Keserű kávé
Hogy miként-miért telepedett le az izlandi Börkur Gunnarson Csehországban, magam nem tudom, de a cseh-izlandi koprodukcióban készült Keserű kávét látva gyanítom, jól érzi ott magát. Ígérhetem, nézőként sem fognak morcosan fészkelődni „kedves” első nagyjátékfilmjén – akik látták munkáját, tudják, a kétértelmű jelző nem ad okot túlzott aggodalomra.
![]() |
Bizony nem elég keserű Keserű kávé |
Az izlandi direktor filmjének hősei érzelmi kitörésekben gazdag kirándulást tesznek Cesny Sternberkbe, majd visszatérve Prágába lesz, akinek döntő változás áll be személyes életében. A Keserű kávé egyetlen – de alapvető – problematikája az, hogy bizony nem elég keserű. Plasztikus-közérthető hasonlatot keresve: mintha Gunnarson kellemesnek ígérkező vízitúrára hívna minket; történik ugyan egy kis csetepaté, de közben jópofa vicceket hallgatunk, sőt, utastársainkkal is szívesen cserélnénk telefonszámot. Azonban – miután hazatértünk – már nem biztos, hogy fölhívjuk őket.
A rendező – érzésem szerint – ügyes barátait, jó cimboráit hívta el a kvázi-szereplőválogatásra is. Minden egyes színésze igen természetes, kevésbé játszanak, mint inkább jelen vannak; de ez a jelenlét tökéletes. Figyelemre méltó a vágó, Zdenek Marek igényes-okos produkciója.
Mindemellett: Gunnarson filmjéből biztosan megmarad az emlékezetemben két pompás epizód: az egyik az utóbbi évek legszebb, legeredetibb vetkőző jelenete, melyet ajánlok megtekintésre félszeg(nek tűnő), ám annál elszántabb irodalomrajongó férfiaknak, fiatalembereknek; korhatár nélkül. A másik egy örökérvényűnek tűnő tanulság: randevún, záróra idején, ne higgyünk a csaposnak!
Fehérítő, ammónia és feketekávé
Hogy az izlandi „telepes” műve kevesebb méltató szót kapott, mint amelyre megtekintése után gondoltam, egyfelől annak tudható be, hogy kevés dologgal kényeztetnek el minket e hazában, de pazar elsőfilmekkel biztosan. (Lásd: a Simó-osztály tagjai, kivált: Hajdu Szabolcs, Pálfi György, Török Ferenc.) Ezért visszafogottságomért részint a fölsoroltakat teszem felelőssé.
Ám a másik ok a jelenben található, és nem más, mint Mona J. Hoel norvég Dogma-remeklése. Mert hogy Hoel alkotása után átmeneti amnéziát diagnosztizáltam magamon, így törölte memóriám Gunnarson helyes filmjét.
![]() |
Celluloiddal támadó amazon Fehérítő, ammónia és feketekávé |
A tébolyító humorérzékkel megáldott Hoel bámulatosan vakmerő filmcsináló (írhatnám: celluloiddal támadó amazon). Bizonyosra veszem, hogy - mint megannyi dogmás - zsigerileg vonzódik a melodráma műfajához, de kivételes érzéke van a drámaisághoz is. Ráadásul mintha passziója volna a giccshatár szélén egyensúlyozni. Főhősei egyenként, önmagukban is elegendőek volnának egy könnyes-kacagtató-megrázó műhöz, de Hoel nem szereti elaprózni a dolgokat, kapásból megír vagy’ hat melodráma-karaktert. Ilyen a gyönyörű Maria, a második gyermekét váró nő, a templomi kórus kiválósága, kit egyik napról a másikra hagy magára szeretőt tartó, csődbe ment tőzsdeügynök férje; ilyen a patologikus tisztaság- és rendmániától, továbbá kóros kimerültségtől szenvedő elvált szülésznő, Iris, aki három éve kukkolja távcsővel a trambulinozó Odd-ot; aztán ott van a lejárt határidejű gyógyszer-dealer, zugivó, kleptomániás nagymama, nem szólva Iris drog-függő kamaszlányáról.
És a férfiakról egy szó sem esett.
Mivel karakterszámaim javát megettem, lelkiismeret-furdalástól gyötörve csupán egy szót szánok a rendező színészeire: lélegzet-elállítóak.
Mona J. Hoel filmjét – melyet receptre írnék föl mélabú és szerelmi bánat kezelésére - nagy öröm volna az art-mozik műsorán tudni.
Schopenhauer azt vallotta, az ember egyetlen isteni tulajdonsága a humor. Mivel a humorérzéket tanítani-tanulni nem lehet, a szerelemhez pedig szerencse és/vagy isteni közbeavatkozás szükséges, javaslom, legalább tegyük meg nemzeti sportunkká a trambulinozást.