“Hogyan változtak a nagy női szerepek a 19. századtól napjainkig? Milyen közhelyek és sztereotípiák kötődnek a tradicionális női szerepekhez: a naívához, a dívához, az áldozathoz? Milyen eszköztárból merít a színész és milyen módszerrel teszi magáévá az adott szerepet? Mi a különbség színpadi és a kamerák előtti színészi játék között?”

Ilyen kérdések körül indul a beszélgetés Ott Anna műsorvezető és a vendégek között, akiket az ország legsikeresebb színésznőiként tartanak számon. Tenki Réka jelentős színházi tapasztalattal rendelkezik, de filmes közegben is otthonosan mozog – legutóbb ő alakította a Testről és lélekről pszichológusát, hamarosan pedig a Budapest Noir női főszerepében lesz látható. Péterfy Bori bár már sokkal inkább zenei előadónak tartja magát, de Krétakörös múltja, Mundruczó Kornél JÉG című darabjában nyújtott alakítása miatt, valamint a Terápia 2. évadának egyik szereplőjeként is a többi színésznő közt a helye. Gryllus Dorka művészi családdal és gazdag filmes múlttal rendelkezik, legutóbbi főszerepét a Víkendben kapta (amelyet várandósan forgatott végig), a következőleg Szász János A hentes, a kurva és a félszemű filmjében lesz látható, legnagyobb sikerének pedig a német Soul Kitchent gondolja – kétlaki színésznőként, Magyarország mellett Németországban is sikeres karriert futott be. Borbély Alexandra az Oscar-nevezésre pályázó Testről és lélekről főszerepe mellett extrém színházi szerepeire emlékszik vissza a legszívesebben.

Tenki Réka, Péterfy Bori, Gryllus Dorka, Borbély Alexandra, Ott Anna / Forrás: Zeitgeist Budapest Facebook / Fotó: Kinál Marcell

Négy izgalmas nő, négy teljesen különböző karakter – nem csak a Katona, az Örkény vagy a Budapest Park színpadán, hanem itt a Zeitgeist közönsége előtt is felosztják egymás közt a szerepeket. Az este folyamán felmerülő témákban nem egyszer teljesen különböző véleményen lévő művésznők más-más temperamentumban, stílusban kommunikálnak. Tenki Réka maga a megtestesült kifinomultság, összeszedett, okos gondolatai a színjátszás mibenlétéről logikus kismonológok. Az anyaságról, az egyetemi évek keménységéről és megterhelő szerepekről mesél, külön kiemelve az Egyasszony című darabot, amelynek a legszebb színházi csendjeit köszönheti. Mellette Péterfy Bori a vadóc, a stage-diving királynő, aki (saját elmondása szerint is) leginkább kilóg a lányok közül. Egyik felejthetetlen alakítását a JÉG-ben nyújtotta, az egyik előadás közben kifejezetten kérte a stricijét alakító Rába Rolandot, hogy az adott, kritikus pillanatban ne tettesse, hanem hanem tiszta erőből verje meg őt. Rába eleget tett, Mundruczó pedig nagyon elégedett volt aznap este.

Gryllus Dorka a könnyed, a bohém, akinek kisugárzása és kreol bőre cigánylány szerepekkel indította a karrierjét, nagyot nevetnek rajta, nem is kérdés, hogy csak ő tudja eljátszani az összenőtt szemöldökű Frida Kahlot. A sort Borbély Alexandra zárja, a legfiatalabb, a bohóc, aki a többiekkel szemben még várja azokat a szerepeket, amelyekkel tényleg azonosulni tud, de a megszólalásai stand up-számba mennek, amikor például gyerekkori emlékekről mesél, ahogy a Besenyő család összes tagját előadta a szomszédok előtt, vagy a súlyosan terhelt, sérült, tömeggyilkos szerepekről, amik sorra megtalálják, és rendezőkről, akik üvöltve szeretnek motiválni.

Forrás: Zeitgeist Budapest Facebook / Fotó: Kinál Marcell

Az este során a színpadon és forgatásokon tapasztaltakat három, a színészetről is szóló film jelenetére reflektálva mesélik tovább – Sofia Coppola Made in Hollywood, Ingmar Bergman Persona és John Cassavetes Premier című munkája a szakma bugyrairól, megpróbáltatásairól szólnak, amelyekből kiindulva ásnak ők is egyre mélyebbre önmagukban, és osztják meg a jelenlévőkkel a karrierjüket meghatározó szerepeket és darabokat. Ritka érdekes tapasztalat négy nagy kortárs színésznőt az alkotásról hallgatni, és egyszerre egy színpadon látni civil szerepben és magánemberként. A teljes beszélgetés az alábbi videóban megtekinthető: