Az elmúlt évtizedekben nem bővelkedtünk zenés alkotásokban, így nem csoda, hogy sokan erőteljes izgalommal várták Fazekas Csaba második nagyjátékfilmjét. (Zenés filmes összeállításunk!) A musical műfajához Amerikában értenek igazán, így talán merész vállalkozásnak is tűnhet egy kifejezetten jazz-es, a revük világát idéző  filmet elkészíteni, ám a Swing egyszerre hozza a mulatók mesebeli csillogását és a kelet-európai élet kevésbé fényes valóságát, ahol a Balaton körüli haknikban csak a színpadon jár a fény, a rivalda mögött lepukkant szobákba húzzák meg magukat a dívák. “Ha valaki a halála előtt még elénekel egy áriát, akkor biztosak lehetünk abban, hogy operát látunk.” - szól az elcsépelt vicc, és ez gyakran a musical-ekre is igaz. A Swing azonban nem ezen az úton jár, a zene itt szerves része a történetnek, hősei nem érzelmeik kifejezésére használják az éneket, csupán akkor fakadnak dalra, amikor valóban színpadra kell állniuk.

swing onodi 600

A klasszikus romantikus vígjáték elemeit felsorakoztató filmben ne számítsunk meglepetésekre. Három (plusz egy) tipikus női karakter küzd a vásznon a mindennapi élet viszontagságaival, az első tíz percben megtudtunk róluk szinte minden információt, amivel nekivághatunk az eseményeknek. Kati (Ónodi Eszter) kisfiát egyedül, vidéken nevelő anya épp hogy túl van fénykorán, egy tíz évvel ezelőtti tehetségkutató műsor tizedik helyezettjeként próbálja eltartani a csonka családot, és mutat szomorkás jövőt azoknak a fiatal tehetségeknek, akik ma csillognak hétvégenként a kereskedelmi televíziók képernyőin. Kisfiával elindul Budapestre, a semmibe, de már nincs, aki emlékszik rá. Rita (Csákányi Eszter) gazdag üzletember-feleség, és bár valaha énektanárként dolgozott, ma igazán abban leli örömét, ha szép zakót és vasalt inget adhat férjére reggelente a szikár, pedáns és a kor elvárásainak megfelelő minimalista villájukban. Ám az ál-idilli életet hamar elvágják a Swing készítői, férjét, amikor a mid life crisis közepén lubickoló Tibort (Csuja Imre) rajtakapja egy huszonéves kozmetikussal. A huszonéves Angéla (Törőcsik Franciska) nem vágyik másra, mint hogy énekesnő lehessen. Bár szülei biztosították neki a vezető óvonői állást és még lakást is kialakítottak neki a családi hát tetőterében, a fiatal lány ennél fényesebb jövőről álmodik. Nem csoda hát, ha az elejétől sejtük, hogy miről álmodnak főhőseink, és talán nem árulunk el nagy titkot, ha megosztjuk, hogy így vagy úgy, de mindenki eléri célját.