(fotó: Vertigo Média)
A Valami Amerika megszállott rajongói bizonyára örömmel nyugtázzák, hogy újra felkínálják nekik az ismerős szereplőket és a könnyen emészthető helyzetkomikumok sorát, de a Várnai fivérek kalandjai iránt kevésbé elkötelezett nézőben hamar felmerülhet a gyanú, hogy egy leszállóágban lévő szitkom sokadik évadjának nagyvászonra szánt megfelelőjével lesz dolga. Pindroch Csaba, Szabó Győző és Hujber Ferenc rutinból, ám érezhetően fáradtabban hozza a három lúzer tesót, Oroszlán Szonja Timije változatlanul a bamba szőkenős viccek hús-vér megtestesülése, csak most kapott egy GoProt és egy szelfi botot a kezébe, hogy videóbloggolja az eseményeket. Ónodi Eszter karaktere babát vár, így a szokásosnál kevesebbet kell dilemmáznia azon, hogy gyereke apját, Tamást, vagy az ismét felbukkanó simlist, Alexet (Szervét Tibor) szereti-e igazán.
(fotó: Vertigo Média)
Utóbbi ezúttal már a film elején jól kiszúr hőseinkkel, egy értékes bélyeg elrablását varrja a nyakukba, így előbb egy a Kisváros legszebb akciójeleneteit idéző bandaháború közepébe, majd a rács mögé juttatja a fivéreket. Az alapszituáció felvázolásán túl kár is lenne jobban belemennünk a történet részleteibe, ugyanis ezúttal hagyományos értelemben vett cselekményről aligha beszélhetünk: logikai buktatók és kimódolt félreértések mentén halad előre a paródiaműsorok kabaréjeleneteire emlékeztető szerkezet, gyengeközepes gegekkel.
A történet indokolatlanul sok mellékszereplővel dolgozik, de kibontakozni egyiküket sem hagyja. Ezúttal kétszer annyi maffiózóval (Csuja Imréékhez csatlakozik László Zsolt rivális gengszter csapata) gyűlik meg Tamásék baja, de ott van még Nagy Ervin, mint a „köcsögöket csináló” ultra-sztereotíp homoszexuális börtönbandavezér, Scherer Péter, az együgyű nyomozó, a saját maga paródiáját alakító Stohl András, és Pokorny Lia ügyvéd karaktere (akihez a film egyértelműen leggyengébb fordulata köthető). A nagy kapkodásban vannak szereplők, akikről egyszerűen megfeledkezik a film, a Kovács Lehel alakította al-gengszter például minden magyarázat nélkül tűnik el a történetből, pedig felfegyverkezve eredt Tamás és Ákos nyomába.
(fotó: Vertigo Média)
Érdekes lehetne látni, hogy boldogul a magyar börtönök világában a három ártatlanul leültetett, mafla figura, de Tamásék láthatólag csak azért kerülnek rács mögé, hogy odabent megismétlődhessen a második rész musicales vonala, ezúttal szappanért lehajolós-poénokkal nyakon öntve. Közben persze izgulhatnánk azon, hogyan tisztázzák magukat a Várnai fivérek, hol van az ellopott bélyeg, vagy hogy kire mászik rá végül Nagy Ervin, de egyetlen olyan fordulat sem következik be, amit már jó előre ne dörgölnének az orrunk alá.
Nincs mit szépíteni, a Valami Amerika harmadik (záró?) epizódja kínos élmény, a cselekménye alibi csupán, a humora pedig a bárgyú és a bántó között billeg. Az EastWest musical fogházbeli változatában a kurvákat és őröket férfi-elítéltek játsszák, és amikor az újrahasznosított zenés darab egyik jelenetében Nagy Ervin hamisan énekel és sikamlósan vonaglik, az olyan, mintha az alkotók kikacsintanának, jelezve, ,,ezt azért mi sem gondoljuk komolyan”, fokozhatatlan a ciki, be is vágják a közönség soraiban helyet foglaló népszerű YouTube sztár elképedt arckifejezését, de mindez nem mentség - az első rész óta bekövetkezett drámai színvonalzuhanás akkor is elszomorító, ha a Valami Amerika 3 dübörgő kasszasiker lesz.
Valami Amerika 3
magyar vígjáték, 103 perc, 2018Rendezte: Herendi Gábor
Írta: Herendi Gábor , Divinyi Réka
Fényképezte: Márton Balázs
Vágó: Király István
Producer: Herendi Gábor, Nagy Mónika, Peták Eleonóra
Zene: Hrutka Róbert
Szereplők: Pindroch Csaba, Szabó Győző, Hujber Ferenc, Szervét Tibor, Ónodi Eszter, Oroszlán Szonja, Csuja Imre, Thuróczy Szabolcs, Pokorny Lia, Tompos Kátya, László Zsolt, Stohl András, Nagy Ervin, Faragó András, Döglégy, Scherer Péter, Kovács LehelForgalmazza: Vertigo Média