Átlagos délután egy belvárosi plázában. A vásárlók szatyrokkal a kezükben mennek a dolgukra, miközben négy takarítónő leadja egymásnak a titkos jelet és visszavonul az öltöző magányába. Így indul a Bring All the Tears and Turn Them Into Freshwater klipje, ami ezután hamar hipnotikus élménnyé és fojtogató rémálommá válik kihányt kristályokkal és erdei üldözéssel.

Brauner Máté és Bálint Dani pár hónapja Peter Riviera néven kollektívát alapítottak Regős Ábel filmrendezővel, ezen a néven készült el a Dope Calypso klipje is. Elsőként arra voltam kíváncsi, mennyire volt nehéz meggyőzni a pláza vezetőségét a forgatásra. “Nagyon csodálkoztunk, de simán megengedték, megnéztünk egy párat, mire ezt megtaláltuk. A boszorkányokon kívül a többi vásárló civil volt, az a szabály, hogy ha nem szerepelnek kiemelten, akkor nem kell külön engedélyt kérni tőlük. Észre sem vették, hogy ott vagyunk” – meséli Máté. A helyszínek megtalálásában profi a csapat, a Lauretta című kisfilmjükhez Budapest agglomerációjának összes Tescoját végigjárták mielőtt megtalálták a tökéletes szocreál hátteret, ahol Rainer-Micsinyei Nóra a futószalagon dalra fakadt. 


A klip történetét először egyszerű nyugdíjas nénikkel képzelték el, akik altatópuskával elrabolnak egy férfit, elviszik egy kastélyba, ott megsütik és valamilyen sziruppal ízesítve megeszik őt. Máté szerint ez elsőkörös ötlet volt, utána ugrottak be a takarítónők, mint főszereplők. 

“Azért jutottak eszembe, mert a takarítónőkre általában senki nem figyel. Akkoriban sokat foglalkoztam kristályterápiával, találkoztam emberekkel, akik ezzel foglalkoznak, érdekes figurák. A takarítónők csapata főleg gyakorlott statisztákból áll, de ott van köztük Kötél Orsi színésznő is. “Polgári munka vagy nyugdíj mellett dolgoznak statisztaként. Eddig mindig a háttérben kellett tapsolniuk, most viszont a rivaldafénybe kerültek, és nagyon tetszett nekik, főleg amikor Mikit kellett elvarázsolni.”  

Fotó: Vajda Réka

A pár perces klipben sok féle horror keveredik: gótikus, sátánista horror, és gore stílusjegyekből sincs hiány. A giallo erősen inspirált minket, Dario Argento karakteres színesztétikája. A klip elején van egy zsánerváltás, erre azt vettük példának, ahogyan ez az Alkonyattól pirkadatig-ban van megvalósítva. Műfajlag talán ezoterikus horrornak mondanám játékos formában – meséli Bálint Dani, a klip operatőre. Így folytatta a látványvilágról: „Nem stúdióban forgattunk, az éjszakai külsőket nappal vettük fel, amerikai éjszakát csináltunk, és a nappalhoz világítottunk hozzá az adott színekkel, hogy meg legyen a magentás-neonos kristály-fény az éjszakában.”

Máté egy nagykereskedést is megjárt, hogy a klipben szereplő kristályok egy részét megszerezze, végül másfél millió forintot érő rózsakvarckristályt adtak kölcsön a forgatásra, mindenféle probléma nélkül. “Ami legkevésbé látszódik a klipben, az egy autónyi kristály egy hátsó asztalon. Forgatás alatt végig azon pörögtem, hogy bárcsak ne adták volna oda. Nincs ennél törékenyebb dolog.” A magenta színben villódzó kristályokat a világítás során és utómunkával hozták létre, és törekedtek rá, hogy egységes maradjon a színvilág.

Fotó: Vajda Réka

A szereplők és az ezoterikus hangulat miatt is eszembe jutott a Szíriusz Travel, Máté Inkubátoros filmterve, ami tavaly a tíz döntős közül végül nem kapott támogatást. “Nagyon tetszenek az átlagosnak tűnő, alsóközéposztálybeli karakterek, akiket észre sem veszel, aztán amikor elkezdesz velük dumálni, kiderül, hogy teljesen őrült dolgok mozgatják őket. Könnyű bevonódni egy ember elemelt, szürreális és álomszerű életébe. Ilyen szempontból kapcsolódik a filmhez a klip, persze ahhoz képest itt gyorsabban jön az őrület. Az egyik kedvenc filmem a Simon Mágus, a Szíriusz Travelhez az volt a legerősebb referencia.” A filmet nem engedték el, Máté tovább dolgozik a forgatókönyvön, amivel majd pályázni szeretne a Filmintézet támogatására. 

Peter Riviera nevét a Wikipediáról előre lepuskáztam: ő a Neurománc című cyberpunk sci-fi regény egyik főszereplője, aki nem csak tolvaj és szadista, hanem “holografikus képeket tud kivetíteni kibernetikus implantátumok segítségével”. Kíváncsi voltam a kapcsolatra Máté, Dani, Ábel és Peter Riviera között. „Csak megtetszett nekünk a név hangulata. Küldetésként azt tűztük ki magunk elé, hogy kelet-közép európai hangulatokat vegyítsünk szürreális elemekkel” – mondja Dani a névválasztásról és a célkitűzésről.

A csapat főleg klipekben és reklámokban gondolkodik, a Dope Calypso mellett egy brit énekesnőnek is készítettek videoklipet, és további külföldi projektekre készülnek. A Freshwater bejutott a Berlin Music Video Awards programjába, és tervezik a további fesztiválokra való nevezést is. Máté elmondása szerint rengeteg a kifejezetten videoklipes fesztivál, de csak néhány kiemelkedően fontos van közülük – ilyen például a texasi South by Southwest és az említett berlini fesztivál.

A Bring All the Tears and Turn Them Into Freshwater klipjét a Peter Riviera kollektíva készítette, producere Turán Ester, D'Intino Patricia és Ráday Péter volt, az NKA könnyűzenei kollégiumának támogatásával készült.