A szombati másik és egyben utolsó versenyfilm Iránból érkezett. A Nader és Simin - Egy elválás története című Oscar-díjas film rendezője, Aszgar Farhadi másodszor kapott meghívást a cannes-i versenybe. A The Salesman egy színészpár szétesésének a története, miközben Arthur Miller Az ügynök halála című darabját próbálják a teheráni lakásukban, ahonnan kénytelennek kiköltözni az épületben tervezett munkálatok miatt. Egy barátjuk talál nekik egy új lakást, de nem mondja meg nekik, hogy a korábbi bérlő egy prostituált volt. A film főszerepeit Sahab Hosszeini és Taraneh Aliduszti alakítja.
A rendező felváltva mutatja a pár, illetve a próbák történetét, amely a főhősben rejlő ellentmondás megvilágítására szolgál. Emad empátiát és tiszteletet érez az általa megformált szereplő iránt, miközben a valós életben erőszakosan viselkedik. A társadalmi és erkölcsi dráma fokozatosan fordul egy pszichológiai thrillerbe. A rendező korábbi filmjeihez hasonlóan az iráni középosztály családi konfliktusaiban realista és finom módon tárja fel a társadalmi és emberi viszonyokat.
Az Oscar-díjas rendező szerint elsősorban azt kívánta megmutatni, hogy a 44 éves főhőse miért gondolja elfogadottnak, hogy erőszakhoz folyamodjon. "Úgy vélem, hogy az erőszakot az teszi veszélyessé, hogy jelenleg az egész világban szenvedünk tőle. Ez nemcsak Iránban probléma. Mindenhol a világon a legfőbb probléma az erőszak és főleg az, hogy az erőszakot legitimnek gondolják éppen azok, akik gyakorolják" - mondta a rendező a cannes-i bemutató előtti sajtótájékoztatón.
A zsűri vasárnap reggel ül össze egy titkos helyen Cannes-ban, hogy az esti díjkiosztó előtt meghozza a döntését. A Toni Erdmann című német versenyfilm, Maren Ade vígjátéka vezette továbbra is szombaton valamennyi francia és külföldi lap pontozási listáját. Második helyen a Cannes-ban visszatérő vendégnek számító amerikai Jim Jarmusch költői filmje, a Paterson és Cristian Mungiunak az Érettségi című drámája áll, amely a román társadalmat eluraló korrupcióról és megalkuvásról szól.
A zsűri kilenc tagja, köztük Nemes Jeles László, az Oscar-díjas Saul fia rendezője hét díjat oszt ki vasárnap este: az Arany Pálma mellett a Nagydíjat, a legjobb rendezés díját, a zsűri díját, a legjobb forgatókönyvnek járó díjat, valamint a legjobb női és férfi alakítás díját. Csak egy díjat adhatnak át megosztva, és egy film csak egy díjat kaphat.
(forrás: MTI, Venczel Katalin, Cannes)