Wales vagy Etyek?

Sipos Áron, aki koproducerként Greenaway Tulse Luper bőröndjei című trilógiájának  utómunkálatoknál tartó harmadik darabját a Velencei Fesztiválon készül bemutatni, két új filmtervvel érkezett Cannes-ba. Ugyan a tárgyalások kimeneteléről még nem kívánt nyilatkozni, annyit elárult a filmhunak, hogy Márai Sándor Eszter hagyatéka és Szerb Antal Utas és holdvilág című regényének megfilmesítése a tervek szerint legkorábban egy-másfél év múlva veheti kezdetét. A producer, aki megkeresésünk idején éppen az Olasz Klubban beszélt a Filmtörvény adta lehetőségekről, komoly külföldi érdeklődésről számolt be. Véleménye szerint a lehetséges partnereket legjobban érdeklő kérdésre, azaz hogy milyen gyorsan reagál majd a gépezet a visszatérítés különböző szakaszaira, az adhat majd választ, aki az első filmet megcsinálja az új rendszerben, erre pedig legalább addig várni kell, amíg a Filmiroda feláll. A Producers Network elnevezésű "kapcsolatépítési esemény" mellett, amelynek szintén a Filmtörvény volt az egyik központi kérdése, Sipos Áron a fesztivál egyik kiemelkedő eseményének minősítette Richard Attenborough Walesben épülő Dragon International Studios elnevezésű stúdiójának bemutatkozását, amelynek összköltsége 400 millió euro, illetve Hiller István miniszternek azt a bejelentését, hogy Demján Sándor vezetésével hamarosan megkezdődik Etyeken a világ legnagyobb és legmodernebb stúdiójának az építkezése.

Miskolczi Péter, aki saját bevallása szerint nem gyakori Cannes-ba járó, nem új kapcsolatokat keresett a fesztiválvárosban, inkább a régieket építgette tovább, mintegy találkozási pontként használva fel az eseményt. A Taxidermia producere egy napot töltött Franciaországban, ahol a Filmtörvénnyel kapcsolatos új befektetési lehetőségekről beszélt. A konzultációkon kiderült, elsősorban az érdekli a külföldieket, adódik-e alkalom olyan tervek megvalósítására, amelyeket máshol nincs lehetőségük tető alá hozni. Miskolczi Péter jelenleg nem töri új filmterveken a fejét, hiszen egyelőre Pálfi György Taxidermiája mellett Gazdag Gyula Macskakő, Xantus János Finnugor vámpír és Enyedi Ildikó Szelíd interface című filmjén dolgozik. Hogy ezekben mennyi lesz a külföldi részesedés, nem árulta el, de azt igen, hogy tárgyalásai célirányosak voltak, így az ötletszerű megkeresésekkel egyelőre nem is foglalkozott.

Tündérek és szamurájok

Muhi András úgy fogalmazott, Cannes az Inforg életében egy fontos lépés, hiszen mára egyértelművé vált, hogy nagyjátékfilmet csak koprodukcióban lehet forgatni. Mivel van egy „hitelesítő filmanyag” az elmúlt öt évből, el lehet kezdeni valós tárgyalásokat folytatni. A fesztiválon rendkívül jó beszélgetési alapnak bizonyult Fliegauf Benedek két korábbi filmje, a Rengeteg és a Dealer, amelyeket a mérvadó producerek szinte mindegyike ismer. Ezen kívül sokat nyom a latban Politzer Péter cannes-i, Buvári Tamás és Kenyeres Bálint velencei fesztiválszereplése, mivel ezek bizonyítják, mennyi tehetséges, európai szintű fiatal alkot a stúdió égisze alatt.

A producer a névjegykártyagyűjtés mellett elsősorban a személyes találkozásokra helyezte a hangsúlyt. A fesztiválon zajlott tárgyalásokon nem is a konkrét dolgok domináltak, inkább az volt a lényeg, hogy a leendő partnerek felvegyék a beszélgetés fonalát. Muhi András pillanatnyilag két forgatókönyvre koncentrál. Fliegauf Benedek Tündérkör című könyvét, amelyre 100 millió forint támogatást adott eddig az MMKA, német, francia vagy angol koprodukcióban szeretné megvalósítani, míg az eddig 80 millió forint támogatást elnyert Szaladják István által jegyzett Bíbortekercs szamuráj témája miatt japán vagy speciális érdeklődésű európai partnerre vár. Muhi András úgy ítéli meg, hogy rendkívül jókor jött a Filmtörvény, hiszen a magyar film körüli nagy mozgás erősen kihat a külföldi kapcsolatokra. Szerinte az egészséges munkamegosztás az lenne, ha a 20 százalékos adókedvezménnyel kapcsolatban külön szakértői gyűrű alakulna ki a producerek körül, akik így a bonyolult közgazdasági számfejtések helyett forgatókönyvek olvasásával foglalkozhatnának.

Kontroll, Nimród – Amerika mindent visz

A legnagyobb magyar sikert idén Antal Nimród Kontrollja aratta Cannes-ban. Hutlassa Tamás már szerződött a Think Filmmel, amely várhatóan az év végén az USA legalább hét nagyvárosában, köztük New Yorkban mutatja be az ellenőrmozit. Nemcsak Észak-Amerika, de Európa filmforgalmazói is érdeklődést mutatnak a filmre, amely mint a producer elmondta, valahogy beépült a köztudatba a fesztiválon, s már az is beszél róla, aki még nem is látta. A Café Film már az előszerződéseknél tart az olaszokkal, az angolokkal és a németekkel, míg franciák és a spanyolok egyelőre csak tapogatóznak. A fesztiválok közül Chicago megerősítette meghívását, de már biztos, hogy a Kontroll utazik Szarajevóba, Kolozsvárra, Szocsiba, Trójába és Karlovy Varyba is.

Utazik a mozi, s lehet, hogy utazik a rendezője is, hiszen Antal Nimróddal több jelentős amerikai ügynökség képviselője személyesen vette fel a kapcsolatot. Ennek ellenére a Hutlassa Tamással való együttműködés nem szakad meg, a sikerpárosnak máris új filmterv van a tarsolyában, ám a készülőben lévő forgatókönyv témáját egyelőre titok övezi. A producer, aki jelenleg minden energiáját a Kontrollba fekteti, a Filmtörvény nyújtotta kedvezményekről is pozitív visszajelzéseket kapott, felhívta azonban a figyelmet arra, hogy amíg a 20 százalékos adókedvezménnyel kapcsolatos eljárás működési elvét nem tudjuk megfelelően kommunikálni a külföldiek felé, addig nem érezhetjük biztonságban magunkat. Ugyanis a fesztivál szakmai közönsége amilyen gyorsan reagál az újdonságokra, olyan gyorsan el is felejti azokat, ha nem élünk a „most” adta lehetőségekkel.