Filmhu: Hol voltál amikor megtudtad hogy a filmed bejutott a Cannes-i programba?
Tóth Luca: Villamoson, épp fülészeti vizsgálatra mentem, amikor hívott Lukács Peti (a film producere és hangmérnöke), hogy láttam-e az emailt arról, hogy bent van a film a Kritikusok Hetén.
Filmhu: Kinek mondtad el először?
T.L.: Bucsi Rékának, majd utána egyből a szüleimet hívtam.
„Mindenre kíváncsi vagyok"
Filmhu: Milyen három szóval jellemeznéd a filmedet?
T.L.: Őszinte, sűrű, harsány.
Filmhu: Hogyan készülsz a fesztiválra? Mit vársz tőle?
T. L.: Nem készülök betanult viccekkel. Vannak programok és találkozók, amiken tudom már, hogy részt fogok/fogunk venni, de nem különösebben stresszelek még ezeken.
Filmhu: Van olyan film a fesztivál programjában amire kíváncsi vagy?
T. L.: Abban reménykedem, hogy minél több izgalmas filmet meg tudok majd nézni. Mindenre kíváncsi vagyok.
„A nemi szerepek átalakulása nem tegnap kezdődött"
Filmhu: Szerinted mi volt meg a Superbia-ban, ami miatt kitűnt a többi kisfilm közül?
T. L.: Nem tudom. Eleve nagyon ritka ebben a versenyprogramban, hogy animációkat vetítenek. Idén én vagyok az egyetlen, aki animációval szerepel a tízből. Elég illusztratívak a filmem beállításai, világa és szimbólumrendszere, lehet hogy pont ez az "animációs" gondolkozás vonzotta be őket.
Filmhu: A filmed a szexualitásról, a női és férfi szerepek átalakulásáról szól. Szerinted a való életben is ilyen drasztikus változások zajlanak most a nemi szerepek kérdésében?
T. L.: A nemi szerepek átalakulása nem tegnap kezdődött. A filmemben viszont a változás kezdő pillanata van bemutatva. Az érdekelt, hogy az egyes szereplők számára hogyan válnak kényelmetlenné az addig élhetőnek tűnő, sztereotíp szerepkörök. A film nem egy teljes átalakulást mutat be hanem azt a nagyon harsány momentumot, amikor dominó reakció-szerűen változás indul egy közegben.
„Az egyik barátnőm véraláfutása is benne van például két háttéren"
Filmhu: Mit nevezel benne Superbiának?
T. L.: Superbia a hely, ahol a film játszódik.
Filmhu: Milyen volt együtt dolgozni Lukács Péter hangmérnökkel? Neked milyen elképzeléseid voltak a hangvilágról, és ő hogyan valósította meg ezeket?
T. L.: Jó volt, nagyon boldog vagyok a film hangjával! Beszélgettünk róla előzőleg, hogy a különböző területeken, a filmben bemutatott társadalmak élőhelyein milyen hangi világra lesz szükség. Illetve részletesen átbeszéltük, hogy milyen helyekre milyen hangot terveztem, főleg olyan esetekben, ahol a képen nem bemutatott hangokról volt szó, de aztán igyekeztem békén hagyni Petit. Nem gondolom, hogy jót tesz bármelyik alkotónak ha a megbízója megállás nélkül a háta mögött áll összefont karokkal. Szóval egy darabig egyedül dolgozott, aztán a vége felé összeültünk és véglegesítettünk mindent.
Filmhu: Milyen technikákat elegyítettél az animálás során?
T. L.: Rajzanimációval készült a film, ami 24 kockát jelent másodpercenként. Többféle textúra szekvenciákat használtam, amiket a természetben és környezetemben fotóztam organikus patternekről és fényjátékokról. Az egyik barátnőm véraláfutása is benne van például két háttéren is.
SUPERBIA
Luca Tóth – Semaine de la Critique
17 May 2.15 & 7.45 p.m..Espace Miramar / 19 May 6.30 p.m. Théâtre Allexandre III
Festival de Cannes 2016