Másik magyar vonatkozású hír, hogy a The Science of Sleep című tudományos-fantasztikus film, amelyet nagy sikerrel vetítettek a fesztiválon, a Budapest Film jóvoltából hamarosan Magyarországon is látható lesz. Igazi csemege ez a sci-fi kedvelőknek, akik eredeti, elgondolkoztató és különös belső utazásra vágynak, amelyen Michel Gondry kalauzolja végig őket. Amint azt korábbi klipjei is sejtetik (többek közt a díjnyertes Human Behaviour, amelyet Björk zenéjéhez készített) itt is elsősorban a fantasztikum és nem a tudomány dominál. A szégyenlős és visszahúzódó Stephan (Gael Garcia Bernal) számára felvirágozni látszanak a dolgok, amikor egy jó állás reményében hazatér gyerekkori otthonába. Útja elsősorban mentális utazás, amely során szembe kell néznie saját aggályaival, félelmeivel, reményeivel.

Elsősorban mentális utazás
Michel Gondry: The Science of Sleep

Míg a The Science of Sleep hősének önmagával kell szembenéznie, a Kiss Me Not On The Eyes hősnőjének saját nőiségével, vágyaival és a társadalom által ráerőltetett szereppel kell nap mint nap szembesülnie. Az író/rendező Jocelyne Saab filmje igazi ritkaságnak számít. Nem csak azért, mert az arab kultúrában tabutémának számító szexualitást, elsősorban a női szexualitás problémájával foglalkozik, hanem azért is, mert alkotója maga is nő. Különös kettősség uralkodik az arab emberek szexualitáshoz való viszonyán. Egyrészt tabunak számít és megpróbálják radikális módon elfojtani (gondoljunk csak a nők körülmetélésére, a csadorra, hogy csak néhányat említsek) másrészt az irodalmuk, például az Ezeregyéjszaka meséi tele van érzékiséggel. A hastáncról nem is beszélve: Dunia egyszerre fedezi fel a költészetet, a szexualitást és a hastánc rejtelmeit egy csodálatosan fényképezett érzéki alkotásban.

Dunia hastáncosnői ambíciói nem mindig talál támogatókra, a hétéves Olive szépségkirálynői ambíciói mellett azonban az egész családja kiáll Jonathan Dayton és Valerie Faris Little Miss Sunshine című komédiájában, amely igencsak görbe tükröt tart a szépség és a külsőségek megszállottjai elé. Mindenki bízik a jópofa, de a mai szépségideáltól igen csak messze álló kislány mellett, legfőképpen a nagyapja, aki egyben legfőbb segítője és koreográfusa is. Mikor kiderül, hogy a köpcös kislány bekerült a kaliforniai Little Miss Sunshine döntőbe, Olive és családja egy rozoga buszon vág neki az országútnak, ahol számtalan kaland után összekovácsolódva és boldogsággal vegyes csalódással térjenek haza.

Az biztos, hogy a legmagasabb korhatárba sorolnák
Destricted

Nemrégiben három neves rendező Antonioni, Soderbergh és Wong Kar-wai mesélt arról, mi is a szerelem és a szexualitás az Erosz című filmben, most pedig hét rendező (Matthew Barney, Marina Abramovic, Marco Brambilla, Larry Clark, Gaspar Noé, Richard Prince és Sam Taylor-Wood) állt elő a Destricted című, rövidfilm-antológiával, amely a pornográfiáról és a szexualitásról szól, néhol művészi elemekkel díszített, stilizált formában, néhol naturálisan, néhol humoros formában. A rövidfilmek ugyan nem csak formanyelvi szempontból és a szemléletmódjukban eltérőek, hanem színvonalukban is, Matthew Barney Hoist című etűdje, amelyben ember és gép találkozik, Gaspar Noé rövidfilmje és a rendkívül humoros Balkan Erotic Epic Marina Abramovic rendezésében igazán említésre méltó.

Bár a Destricted-nek még nem volt szerencséje a cenzorokhoz, az biztos, hogy a legmagasabb korhatárba sorolnák. Főleg akkor, ha amerikai cenzorokról van szó, akik egyébként is szeretik sokkal szigorúbban venni a szexet, mint az erőszakot. Legalább is ez derül ki Kirby Dick dokumentumfilmjéből a This Film is Not Yet Rated-ből. Sok nézőt foglalkoztat, hogy egyes filmek mi alapján sorolnak be korhatárok szerint. Úgy tűnik ez nem csak a közönség számára rejtély, de a filmeseknek is, akik hol dühödten, hol csendes belenyugvással veszik tudomásul a besorolást, amely a legtöbbször nem negatív reklámot, hanem többmilliós veszteséget jelent számukra. Ezt a témát járja körül, a tavaly a Twist of Fate című filmjéért Oscarra jelölt rendező Kirby Dick is az idei Sundance egyik legszórakoztatóbb és legsikeresebb dokumentumfilmjében.