Édes Anna (1958)

Fábri Zoltán

Miközben a negyvenes évek végén és az ötvenes évek elején Mikszáth Kálmán és Móricz Zsigmond több regényét is megfilmesítették (Beszterce ostroma, Különös házasság, Forró mezők, Úri muri, Rokonok), az első Kosztolányi-adaptációra 1958-ig kellett várni.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok
Ennek elsősorban politikai oka volt: Kosztolányi műveinek nyitott, polgári értékrendje beilleszthetetlen volt a sztálinista, totalitárius kultúrpolitika fővonalába. Az ötvenes évek végén azonban valamelyest nőtt az alkotók mozgástere, főleg, ha elkerülték a közvetlen, napi aktualitású politikai témákat. Az 1919-es kommün bukása utáni időkben játszódó Édes Anna Fábri életművének egyik vezértémájához, a kiszolgáltatottság drámáihoz kapcsolódik, a Hannibál tanár úrral megkezdett utat folytatja. A megalázott, tönkretett, és végül gyilkossá lett cselédlány tragédiájának megidézése során Fábri az eredeti regény lélektani motivációi mellett a társadalmi-politikai közeg brutalitásának bemutatására is nagy súlyt helyez. A „belső” és a „külső” elnyomás, kiszolgáltatottság párosításának példája, hogy a Vizy család által kihasznált, látástól vakulásig dolgoztatott Anna robotolását a budapesti utcákon masírozó katonák képeivel váltogatva, erőteljes párhuzamos montázsban láthatjuk.

Fábrinak a kamaradráma (a német kammerspiel), az expresszionista hatáselemek és a hangsúlyos montázskompozíciók iránti vonzalma igen pontosan elemezhető ebben a míves, klasszikus stílusban elkészített adaptációban. Az erőteljes kontrasztokra épülő, nagy gonddal megválasztott, gyakran szokatlan alsó- vagy felső kamerapozícióból felvett beállítások komoly érzelmi töltettel és nagy drámai erővel bírnak. Az expresszív montázsépítkezés talán legfeltűnőbb példája Anna lázálom-jelenete (a lány őszintén szerelmes a ficsúr Vizy Jancsiba, a fiú azonban csak elcsábítani akarja a csinos leányt, és amikor megtudja, hogy teherbe esett, a magzat elhajtására kényszeríti – a gyógyszer bevétele utáni lázas sokkba Anna majdnem belehal). A látványos képi hatásokat általában a zajok és zörejek drámai hangkompozíciói kísérik, fokozzák (vészterhesen monoton zajok, mint a csöpögő csap, vagy hirtelen kiáltások, hanghatások, esetleg Anna egzecíroztatásának egyre hangosabb, egyre kíméletlenebb, pattogósabb vezényszavai). A stíluselemek döntően azt célozzák, hogy a néző minél teljesebben azonosuljon Anna figurájával: az ő szemével lássa a történetet, élje át a fizikai és érzelmi kisemmizés drámáját.

Édes Anna Fábri filmjében törékeny álomvilágban él. Amikor nem marad lehetősége az álomvilágba való menekülésre a rémálomszerű hétköznapokból, amikor sokkolja az estély hisztérikus forgataga és megtapasztalja Jancsi csalfaságát; az emberségében, nőiségében megalázott és tönkretett cselédlány a megcsalatás önkívületében válik gyilkossá. Az alázatos, törékeny és ártatlan parasztlány, Édes Anna eljátszására a Körhintában felfedezett Törőcsik Mari tökéletes választás: félénk, lesütött tekintetéből, ijedt rebbenéseiből sugárzik a naivitás – így még erőteljesebb a kontraszt a hősnő figurája és az őt körülvevő világ nyersesége között.
 
Szerző: Pápai Zsolt



Szeretnék Afrikában szafarizni, Spanyolban bikaviadalt látni. Szeretném megmászni az Empire State Buildinget!

Rendező Bereményi Géza
Szereplők Eszenyi Enikő (Marika, Monoriék lánya)
Papcsik András (Valkó Imike)
Tóth Barnabás (Imi Valkó)
Sőth Sándor
Andorai Péter (Berci)
oscillator - 15:58

Szakdolgozat kérdőív HELP!

Sziasztok! Nagy segítség lenne, ha kitöltenétek ezt a kérdőívet, kb. 10-15 perc:) A lekérhető médiaszolgáltatásokról (VoD és hasonlók), tévézésről szól. http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/739996650/ forum
apapa65 - 21:36

Vadvirágos patika

Kár, hogy se megvenni, se megnézni vagy letölteni nem lehet ezt a szép filmet. A NAVA oldalán lehetett egy percet nézni belőle, de már azt sem lehet. Akkor meg minek kell a népet bosszantani azzal, ho[...] forum
Moka - 09:19

Hölgyeim és Uraim, megjelenik DVD-n a Final Cut!

Jó hír. A segédanyag miről szól? forum
Vedd meg!