Elfogadta meghívásunknak Jakab Juli dramaturg, forgatókönyvíró és színésznő, legtöbben a Napszállta kalapos lányaként ismerhetik őt. Elmondta, hogy szakmai szempontból nagyon szerencsésen alakult az élete. Schwechtje Mihály rendezőnek viszont kijutott bőven az elutasításból. A Filmalap nem kért a filmterveiből, így aztán állami támogatás nélkül valósította meg a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) című tinithrillert. Velünk volt Kránicz Bence kritikus, újságíró, aki az Üres lovak forgatókönyvírójaként a filmkészítésbe is belekóstolt. A Filmhut Pozsonyi Janka és Varga Dénes képviselte.
Rögtön az adás elején kiderült, hogy ötünk közül hárman is tanítanak egyetemen, majd időrendben haladva végigvettük az évtized meghatározó hazai alkotásait. Tényleg egy időn és trendeken kívüli film a Bibliotheque Pascal? Jakab Juli miért ült be rá háromszor a 2010-es filmszemlén? A torinói ló kapcsán megbeszéltük, hogyan hatott ránk Tarr Béla visszavonulása a rendezéstől, és hogy mit szólnánk ahhoz, ha ő is azt tenné, amit a Kispál és a borz.
Jakab Juli 2018 őszén (fotó: Pozsonyi Janka)
2013-hoz érve a filmalapos időszámítás kezdetéről, az Isteni műszak-ot övező túlzott elvárásokról beszélgetünk. Kíváncsiak voltunk, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen nagyobb figyelmet kapott-e a műfaji filmkészítés azzal párhuzamosan, hogy a Filmalap zsánerfilmeket kezdett el gyártani. Nem mehettünk el szó nélkül a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan mellett: „Beültem és boldogan jöttem ki róla” - emlékezett vissza Schwechtje Mihály. A filmben pár pillanatra feltűnő és a készítésében is részt vállaló Jakab Juli elmondta, az alkotók közül többen szakítások utóhatásaitól szenvedtek, és „ment a nyünnyögés”. Az is kiderült, hogy az állami pénzosztó szerv a filmesek számára pozitív és őket hátráltató tanulságokat egyaránt leszűrt a VAN meglepetéssikeréből.
Természetesen külön blokkot kapott az évtized legnagyobb magyar filmes sikere, az Oscar-díjat kapott Saul fia, amely kapcsán Jakab Juli és Pozsonyi Janka felidézte a film cannes-i fogadtatását, mindketten kint voltak a fesztiválon, ahol egyik napról a másikra a Saul fiá-ról kezdett el mindenki beszélni. Tényleg egy progresszív romantikus vígjáték a Testről és lélekről? Megvitattuk a film emocionális töltetét: hogyan lehet az, hogy mind az ötünket mélyen megérintette Enyedi Ildikó alkotása? A rendező nagy vihart kavart berlini nyilatkozata kapcsán megbeszéltük, meddig tart a művész szabadsága, az anyagi támogatásért cserébe milyen kötelezettségei vannak.
Schwechtje Mihály a tallinni filmfesztivál gyerek- és ifjúsági szekciójának fődíjával
A Pappa Pia is előkerült, mint a rendszer emblematikus alkotása, és amit Kránicz Bence ízléstelen, szexista baromságnak nevezett. A zenés vígjáték kapcsán megnéztük, mik voltak az elmúlt tíz év legnézettebb alkotásai, illetve kiderült, mi volt az a két út, amely mentén filmek készültek a Filmalapnál. Egyrészt voltak azok a projektek, amelyek végigmentek a fejlesztési folyamatok, másrészt voltak Andy Vajna személyes projektjei. Meggyőződése volt például, hogy szükség van egy zenés vígjátékra.
Kiderült, mi volt az a három film, ami nagy hatással volt Schwechtje Mihályra, és az is, melyik volt az a három hazai alkotás, amely pénzügyileg nyereséges tudott lenni. Kránicz Bence mesélt arról, hogyan tudott kilépni a magyar filmtudomány a nemzetközi porondra, Jakab Juli pedig arról, hogy vajon színészként képzeli-e el a jövőjét. Több olyan filmtervet is felhoztunk, amelyekért kár, hogy nem készültek fel. Fliegauf Bence Csernobil-projektjének például a koprodukciós piramis okozta a vesztét.
Kránicz Bence (fotó: Dancs Enikő)
Ahogy közeledett az időnk lejárta, még sok-sok szívünknek kedves alkotást megemlítettünk az évtizedből. Kiderült, mi volt a kedvenc dokumentumfilmünk, vagy hogy mire vinnénk el a nagymamánkat. Még sokáig tudtunk volna beszélni az évtized kimagasló mozgóképes teljesítményeiről, a mikrofon kikapcsolása után is további filmcímek jutottak eszünkbe, melyeknek helye lett volna összegző adásunkban. Ez a szokásosnál kötetlenebb beszélgetés megerősített bennünket abban, hogy magyar filmes szempontból kifejezetten erős volt a 2010 és 2019 közötti időszak. Remélhetőleg, amikor 10 év múlva ismét összeülünk, ismét kifutunk az időből a sok-sok nagyszerű film miatt.
A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van Spotify-on és iTunes-on, illetve letölthető Soundcloudról.