Meleg férfiak, hideg diktatúrák: “Jé, nem vagyok egyedül!”
Kritika Takács Mária filmjéről
Állami támogatás nélkül, magányadományokból és LMBTQ szervezetek segítségével készült el Takács Mária Meleg férfiak, hideg diktatúrák című filmje, az Éclipse Film gyártásában. A dokumentumfilm a rendszerváltás előtti homoszexuális szubkultúra titkos kis szegleteibe utaztatja a nézőket, úgy hogy közben a jelenre is kikacsint. A film rögös utat járt be, de júliusban végre a mozikba kerül és betekintést enged egy eddig ismeretlen múltba.
A történetben négy fiatal meleg férfit ismerünk meg, akik elindulnak felkutatni, hogy milyen volt a rendszerváltás előtt melegként élni Magyarországon: hogyan lehetett ismerkedni internet nélkül, milyen kultikus helyeken találkozhattak és hogyan indult útjára a hazai melegjogi aktivizmus. Takács Mária 2009-ben Eltitkolt évek című dokumentumfilmjében 11 leszbikus nő életét és múltját mutatta be, Meleg férfiak, hideg diktatúrák című alkotásával pedig elkészítette a film párját is. A harmincas éveit taposó Gábornak, Péternek, Milánnak és Michaelnek 7 idősödő férfi mesél életről, szerelemről, múltról, a fiatal srácok pedig megpróbálják feltárni, mi az ami változott, és mi az, ami maradt a régi.
Rögös utat jártak be a készítők, míg eljutottak a film csütörtöki sajtóvetítéséig. A produkció finanszírozásához szükséges pénzt szinte csak LMBTQ szervezetek, magánadományozók és crowdfunding segítségével tudták megteremteni, az állami támogatóknál ugyanis szilárd falakba ütköztek dokumentumfilmjükkel. De nem adták fel, nekiláttak a filmnek és be is fejezték. Egy szerelemgyerek lett belőle, amiről sugárzik, hogy mindegyikük ugyanannyira élvezte és akarta, hogy ezek a történetek kikerüljenek a maguk kis elzárt világából.
Arról, ugyanis, hogy milyen volt a rendszerváltás előtt melegnek lenni, nem sokat tudunk, film még nem született ebben a témában. Pedig rengeteg a mesélnivaló, érdekes, keserű, kedves és humoros történetek tucatjai szorultak a vasfüggöny mögé. Például Zoltáné, aki Miss Mandarin néven a hazai transzvesztita előadóművészet egyik úttörőjének vallhatja magát, és aki egyik korai előadásán azt hitte tojásokat vágnak hozzá, pedig csak rózsák repültek a színpad felé. Vagy Gáboré és Lászlóé, akik Jugoszlávia tengerpartjánál találták meg a Paradicsomot, ahol, ha csak pár napra is, de szabadok lehettek. Vagy Nádasdy Ádámé, akinek történeteit az idén megjelent tárcakötetében is elolvashatjuk.
De az alkotók nem csak arra figyeltek, hogy a felcsendülő történetek kellően színesek és változatosak legyenek, hanem arra is, hogy olyan embereket mutassanak be, akiknek élete összefonódott a magyar LMBTQ közösség történelmével. Találkozunk az első Budapest Pride szervezőjével, az első meleg közönségnek szánt újság alapítóival és szerkesztőivel, és azokkal az aktivistákkal is, akik a pár évvel ezelőtti tüntetések szónokaiként tűntek fel. A személyes történetek és a történelem így fonódik össze.
(fotó: Meleg férfiak, hideg diktatúrák/Facebook)
A szimbolikus időutazás, sokszor egészen konkrét fordulatot vesz, hiszen a négy fiatal az ikonikus találkahelyekről nem csupán történeteket hallgat, fel is keresik őket, legalábbis azokat, amelyek helyére még nem épült bank, mint ahogyan az a kultikus Egyetem Presszóval történt. A filmet gazdagon átszövik a múlt fennmaradt emlékei: archív betétek, retro fotók és házivideók tanúskodnak egy kevesek által ismert Budapestről, nyolcvanas évekbeli házibulikról, ahová szigorúan csak meghívóval lehetett bemenni, az első hazai transzvesztita showműsorokról, amelyeket a nagysikerű német duó Mary és Gordy ihletett, akiknek teltházas előadásait a nyolcvanas években a német TV csatornák sugározták.
A film szép lassan végighalad a történelem elmúlt öt évtizedén, de a nosztalgikus sztorik mellett előveszi az LMBTQ közösség legfontosabb kortárs és mindenkori kérdéseit is: az ismerkedés nehézségeit, az AIDS és a HIV fertőzés problémáját, a házasságkötés kérdését, az aktivizmus jelentőségét és a Pride céljait és hasznát. A nosztalgián át így fokozatosan eljutunk a jelenhez is, a legelső 1997-es Pride-tól, ahol a kisebb skandáló tömegen kívül nem igazán tudta más, kik is ők és mit is akarnak, egészen 2008-ig, mikor már kordonok közé szorult a felvonulás, és 2013-ig mikor az alaptörvény negyedik módosítása ellen szólaltak fel.
(fotó: Meleg férfiak, hideg diktatúrák/Facebook)
A Meleg férfiak, hideg diktatúrák azonban nem csupán egy szocio-dokumentumfilm, sokkal inkább egy összművészeti-aktvista projektként lehetne definiálni. Hamarosan megjelenik ugyanis egy könyv, amely a filmből kimaradt történeteket fűzi össze, de 2014 októbere óta egy blog is fut a film címét viselve. A projekt pedig láthatóvá teszi a sokáig eltitkolt életeket.
A Meleg férfiak, hideg diktatúrák az Éclipse Film gyártásában készült. Július 2-tól a budapesti művész mozikban és szegedi, pécsi és szombathelyi art mozikban látható. Augusztustól pedig Debrecenbe, Miskolcra, Nyíregyházra is megérkezik.
(leadfotó: Meleg férfiak, hideg diktatúrák/Facebook)
November 21-én tartják meg a Nemzeti Filmintézet 10. Inkubátor pitchfórumának döntőjét, ahol tíz pályakezdő filmes fogja prezentálni az első egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. A következő két hétben az összes alkotót bemutatjuk.
November 20-án kerül a mozikba a Sárkányok Kabul felett című magyar háborús akciódráma. Dyga Zsombor valós eseményeken alapuló filmjének főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.
A 22. Verzió Filmfesztivál idei szlogenje az "Együtt létezünk". November 11. és 19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja 11 szekcióban mutatja be újra a világ legaktuálisabb és legerősebb kreatív dokumentumfilmjeit.
Nemes Jeles László történelmi családkereső-trilógiájának záródarabja az apaság kérdését, az apai szerep ellentmondásosságát állítja a középpontba. Az Árva Velencében debütált, a magyar közönség először pedig a Cinfesten láthatta először.