Udo Kier
Egy film felújítása azonban soha véget nem érő történet, mondta Fazekas Eszter, mivel a technológiák ugrásszerűen fejlődnek, a jelenlegi változat felújítási munkálatai 2011-ben, önköltségen kezdődtek a Filmlaborban, így a most DVD-re került változat bár kétségkívül az eddigi legjobb minőségű verziója a filmnek, de nem a legkorszerűbb. Mivel azonban a Filmarchívum (korábban MaNDA) az idei évvel kezdődően a Filmalapba olvadt, fennállásának történetében először beépítették működésébe a filmek megőrzésére és felújítására szánt támogatást, így elkezdődhetett egy program a filmek 4K digitális restaurációjára irányulva. A Psyché gigászi méretei okán ebben az évben még nem kerülhet sorra, de Fazekas Eszter biztosította a közönséget, hogy a hosszú távú tervek között szerepel a film 4K-s restaurációja is.
Patricia Adriani és Udo Kier
A filmrészletek vetítését Bonta Zoltán korabeli dokumentumfilmjének egy részlete előzte meg, amelyben Bódy Gábor értekezik a digitális videó térhódításának perspektíváiról a 80-as évek elején. Szavai valóban profetikusnak bizonyultak. A Psyché levetített jelenetei elsősorban a szereplőkkel voltak kapcsolatosak. Az akkori kulturális és művészvilág számos jeles alakja tűnik fel bennük kisebb-nagyobb szerepekben, a Kazinczyt játszó Pilinszky Jánostól a színigazgatót alakító Erdély Miklósig. A jeleneteket Bonta Zoltán, a film rendezőasszisztense és Csaplár Vilmos, a forgatókönyvírója kommentálta. Tőlük tudhattuk meg, hogy a premieren Erdély Miklós tombolt amiatt, hogy a telefonos beszélgetéséhez Adolf Hitler hangját vágták a vonal másik oldalára, és azt is, hogy a kramovi estély zárójelenetében Hajas Tibor önhatalmúlag kétszer annyi magnéziumot helyezett el az előtte lévő árokba, mint amit a pirotechnikusok engedélyeztek. A bekövetkező robbanástól Hajas égési sérüléseket szerzett, de túlélte a kalandot és a felvétel belekerült a filmbe is.
Cserhalmi György és Patricia Adriani
Csaplár Vilmos négy éven keresztül dolgozott Bódyval a forgatókönyvön, eredetileg két verziót prezentált a rendezőnek a Weöres Sándor regénye alapján készülő filmtervhez. Leírása szerint az egyik szerkezetében közelebb állt Bódy korábbi filmjéhez, az Amerikai Anzixhoz, amely a reformkort megelőző és a reformkori részre fókuszált, valamint a főszereplők közötti szerelmi háromszögre. Csaplár másik verziója sokkal nagyívűbb történet volt, 150 évet ölelt fel, és arról szólt, hogyan akarják újra és újra színpadra állítani Laci darabját. Bódy azonnal rábólintott az utóbbi verzióra.
Az első elkészült forgatókönyv változatban a történet egészen az akkori jelenig, a 70-es évekig ment el, de ezen egyszerűsítettek, mert Bódy szavajárásával szólva: ,,Minden sor végén megszólal a pénztárgép.” Weöres Sándor beleegyezett a filmtervükbe, annak ellenére hogy a film-főigazgatóságon és a stúdióban is akadtak döntéshozók, akiknek nem tetszett, hogy mennyire eltér a film az eredeti műtől. Weöres viszont feltétel nélkül támogatta Bódyék ötleteit, így elkészülhetett a Psyché. Hildebrand István operatőr, aki a héten ünnepelte 89. születésnapját, személyesen nem tudott részt venni az eseményen, “igazoltan volt távol”, de szerepének fontosságát nemcsak a film elkészítésében, hanem a jelenlegi restaurációval kapcsolatban is többször hangsúlyozták a beszélgetők. A visszavonult operatőr nemcsak végig részt vett az új verzió fényelésében, hanem a jelenkori technológia teljes eszközkészletével is tisztában van, mondta el a filmlabor munkatársa.
A Psyché felújított, immár teljes verziójának mozipremierje is lesz:
2017. november 25.-én, a budapesti Toldi moziban vetítik majd 19 órai kezdettel a Bódy Gábor tiszteletére rendezett retrospektív vetítéssorozat részeként.