Rekkenő a hőség a Nagymező utca egyik emeleti lakásában, ahol a film belső felvételei forognak. Törőcsik Franciska (Swing, Veszettek) szétsírt sminkben áll be a kamera elé, egyik pillanatban még mosolyog, a következőben már mélységes fájdalom tükröződik az arcán, sírásra áll a szája. Egy szempillantás alatt megszületik a karakter, egy fiatal nő, aki épp öngyilkosságra készül, egy hosszabbítóval próbálja felkötni magát, de csak amíg meg nem zavarja ebben, hogy a szomszéd teraszon sminkelő néni (Pogány Judit) egy tükörrel véletlenül a szemébe világít, és egy erősen múltszázadi dalt indít el.


A teraszon játszódó külső jelenetet a Kút utcában forgatják másnap, immár Pogány Judittal. A tetőtől talpig feketébe öltözött idős hölgy a teraszon ül, előtte egy asztalon a fekete-fehér esküvői fotója, a sarkán fekete szalag, és citromos minyont eszik. A Kossuth-díjas színésznő két felvétel között elmondja, hogy utálja a minyont, és ősrégi slágereket sem hallgat. Kérdésünkre, hogy akkor miért vállalta a szerepet, ezt válaszolja: “Nem csak önazonos szerepeket játszik egy színész a pályája során. Játszottam csecsemőgyilkos nagymamát Tolsztojtól A sötétség hatalmában, pedig eszem ágában sincs megölni az unokámat. Talán még izgalmasabb is, ha távol áll a színésztől a szerep.”



Bevallja, hogy nem volt egészen boldog, amikor olvasta a forgatókönyvet, nem tetszett neki, hogy a fiatalok úgy látják az időseket, mint akik minyont esznek és régisulis dalokat hallgatnak. Viszont nem akart változtatni a történeten, épp azért játszik annyi vizsgafilmben, mert érdekli, hogyan gondolkodnak a mai fiatalok,  mit szeretnének létrehozni. A nagy öregeket már ismeri: forgatott a legnagyobb magyar rendezőkkel, sőt még Michael Hanekével is. Persze azért beleadja a saját személyiségét is az alakításába: “egy ennyire idős színésznőnek az egy mérce, hogy elfogadják-e még a fiatalok. Hogy tud-e az ő ízlésük szerint játszani. Amíg hívnák a fiatalok, érzem, hogy nem a múlté az ízlésem.”



Szerinte a forgatókönyv erőssége, hogy kétféle öngyilkosságot mutat be, egyben két generációról mesél: míg a fiatal nő elkeseredésében vetne véget életének, az idős karakter sokat megélt már, és úgy dönt, hogy “ eddig jó volt, és elég volt”. Törőcsik Franciska is hasonlóan látja a karaktereik közötti kontrasztot: szerinte a Pogány Judit karaktere nyugodtan, megfontoltan cselekszik, az ő figurája viszont nincs készen a halálra. “A lány, akit játszom kétségbeesett, menekül abból az élethelyzetből, amibe került, és eleinte nem lát más kiutat, mint az öngyilkosság, de aztán feltámad benne az életösztön. Sokan kerülnek olyan helyzetbe, amiből nem látnak kiutat, de a legtöbben szerencsére találnak megoldást a problémájukra”.


A Citromos minyon az ELTE hallgatóinak vizsgafilmje, forgatókönyvét Szelestey Bianka írta, a rendező Dasha Koroleva, az operatőr Rácz Gabi, a producerek Roskó Péter és Zoltán Edit.

Fotó: Seres Ottó