A lány szeretné kiugrasztani a nyulat a bokorból Fotó: Belényi Zoltán

A macska... Zomborácz Virág forgatókönyvíró szakos hallgató vizsgafilmje, a főiskola védőburkában készült, ismerősök segédletével, így a Poligamy jelenti Réti számára a mélyvizet. "Dénes mégsem teljesen idegen, hiszen odajárt a főiskolára, bár soha nem beszéltünk egy szót sem, de mindig kedvesen mosolyogtunk egymásra. Csányi Sándort viszont tényleg csak a válogatáson ismertem meg, de aztán volt olvasópróba is, ami szintén nagy segítség volt, mert egészen más így, hogy nem a forgatáson találkozunk először. Nem vagyok túl tapasztalt a filmezésben, de korábban nem hallottam olyanról, hogy lenne olvasópróba, pedig nagyon sokat számít, hogy megismertem a történetet, a többi lányt, hogy el tudom helyezni a karakteremet."

Csányi sem ismerte korábban Orosz Dénest: "A Filmgyárban mindig láttam, de nem tudtam, hogy kicsoda, mégis éreztem, hogy ehhez a csávóhoz van közöm. Később megtudtam, hogy forgatókönyvíró, és akkor felhívtam egy esetleges filmterv kapcsán, amiből nem lett semmi, de aztán meg ő hívott, hogy neki is van egy története. Annyira ritkán van ilyen az ember életében: nekem egy éve a Poligamyn jár az agyam, eleinte havonta egyszer, majd kétszer, majd hetente találkoztunk, beszéltünk a könyvről. Dénes nyitott volt, és figyelt arra, amit mondok, de nem az volt számomra a lényeg, hogy beleszóljak a forgatókönyvbe, hanem hogy ezzel  töltsem a napjaimat. A könyv teljes egészében Dénes érdeme, de azt gondolom, hogy minden egyes plusz munkaóra, amit beletettem ebbe a filmbe, az meg fog látszani a végeredményen. Nem azért próbáltunk két hónapon át, hogy megtanuljuk a szerepet, hiszen még egyszer sem ültünk ugyanúgy, ahogy azt lepróbáltuk korábban, hanem hogy magunkévá tegyük a szerepet."

Egy éve a Poligamyn jár az agyam (Csányi Sándor)
Fotó: Belényi Zoltán

Orosz Dénes már elismerte, hogy forgatókönyvíró főszereplőjébe sokat csempészett saját magából, de Csányi szerint nem vészes a helyzet. "Teljesen különböző emberek vagyunk, szerencsére a humorunk eléggé hasonló, így találtuk meg nagyon hamar a közös hangot. Nem hiszem, hogy Dénes a maga képére akarna formálni engem, meg az hülyén is állna. A ruhapróbánál belefutottunk ilyen dolgokba, mert úgy éreztem, hogy olyan ruhákat választ ki nekem, amiket legszívesebben ő hordana. Ebből voltak is vitáink, mert lehet, hogy valami jól állna neki, de az nekem egész biztosan nem."

A Poligamy egyetlen egy férfi nyolc nővel folytatott kapcsolatáról szól. Veszélyes terepre merészkedett Orosz Dénes: hogyan maradhat a férfi szerethető karakter, hogy a lányok se jöjjenek ki rosszul a történetből? "Már sokszor elmondtam, hogy a Poligamy óda a női nemhez, ezekbe a nőkbe én bele tudok szeretni, azért írtam meg őket, és ezért írtam őket ilyenre. Voltak persze élő példák is, de volt, akit a történet fordulata hoz létre, és akkor keresgettem, hogy milyen is lehet ez a lány. Egyre inkább rájövök, hogy férfi szempontból mesélem a történetet, ugyanakkor mégiscsak nagyon női film is lesz. Ez számomra is meglepő fordulat, de nagyon örülök neki, mert legkevésbé sem akarok hímsoviniszta pasifilmet csinálni. Egy nő sincsen például butának ábrázolva, imádom őket nézni, minden egyes rezdülésüket." Sok múlik azonban a férfi főszereplőn: hogyan tud szerethető maradni egy ilyen karakter? "Ez nem csinálás kérdése, én ilyen vagyok. A Kaméleon forgatásán mondta Goda Kriszta, hogy nekem szimpatikus fejem van, ami most a Poligamynál például nagyon jól jön. Nem tettem én ezért semmit, sőt, néha még hátrányom is származik ebből." - magyarázza Csányi Sándor.

Mégiscsak nagyon női film lesz Fotó: Belényi Zoltán

Orosz Dénes hétfőn ült át a forgatókönyvíró pozíciójából a rendezői székbe: "Nagyon kötött az alapanyag, történet-, karakter- és dialógusközpontú az egész, minden szónak súlya van, egy szigorúan megkoreografált dolgot valósítunk meg" - jelenti ki határozottan a rendező. Az éppen forgatott jelenetben Réti üvölteti a zenét, hogy megzavarja Csányit a munkában (a forgatás szünetében meglestük Csányi laptopját, és ezen dolgozott: Csodás reggel van. Reggeli készülődés hangjai. jgklgjdfkgjd kgjdfklgjdfgk jgdfkgjdfgdf) Csányi kiront a szobából, hogy halkabbra vegye a zenét, majd felfedezi, hogy a közös szerelmi szobrukkal van kitámasztva a fotel lába. A lány állítja, hogy már tök régóta ott van, mire Csányi felháborodik, hogy tegnap még kurvára nem ott volt. Még egy próba, és máris felvétel lesz, a kurvából pedig rohadt: "tegnap még rohadtul nem ott volt."

"Szerintem indokolt kell legyen a káromkodás, és ez nem is olyan csávó, aki ennyire csúnyán beszélne. Noha az életben én is viszonylag csúnyán beszélek, de egy másfél órás történetben ez nekem sok lett volna. Vigyázni kell, mert egy ilyen filmben szerintem 1-2 ilyen férhet bele. Az életben persze én is így mondanám, "kurvára nem ott volt", de én nem szeretem ezt a fajta beszélt nyelvet, a színésznek egy írott szövegben is kell tudni természetesnek lenni." - magyarázza Csányi Sándor a változtatás okait.

Már egy másik nemzedék vagyunk Fotó: Belényi Zoltán

A filmet a Mellettedhez hasonlóan Fillenz Ádám fényképezi: a Poligamy digitális technikával készül, méghozzá egy Arriflex D-21-essel. "Szerintem ez a legjobb digitális filmkamera, nemrégiben jöttek ki ezzel a D-21-essel, amit megkaptunk a forgatásra. Nagyon szép képe van, már tényleg majdnem olyan, mintha film lenne." - lelkendezett az operatőr.
 
A film nagy része zárt térben játszódik, majd számos külső helyszínen is forgatnak: "Egy valós lakásban még több korlát lett volna, itt legalább vannak mozdítható falak és elférünk, rendesen be lehet világítani a teret, és a díszletet is szabadon alakítottuk Valcz Gábor díszlettervezővel. A külső helyszínekben igyekeztünk változatosak lenni, hogy érdekesek és szépek legyenek, a fiatalos alternatív helyszínektől kezdve a kivilágított neoklasszicista épületekig sok mindent meg szeretnék mutatni ebből a szuper városból. Vannak jelenetek, amiket inkább egyben szeretnénk tartani, de azok is dinamikusak lesznek, és vannak, amiket jól felsnitteltünk."

A díszletet is szabadon alakítottuk Fotó: Belényi Zoltán

"Nagyon szeretném, hogy a Poligamy minőségi legyen" - mondta Herendi Gábor - "de az a szó, hogy romantikus vígjáték vagy hogy közönségfilm, Dénes szájából hangzott el először, nem volt a részemről ilyen nyomás, de tény, hogy ebben egyet értettünk." Orosz vállaltan közönségfilmesnek tartja magát: "Szerzői közönségfilmes vagyok. Nagyon szeretem a romantikus komédiákat, úgyhogy én nem töröm bele magamat ebbe a zsánerbe, belőlem ez fakad. Mi már egy másik nemzedék vagyunk, nagyrészt zsánerfilmeken szocializálódtunk, a Harry és Sally, A nő kétszer, az Igazából szerelem alapfilmek."