Csempészek (1958)

Máriássy Félix

2004. május 17. - filmhu
Máriássy Félix életművéből a munkáskörnyezetben játszódó, lírai, neorealista alkotásokat (Egy pikoló világos, Külvárosi legenda, Álmatlan évek) szokás kiemelni, talán ez is magyarázza, hogy az ötvenes évek végének egyik legszebb magyar filmje, a Csempészek miért kerül ritkábban szóba.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok
A Szabó Pál regénye nyomán készült Csempészek ugyanis falusi közegben, a harmincas években, a román-magyar határ mentén játszódik, a korábbi Máriássy-filmekhez hasonlatosan azonban itt is finom egyensúlyba kerül a társadalmi-politikai közegábrázolás és a hősök személyes drámája. A film egy román parasztasszony és egy magyar parasztember összefonódó történetét meséli el. A határ ellenkező oldalán laknak, de ugyanaz a kiszolgáltatottság sújtja mindkettőjüket: állandó és biztos munka hiányában Anyica és Mihály is arra kényszerül, hogy az életét kockára téve csempészéssel keressen egy kevés pénzt magának és családjának. A film a játékidő kétharmadáig párhuzamosan futtatja a két cselekményszálat, bár a nyitójelenet előrejelzi a sorsok hasonlóságát és az összekapcsolódó motívumokat (Mihály rálő egy csendőrre, Anyica látja a bújkáló férfit; mindketten elveszítenek valamit: a nő a kendőjét, a férfi a gyerekének szánt babát).

Noha a határt kettőzött figyelemmel őrzik, ők ketten azonban mégis, újra útnak indulnak – majd találkoznak, és utána együtt bújkálnak, menekülnek a csendőrök elől. A szótlan, bizonytalan és kicsit bizalmatlan Mihály és Anyica között az együtt töltött pár óra alatt csendes, finom, ám egyre szorosabb kötelék kezd kialakulni (éjszakára a vihar elől behúzódnak egy falusi házba, a mulatozó helybéliek ott is tartják a házaspárnak gondolt menekülőket), az idill és a béke azonban csak pillanatnyi (miként a Külvárosi legenda című Máriássy-filmben is: ott a lelkes fiatal kalauz és az agresszív, részeges férje elől menekülő fiatalasszony között szövődő szerelem egyetlen békés, idilli epizódja a röpke zugligeti villamosutazás). Miután továbbindulnak, a határon belefutnak az őrségbe. A nádasban, egy parasztkunyhóban húzzák meg magukat – a csendőrök közelednek, a film azonban mégsem zárja le a történetüket, hanem az utolsó képsoron egy megriadt, felreppenő madarat látunk…

A Csempészek kevés dialógussal dolgozik, a szöveg helyett az apró, emberi gesztusok, a lírai átkötések és montázsok lesznek beszédesek. Ez a kihagyásos, finom líra Máriássy munkáinak egyik legfontosabb stílussajátosága. Filmjei kemény határhelyzetekben játszódnak, a társadalmi-politikai körülményeknek kizolgáltatott hősök történeteiben azonban a finom, egyszerű és emberi pillanatokra helyezi a hangsúlyt. A véletlen által egymás mellé sodort szerelmesek kapcsolata pillanatnyi menedék a megállíthatatlan végzet elől; az idill álomszerű, Máriássy filmjei mégsem a drámára, hanem az életképek lírai sorozatára koncentrálnak.
 
Szerző: Pápai Zsolt



- Nincs rajtad bugyi?
- Miért lenne?

Rendező Szabó István
Szereplők Cserhalmi György (Hans Miklas)
Krystyna Janda (Barbara Brukner)
Klaus Maria Brandauer (Hendrik Höfgen)
Rolf Hoppe (Tábornagy)
Karin Boyd (Juliette Martens)
apapa65 - 2014. március 26. 21:36

Vadvirágos patika

Kár, hogy se megvenni, se megnézni vagy letölteni nem lehet ezt a szép filmet. A NAVA oldalán lehetett egy percet nézni belőle, de már azt sem lehet. Akkor meg minek kell a népet bosszantani azzal, ho[...] forum
Moka - 2014. január 22. 09:19

Hölgyeim és Uraim, megjelenik DVD-n a Final Cut!

Jó hír. A segédanyag miről szól? forum
f.r.a.n.k. - 2013. november 2. 19:48

Sose halunk meg?

EXT. MAROS / MEZŐ - NAPPALMásnap június 8-án, körülbelül déli 12 és 1 óra közt, akeresztesek «megszámlálhatatlan» sereggel keltek át a Marosons azonnal teljes erővel kezdték ostromolni a várat. Solymo[...] forum
Vedd meg!