberre lenne szükség, mint amennyi van. Emiatt a gyakornokainknak is több munkája keletkezik. A szakmába való belépésnél viszont tulajdonképpen lényegtelen, hogy magyar vagy külföldi produkcióról beszélünk-e, hiszen azok a hallgatók, akik bekerülnek egy forgatásra, elsősorban magyar szakemberekkel állnak kapcsolatban. Ha évek során megtalálják a helyüket a szakmában, akkor előrébb tudnak lépni és már fontos lesz a nyelvi tudás, közvetlen kapcsolatba tudnak kerülni nemzetközi szakemberekkel is, de első lépésben csak magyar szakemberekkel dolgoznak, így eleinte a velük való kommunikáció a legfontosabb.

stabiskola8 600

Filmhu: Operatőr-rendező előképzést is kínálnak, ez pontosan mit jelent?

N. E.: Ez az OKJ képzésen kívüli plusz, amit az iskola biztosít. Választható képzés, ahol műteremben gyakorolhatják a diákok a forgatási struktúrát. Megtanulják a statisztéria és a színészek vezetését, jelenetek felbontását, világítási gyakorlatot végeznek. Itt kipróbálhatják, hogy van-e készségük és tehetségük az operatőri vagy rendezői munkához. Sokan úgy gondolják, hogy operatőrök vagy rendezők szeretnének lenni, de mikor megtapasztalják, hogy ez milyen felelőséggel jár és milyen készségeket igényel, akkor lehet, hogy úgy döntenek, boldogabb és biztosabb életük lenne, ha segédoperatőrök maradnának. Ez egy jó próba. Minél előbb jön rá valaki, hogy mik a korlátai, annál kevesebb kudarccal kell szembenéznie.

stabiskola6 600

Filmhu: Az iskolát a HSC (Magyar Operatőrök Társasága) hívta életre. Hogyan alakult úgy, hogy nem csak operatőröket képeznek, hanem más filmes szakembereket is?

N. E.: A Stábiskola, bár a Magyar Operatőrök Társaságán alapszik és magyar operatőrök a tulajdonosai, egy önálló intézmény, a kezdetektől több területen szerettünk volna képzést nyújtani. Koltai Lajos, Kende János, Szilágyi Virgil operatőrök és Szilágyi Nóra és jómagam vagyunk az iskola tulajdonosai, de a tanári kar olyan oktatókból áll, akik az adott terület legjobbjai és sok esetben olyan cégekkel rendelkeznek, ahol jó esetben alkalmazni is tudják a diákjaikat. Ez a Stábiskola egyik specifikuma. Nálunk olyan szakemberek tanítanak, akik nem a filmezés „filozófiáját”, nem “lila ködöt” adnak át, hanem az eszközök manuális használatát tanítják meg a diákoknak, arra törekednek, hogy megértessék, hogyan működik az a technológia, ami kiszolgálja a művészetet. 22 különböző szakember tanít rajtunk kívül. Ez egy olyan előképzés, amiben mindent megkap a tanuló, amivel három éven keresztül az egyetemen találkozhat, csak kicsiben.

Az idei évben a világosító képzés különös figyelmet érdemel, mert egy speciális támogatási rendszerben azok a fiatalok, akik ezen a területen szeretnének dolgozni, a tandíj egy részét le tudják dolgozni a nyári gyakorlaton. Nem minden esetben rendelkeznek a diákok olyan családi háttérrel, hogy ki tudják fizetni a tandíjat, mi ebben szeretnénk segíteni. Több diákunk is volt, aki már élt ezzel a lehetőséggel, és így dolgozhattak például Enyedi Ildikó új filmjében, tv- és showműsorokban. Ennek a szakmának nagyon fontos része az emberi hozzáállás, ha bekerülsz egy produkcióba és nem vagy link, ha a mestereid látják a szorgalmadat, akkor jó esélyed van rá, hogy bent maradj a szakmában.

stabiskola9 600

2015 augusztus 3-án ingyenes nyílt napot tart a Magyar Opertőrök iskolája, a HSC Stábiskola. A nyílt napon Kovácsi János amerikában élő és ott tanító forgatókönyv író és rendező tart mesterkurzust. Az előadás témája: Cinema Language, Full Coverage. Kovácsi János a Cha-Cha-Cha című film rendezője és az egyetlen soha be nem mutatott magyar film, a Fasírtkirály is a nevéhez fűződik.

Jelentkezni a stabiskola@hscmot.hu címen lehet.