Kardos Sándor, az 5. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál életműdíjasa több mint negyven évvel ezelőtt kezdett amatőr fényképeket gyűjteni: egyebek mellett feleslegessé vált régi fotókat, üveglemezeket és papírképeket szedett össze. Kollekciója az évtizedek alatt akkorára bővült, hogy mára már milliós nagyságrendről van szó. A Hórusz Archívum címválasztása ősi mitológiára utal: Széth isten, a sötétség ura megöli Hórusz istent, a Napot, és szilánkokra töri a szemét. Thoth, az igazság és bölcsesség istene összeszedi a törmelékeket és újjáteremti belőlük Hórusz szemét, ép látást ad neki.

Kardos Sándor szemléletmódja a teljességet célozza, valóság-töredékekből épít olyan képet, amit a privátfotó készítője – legtöbbször tudtán kívül – a vágyai projekciójaként alkot meg. „Az amatőrök kezén milliószámra készülnek fotográfiák, ahol hasonló jelenség állhat elő, remekmű születhet anélkül is, hogy ezt akár a fotós, akár a képen szereplő emberek észrevennék. A kiválasztás szempontjából pedig közömbös, hogy a mögöttes tartalom felismerése az exponálás előtt vagy után, esetleg évtizedekkel később jön létre” – fogalmaz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr.

Kardos Sándor kiállításának megnyitója / Fotó: Szabó Luca / Szeged.hu

A tárlaton található fotográfiák egyik legfőbb alkotóeleme a hiba, a tévedés vagy a véletlen rongálódás, utóbbi kidolgozási hibákból, esetleg szakszerűtlen tárolásból ered.  Előfordulnak azonban olyan fotók is, melyeket a készítők utólag, szándékosan cenzúráztak – meglehetősen komikus módon - egy-egy nem kívánt, rossz emlékű személyt, régi szerelmest egyszerűen csak kivágtak a képről, letakartak, vagy átsatíroztak. A bomlás virágai - Fejezetek a Hórusz Archívumból című vándorkiállítás december 31-ig tekinthető meg a Fekete Házban.

Forrás: Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál / Címlapkép: A kiállítás megnyitója / Fotó: Szabó Luca/Szeged.hu