Péntekenként jelentkező sorozatunkban a hazai filmes szakma egy-egy képviselője ajánlja aktuális mozgóképes kedvencét, melyet valamilyen oknál fogva megtekintésre érdemesnek tart. Az egyetlen kritérium, hogy a választott alkotás hozzáférhető legyen moziban, tévében, interneten vagy DVD-n. Más megkötés nincs, játékfilm mellett dokumentumfilmet, animációt vagy sorozatot is ajánlhatnak a felkértek, legyen szó magyar vagy külföldi produkcióról.
Regős Ádám LILI című, bő negyvenperces kisfilmjével robbant be a hazai filmes életbe. A dokumentumfilmben - amely nálunk is megtekinthető - a főhős, Lili több állami gondozásban eltöltött év után, tizennyolc évesen léphet ki a nagybetűs életbe. A rendező kamerájával ettől a pillanattól követi hősét, dokumentálja Lili családi és támogatói háttér nélkül megkezdett életét. Fentiek is azt mutatják, hogy Regős érzékenyen nyúl a sokszor megoldhatatlannak tűnő társadalmi problémákhoz. Alábbi moziajánlója is ehhez az affinitásához kapcsolódik.
„Néhány hazai moziban még vetítik a kíváló iráni rendező, Asghar Farhadi Az ügyfél című filmjét. Farhadinak már a Nader és Simin - Egy elválás története című munkája is felkeltette az érdeklődésemet realista filmnyelve, fordulatokban gazdag és hiteles forgatókönyvei, precíz színészvezetése miatt.
A közel két órás film sokrétegű és összetett. Amellett, hogy mesterien vezeti a nézőt a dramaturgiailag izgalmasan komponált, szövevényes történettel, betekinthetünk az iráni hétköznapok kicsit sem stilizált valóságába. Egy középiskolai magyartanár egzisztenciális helyzetébe, egy helyi színház belső működésébe - ahol éppenséggel Arthur Miller egyik klasszikusát próbálják - és ami talán a film legfontosabb morális kérdését is jelenti, a nők társadalmi helyzetébe.
Azontúl, hogy érvényes és autentikus problémákkal foglalkozik, egy konvencionális hős szinte westernfilmbe illő útját követhetjük. Egyszóval Az ügyfél egy fontos és izgalmas alkotás, aki csak teheti, nézze meg, lehetőleg mozivásznon!”
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.