A Cirkó-s Balassa Péter szerint az emberek nem engedhetik meg maguknak a mozizás luxusát, ezt azonban cáfolják a növekvő jegybevételi adatok, és a méregdrága 3D-filmek terjedése, népszerűsége. Kovács Gábor szerint a térdcsapkodós vígjátékokon kívül minden halálra van ítélve ebben az országban, a zenés romantikus komédiákat nyilván véletlenül nem említette meg (a hétre is jutott belőlük egy).

Egyetértésem mellett azért megjegyezném, a magyar filmesek azért nem törték össze kezüket-lábukat, hogy tisztességes krimiket, akciófilmeket stb. tegyenek le az asztalra. De tény, legalább is a Zuhanórepülés óta tudjuk, mifelénk a könnyebb műfajoknak könnyebb dolga van, ott kisebb erőfeszítéssel is többre lehet jutni. "A pénzhiány és a műfaji beszűkültség mellett Kovács és Balassa egyaránt problémának tartja, hogy szemben például Csehországgal, ahol szinte 'hazafias kötelességüknek' tekintik az emberek, hogy megnézzék a cseh filmeket, Magyarországon kifejezetten stigma tapad a hazai filmekhez, magyar filmet nézni sokak szemében egyszerűen ciki." - hm, szerintem sehol sem kötelességből megy a közönség a mozikba, de ha úgy érzi, róla beszélnek, az ő világát, problémáit látja viszont a vásznon, már tesz egy lépést a pénztár felé.

elikonyve_500
A világvége Denzel Washingtonnal kapósabb, mint a romantika Sas Tamással

A közönség eltávolodásának és visszacsalogatásának a témakörét persze ezzel nem lehet lezárni, ám ugorjunk most át a jelenleg is mozibajárókra. A héten az össznézettség alig lépte át a százezres számot, ugyanakkor meglepően sok film lépte át a tízezres határt. Vagyis jóval kiegyensúlyozottabb lett a mezőny, az élen az Avatar is épphogy 28 ezer embert vonzott - ám ezzel sikeresen át is lépte az egymilliós álomhatárt, amire 9 éve nem volt példa, és elképzelhető, hogy 9 évig nem is lesz. Érezzük tehát át a történések súlyát, hisz akárha egy üstököst látnánk, ami hamarosan elhagyja a 3D-s naprendszerünket (jön az Alice Csodaországban a helyére, legalább is az I-MAX-ben), és hasonlót még sokáig nem látunk majd.

A középfajú heti felhozatalból a furcsán magyar-nem magyar Varga Katalin balladája Budapesten 30 előadáson 513 nézőt vonzott, ami rendben van, azt kell mondjuk, ma egy ilyen filmtől ennyit lehet elvárni. Mint ahogy kiugró siker a premier előtt bemutatott, igen lassan ideérkező Égenjárók, Oshii és a kildrenek története - 8 előadáson 236 néző szorongott, ahogy az az anime-rajongóktól el is várható. A Hajrá Bliss 960 nézővel nem került be a top10-be, Allen Page legújabb filmje kissé elveszett a mezőnyben. A fájóan jellegtelen című De Niro-jutalomjáték Mindenki megvan 6115 nézővel a 7., és 6. lett Sas Tamás talányos című Szinglik éjszakája-ja. Pár hónapja még azt írtam volna: 29 kópiával nem a legjobb kezdés (a Sas-filmek között sem túl jó eredmény), ám most már úgy látom, ha egy magyar film átlépi a tízezres határt, ezért dicséret illeti, márpedig a Sas-opusz ezt még 57-tel meg is toldotta.

Jól megy az Egek ura is, a második héten is tízezer feletti eredményt produkált, mint ahogy a Valentin nap is töretlenül tarol. A legjobb premierfilm pedig az Éli könyve lett, ami meglepetés, Denzel Washington és a kiégett Amerika több mint 15 ezer embert érdekelt, és második helyet ért. A hamarosan érkező Hillcoat-féle Az út ennek fényében nagyobb érdeklődésre tarthat számot, s ügyesebb időzítéssel igen jó eredményt érhet el.

Az első még mindig az Avatar, amely a jövő héten eléri a 1,5 milliárdos bevételt itthon, világszerte pedig már 2,5 milliárd dolláros határ felé rohan. Amerikában mindeközben két hete vezet a Scorsese-féle Shutter Island (hozzánk a héten ér ide Viharsziget címen) Leonardo Dicaprióval.

Te hogy látod, miért azt nézzük, amit, és mi a helyzet a magyar filmmel? Siker vagy bukás a Sas-film eredménye? Gyerünk kommentelni!

boxo100301_630


(forrás: odeon.hu, box office mojo, a forgalmazók heti eredményei)