A Shoot4life - Forgass az életért világverseny a film eszközével igyekezett felhívni a figyelmet az önkéntes véradás szükségességére. A játék szervezője a Digi24 fesztivált jegyző Kindl Gábor, aki a 2004-ben, a szexárdi Európa Majálison elindított filmes rekordkísérlet négy éves sikeres lebonyolítása után döntötte el, hogy nemzetközi porondra viszi a kezdeményezést. Ehhez szükség volt egy nemzetközi szinten működő szervezetre – így került képbe a Vöröskereszt, amely tárt karokkal fogadta a kezdeményezést. A rekordkísérlet ötlete és a nemes cél sok partnert hozott a fesztivál ’atyjának’, és a neves zsűri tagjai is örömmel mondtak igent a feladatra. Kindl Gábor elmondása szerint az országonkénti regionális produceri gárda kiépítése is viszonylag zökkenőmentesen ment, bár a beérkező filmek száma arra enged következtetni, hogy nem mindenhol promotálták ugyanolyan aktivitással a versenyt. (Ausztráliából végül egy nevezés sem érkezett.) A fesztivál védnöke Dr. Habsburg György volt, de jelen volt a díjátadón a Nemzetközi Vöröskereszt elnöke is, aki szintén látott fantáziát a kezdeményezésben.

A résztvevő stáboknak 24 órájuk volt arra, hogy maximum kétperces rövidfilmet készítsenek a véradásról, kötetlen műfajban. Az alkotásba három - országonként különböző - kötelező elemet kellett beépíteni, amely minden helyszínen az adott város Vöröskereszt székháza, valamint további két emblematikus, a várost meghatározó helyszín vagy szobor volt (Afrikában  kecskéket kellett lencsevégre kapni). A versenyt az USA-ban (New York és Los Angeles), Ausztráliában (Melbourne), Brazíliában (Rio de Janeiro), a Fülöp-Szigeteken (Manila), Indiában (Új Delhi), Kongóban (Kinshasa) és Budapesten hirdették meg. Végül négy kontinensről érkeztek filmek a játék 'központjául' szolgáló Daazo internetes portálra.

A Shoot4life megálmodója és a zsűri két tagja a megnyitón
Fotó: Pixel TV

A start szombaton reggel 10 órakor volt - helyi idő szerint. Magyarországon a budapesti Aréna Plazaban megrendezett Véradó és egészségnap helyszínén, egy sajtótájékoztató keretében hirdették ki a három kötelező elemet, és indították útjára a versenyt. A honi versenyzőknek a Magyar Vöröskereszt székházát, egy, a Budai Várból feltáruló panorámát valamint az Aréna Plazaban létrehozott véradó központot kellett beforgatni a véradást népszerűsítő filmbe. Végül 37 film érkezett a versenyre, amelynek körülbelül fele magyar stáb munkája, de képviseltette magát Kongó, a Fülöp-Szigetek, India, Brazília és New York is.

A nemzetközi szakmai zsűri vezetői az Oscar-díjas cseh rendező, Jirí Menzel, Oscar-díjas rendezőnk, Szabó István, tagjai pedig Karl Bardosh, a new york-i egyetem professzora, valamint Sandeep Marwah, az Ázsiai Filmakadémia elnöke voltak, ők az előzsűri által döntőbe juttatott 16 alkotás közül választották ki a nyerteseket. Az előzsűri tagjai Krigler Gábor forgatókönyvíró, Belényi Zoltán filmmaratonista, Teszler Tamás, az Országos Diákzsűri elnöke és a fesztivál egyik társszervezője, valamint Vodál Vera, a film.hu újságírója (ezen cikk szerzője) voltak.

Meglepően sok ötletes és kompakt kis alkotás érkezett a játékra a vasárnapi nap folyamán, a tematikai és képi kötöttségek, és a rövid határidő ellenére. Az előzsűri abszolút kedvence a Bloody Sunday volt, egy magyar csapat munkája, de több magyar alkotó is segítségül hívta a humort a komoly téma feldolgozásához, közülük a Need, a Stop talking, start giving és a Give blood volt kiemelkedően eredeti. A magyar filmek közül meg kell említeni a Fot-ot is, egy fiatal képzőművész csapat alkotását, amely művészi igénnyel, elvontabban, az érzékekre hatva közelítette meg a  betegség, és az ezzel járó kiszolgáltatottság élményét. Az afrikai Kinshasa alkotócsapata professzionális operatőri megoldásokkal mesélt a véradás fontosságáról, egy tanulságos történetbe ágyazva, az indiai A Silent prayer pedig megkapó képek és a narráció eszközével nyúlt a témához.

Ki filmmel, ki vérrel járult hozzá a rendezvény sikeréhez
Fotó: Pixel TV

A nemzetközi zsűri a véradás népszerűsítésének nemes célját szerintük leginkább szolgáló filmeket értékelte döntése során – a humort kevésbé. A verseny különdíját aPurpose című fülöp-szigeteki alkotás nyerte el, amelyben egy önkéntes mesél a véradás fontosságáról a kórházban, amelyben dolgozik. A fődíjat megosztva kapta az egyetlen nevezett brazil kisfilm, aYes, it's possible- ez lényegében egy városfilm, feliratokkal kísérve, amely statisztikai adatokat felvillantva igyekszik rábírni közönségét, hogy segítségével Rio de Janeiro a legtöbb véradó városává válhasson. A másik fődíjas a mobiltelefonnal forgatott NY blood short lett, amely szép városképek kíséretében, szintén a narráció eszközéhez nyúlva sorolja fel a véradás szükségességének okait, és rendezője – jó példával elöl járva – azt is megmutatja, ő hogyan adott vért azon a bizonyos szombati napon.

A díjátadóra vasárnap este tízkor került sor a Vöröskereszt épületének dísztermében, amelyet a rendszerváltást megelőző időszak atmoszférája leng be (olyannyira, hogy a indiai zsűritag véletlenül csehszlovák rendezőként köszöntötte Menzelt). Az ünnepség egyenes adásban ment a Pixel TV internetes tévécsatornán, így a versenyzők hazájukban, a monitor előtt követhették az eseményt. 

A Shoot4life programigazgatója, Kindl Gábor kérdésünkre elmondta, hogy ez csak az első lépés volt, szeretnének hagyományt teremteni a filmes rendezvénnyel, és az elkövetkezendő években minél több olyan országot bevonni az akcióba, ahol Vöröskereszt működik. A Vöröskereszt tevékenységi körének sokszínűsége kétségkívül elegendő témát szolgáltathat a következő évekre a kalandvágyó és szociálisan érzékeny filmeseknek.