Endre (Morcsányi Géza) egy vágóhíd gazdasági vezetője, Mária (Borbély Alexandra) az új minőségi ellenőr. A magyánba mindketten beletörődtek már, de egy üzemi lopás következtében váratlan felfedezést tesznek: míg nappal alig van közük egymáshoz, éjjelente egy nőstény és egy hím szarvas képében ugyanabban a hólepte álomvilágban mozognak. A felismerés kimozdítja őket a komfortzónájukból: a meglett korú Endrét rég elfelejtett, kamaszos izgalmak fűtik, a zárkózott és viselkedés-zavaros Máriának pedig minden pillantás, tapintás és érzelem az újdonság erejével hat.


A vágóhíd rideg professzionalizmusa és a főhősöket körüllengő finom érzékenység tökéletes összhangban vannak egymással, ahogy a képen megjelenő fény-árnyék játékok Herbai Máté operatőrtől, és a robosztus gépek hangjához párosodó finom neszek, melyek Lukács Péter hangmérnök jóvoltából mélyítik tovább a történetet. Az álombeli misztikum elemeli Mária és Endre kapcsolatát a valóságtól, de mégsem teszi meseszerűvé - az álombeli kapcsolat sokkal inkább csak a kezdő lökést adja meg a két magányos alaknak, hogy minden bátorságukat összeszedve nyissanak egymás és a világ felé. Ahogy azt még Berlinből írtuk "a szeretet, az érintés és a társ után való vágyakozás is ezektől a pontosan kidolgozott részletektől válik valódivá, ami után jó érzéssel távozunk a moziból."


Február óta óriási karriert futott be Enyedi Ildikó érzékeny alkotása: ahogy azt a Berlinálén elmesélte nekünk a rendező, a forgatókönyvet egészen gyorsan, szinte egy hónap alatt kiírta magából, a történetet Nemes Nagy Ágnes Védd meg című versének négy sora inspirálta. Az érzékeny film nemzetközi sikerének első állomása a berlini Arany Medve volt, amelyre utoljára 1975-ben került sor, a díjat akkor Mészáros Márta Örökbefogadása című filmje nyerte el. Berlinben a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének, a FIPRESCI díját és az ökumenikus zsűri díját is elnyerte, júniusban pedig a Sydney-i Filmfesztivál fődíját hozta haza. A nemzetközi sikerek és a kritikai elismerések is mind hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarország Enyedi Ildikó filmjét nevezte az idei Oscar-versenybe, nem kétség tehát, hogy az év legjobb magyar filmjével búcsúztatjuk az idei tetőmozis szezont.

Testről és lélekről / színes, 116 perc

Rendező: Enyedi Ildikó

Forgatókönyv: Enyedi Ildikó

Operatőr: Herbai Máté

Hangmérnök: Lukács Péter

Szereplők: Borbély Alexandra, Morcsányi Géza, Nagy Ervin, Mácsai Pál, Schneider Zoltán, Tenki Réka, Bata Éva, Jordán Tamás

Forgalmazó: Mozinet