A Saul fia a Mustang című francia, az El Club című chilei, a Legújabb testamentum című belga-francia-luxemburgi és a Miekkailija című finn-német-észt filmmel volt versenyben. A díjat átvéve Nemes Jeles László köszönetet mondott a stábnak, a producereknek, a Magyar Nemzeti Filmalapnak és a film amerikai forgalmazójának. "A holokauszt hosszú ideig absztrakció volt, számomra azonban inkább egy emberi arc. Ne felejtsük el ezt az arcot" - fogalmazott.

"Fontos a díj, mert a világ figyelmét jelenti"- mondta az MTI-nek, majd hozzátette:"A holokauszt megmutatta, hogy meddig tud fajulni egy civilizált társadalomban a gonoszság, hogy az ember miként tud szörnyeteggé válni" - fogalmazott, hozzátéve, úgy látja, ez a veszély minden korban fennáll. "A jövőben is bekövetkezhet, ha nem figyelünk oda. Elfelejtettük az arcot, az egyes embert, amikor a holokausztot ábrázoljuk. Arra akartam emlékeztetni a nézőket, hogy ez bárkivel megtörténhet, bárki kerülhet ilyen helyzetbe".

"Nagyon-nagyon vártuk ezt a pillanatot, meg vagyunk hatva, nehéz szavakba önteni. Hosszú hónapok várakozása, sok-sok díj után egyszer csak valóra vált" - mondta a Golden Globe-díjról Sipos Gábor, az alkotás egyik producere az MTI-nek. "Úgy gondoljuk, hogy a díjjal a magyar filmművészet ismét a világ figyelmének középpontjába került. Nagyon boldogok vagyunk" - tette hozzá.

Cannes előtt mi is beszélgettünk a rendezővel és az alkotókkal, Nemes Jeles László akkor így fogalmazott a film dogmájáról: "Erdély Mátyás operatőrrel a forgatás előtt megírtuk a film saját „dogmáját”, amelyben az is szerepelt, hogy nem akarunk „szép” filmet csinálni. Kézi kamerával dolgoztunk, többnyire állandó optikát használtunk. Fontos volt számunkra, hogy még véletlenül se lehessen tetten érni bármilyen szépelgést, vagy filmes drámát, célunk az volt, hogy a film minél egyszerűbb és letisztultabb legyen. Ezért gondolom azt, hogy stilisztikailag és nyelvezetében is eltér az eddigi holokausztfilmektől."

Természetesen nem csak a Saul fia rendezőjét, de a Cannes-ban díjazott hangmérnököt, Zányi Tamást is kifaggattuk: “A hang egy bonyolult vertikális montázs. Mire a hangutómunkához ér egy film gyártása, a vágó és rendező már véglegesítette a képi montázs lineáris szerkezetét, és ekkor indul el a hang vertikális építkezése. Ennek nem minden eleme tudatos, gyakran a hangmester az invencióra támaszkodik: belső érzések, készetetések alapján dinamikusan építkezünk a kép és a történet függvényében."

A Saul fia nem hagyott nyugodni minket, így kikérdeztük az alkotás főszereplőjét, Röhrig Gézát is, aki megosztotta velünk, hogy miképp készült fel a forgatásra. “Heteken át elképesztő iramban próbáltunk. Muszáj volt, hisz nem Magyarországon élek. Velünk volt Clara Royer is, akivel László a forgatókönyvet írta. A próbák után éjszakába nyúlóan dumáltunk, a szemünk előtt mozdult meg sokszor az anyag. Aztán fölültem egy gépre és leszálltam New Yorkban. Fájt ez a félbeszakadás, és bizony beletelt egy kis időbe, amíg ráéreztem a magányos felkészülés ízeire.”

Clara Royer, társ-forgatókönyvíró szintén beszélt a kezdetekről: “Igen, kezdők vagyunk, 5 évig dolgoztunk a Saul fián.  2010 nyarán jött oda hozzám László Budapesten, egyetlen mondattal, ami körülbelül úgy hangzott, hogy a Sonderkommandóról akar filmet készíteni, annak egy tagjáról, aki élő halottként dolgozik Auschwitzban, talál egy fiút, akiről azt gondolja, hogy az ő fia, és el akarja temetni… Rögtön tudtam, hogy fel fogunk szabadulni a klasszikus Holokauszt-film kliséi alól, mert ismertem a Türelem című kisfilmjét. Emlékszem, hogy teljesen fel voltam zaklatva, amikor először megnéztem azt. Olyan jól tud egy egész világot, nem megmutatni, hanem éreztetni a nézővel, olyan rejtélyesen! Hiszen nem lehet mindent ismerni. És amikor arról volt szó, hogy egy Sonderkommandós ember történetéről fogunk írni, tudtam, hogy lesznek fekete pontok, mert soha nem fogunk mindent tudni erről az emberről. És ez jó.”

A Saul fiát az elmúlt időszakban számos tekintélyes amerikai filmes szervezett díjazta. A nagy presztízsű National Board of Review of Motion Pictures (NBR), a Los Angeles-i, a New Yorki, a bostoni és a washingtoni filmkritikusok is az év legjobb külföldi filmjének szavazták meg Nemes Jeles László első mozifilmjét azután, hogy a cannes-i filmfesztiválon a zsűri Nagydíja mellett három másikat is elnyert. A magyar film esélyes arra, hogy jelöljék Hollywood legrangosabb elismerésére, az Oscar-díjra. Az amerikai filmakadémia csütörtökön ismerteti a jelölteket.

A helyi idő szerint vasárnap este Los Angelesben rendezett gálán A visszatérő rendezőjét, Alejandro González Inárritut és a film főszereplőjét, Leonardo DiCapriót is jutalmazták. A drámai alkotások mezőnyében a legjobb női főszereplő Brie Larson lett A szoba című filmben nyújtott megrázó alakításáért.

A vígjátékok között a HFPA a legjobb férfi főszereplő díját a Mentőexpedíció hősének, Matt Damonnak ítélte oda, a színésznőknél pedig Jennifer Lawrence, a Joy című film főszereplője diadalmaskodott. A mellékszereplők közül Kate Winslet és Sylvester Stallone kapott díjat, a brit színésznő már a harmadik Golden Globe-díját vehette át a Steve Jobs című filmben nyújtott alakításáért, a veterán amerikai színész viszont csak az elsőt. Stallone a Creed - Apollo fia című film Rocky Balboájaként részesült az elismerésben, amelyre 1977-ben már jelölték az első Rocky-film forgatókönyvéért. A sztárt állva ünnepelték kollégái.

A legjobb forgatókönyv a Steve Jobs-film szkriptje lett Aaron Sorkintól, a legjobb betétdalnak pedig a 007 Spectre - A Fantom visszatér címdalát, a Writing's on the Wallt választották. A legjobb filmzene Ennio Morricone munkáját dicséri, a világhírű 87 éves olasz zeneszerző évtizedek után komponált újra westernfilmhez, Quentin Tarantino Aljas nyolcas című alkotásához. Morricone távollétében a díjat a rendező vette át. Az animációs filmek között a Pixar stúdió műve, az Agymanók nyert.

A televíziós alkotások mezőnyében a legjobb drámai sorozat a Mr. Robot, a legjobb vígjátéksorozat a Mozart in the Jungle lett. A drámai sorozatoknál Jon Hamm, a Mad Men - Reklámőrültek sztárja kapta a legjobb férfi főszereplőnek, Taraji P. Henson pedig a legjobb női főszereplőnek járó díjat, az Empire című sorozatért. A komédiáknál ugyanezeket a kategóriákat Gael García Bernal, a Mozart in the Jungle és Rachel Bloom, a Crazy Ex-Girlfriend főszereplője kapta.

A legjobb minisorozat vagy tévéfilm a Hilary Mantel Farkasbőrben című könyvsikerét feldolgozó Wolf Hall lett. Ugyanebben a műfajban a színészek között Oscar Isaac, a Mutassatok egy hőst főszereplőjét díjazták, a színésznőknél pedig a világhírű énekesnő, Lady Gaga kapta a földgömböt mintázó szobrocskát az Amerikai horror történet Hotel című évadában nyújtott alakításáért.

A televíziós műfajban a mellékszereplők között Christian Slater és Maura Tierney gazdagodott Golden Globe-díjjal, előbbi a Mr. Robot, utóbbi a The Affair című sorozatban nyújtott alakításáért. A Cecil B. DeMille-életműdíjat Denzel Washington vehette át.

 

(Forrás: MTI)