„Találjuk ki, mi legyen a neve a babának! – Milyen babának?” Boryana nem könnyíti meg fiatal férje dolgát. Hallani sem akar a gyerekről, aki azután mégis megszületik, és furcsa fejlődési rendellenessége miatt (nincsen köldöke) rögtön az Évtized Gyermekének kiáltja ki a bolgár kommunista párt. A kis Viktoria később persze él – és rendre vissza is él – helyzetével (könnyű neki, közvetlen vonala van Zsivkovhoz), a kommunizmus összeomlása azonban a lány családi életét is alaposan megkavarja. A Viktoriában a történelem csak a máz, mellyel Maya Vitkova nyakon öntötte ezt a masszívan női mesét, melyben az anyák és lányaik a némaságukkal kommunikálnak egymással, és néha akkor kerülnek a legközelebb egymáshoz, amikor már túl késő van bármit is mondani. Gyönyörűen fényképezett, nagyon erőteljes képekkel játszó filmet hozott össze Vitkova, melybe azonban elsőfilmesként talán túl sok mindent akart egyszerre belepakolni (ez is lehetett, ha nem is az egyetlen oka, hogy közel két és fél órás lett a film). A rendezőnő markáns és jól felismerhető szimbólumokkal dolgozik (vér, tej, víz, köldökzsinór/telefonvezeték), melyeket egy idő után azonban túlságosan is erősen tol nézői arcába. A színészválasztásra azonban nem lehet panasz: kevés olyan meggyötört filmbéli anyafigura szomjazza a szabadságot, mint Boryana, és ritka az is, hogy egy kislány – a fiatal Viktoriát alakító Daria Vitkova – ennyire ambivalens érzelmeket váltson ki nézőiből. (Interjúnk a rendezőnővel ITT olvasható.)

 viktoria1 600

Részben nagyapja története inspirálta Alphan Eselit, A hosszú út hazafelé rendezőjét (interjúnk a rendezővel ITT). A törökök az első világháborúban megpróbálták visszaszerezni azokat a területeket, melyeket az oroszok még a 19. században foglaltak el tőlük. A katonákat szedett-vedett felszerelésben indították útnak, a hegyek között több tízezren lelték halálukat. Eseli a háború embertelenségét azonban közvetlenül nem az ő sorsukon kívánta megmutatni: történetének egy csapatnyi ember a hőse, akik teljesen véletlenszerűen gyűlnek össze egy kihalt hegyi faluban. Hozzájuk csapódik két katona, akiknek egyetlen céljuk van: hazajutni bármi áron. Ebbe pedig sok minden belefér. Kannibalizmus, gyilkossági kísérlet és lelki terror is kijut a szereplőknek, akik leginkább csak várnak arra, hogy ráléphessenek a hazafelé vezető hosszú útra. Eseli filmjére azonban nem emiatt kapja fel az ember a fejét: a befejezéssel ugyanis a rendező teljesen új megvilágításba helyezi a történet antagonistáját, az elbizonytalanodott néző pedig végül nem tehet mást, minthogy fejben újra végigpörgesse, és ezzel pedig újraértékelje az addig látottakat.