Hárshegyi Vivien Felhők felett című diplomafilmjében egy fiatal lány egy új szerelem indulásakor bepánikol, mert még mindig magával cipeli az előző, kudarcba fulladt kapcsolatának emlékét. A kisfilm egy szerelmi csalódás feldolgozását és az új szerelem örömét mossa össze sziporkázó vizuális gegekkel, ironikus körítéssel és a háttérben megbújó kismillió aprósággal, amikre a saját személyes élményeinken keresztül tudunk rákapcsolódni. Önfeledt boldogság a felhők felett és letargiától sújtva a tenger fenekén, ezeket a szürreális lelki állapotokat idézi fel az alkotás, amit a 10. Friss Húson elnyerte a legjobb animációs filmnek járó díjat, a 16. Kecskeméti Animációs Fesztiválon pedig a legjobb animációs munkáért méltatták.

Kühnel-Szabó Anita Apád című alkotásában Miki, a fiatal hegedűművész úgy érzi, képtelen megfelelni konok apja elvárásainak. Miután leszerepel egy előadáson, az elkeseredés arra vezeti, hogy öngyilkosságot kíséreljen meg. Eddig meglehetősen lehangolónak hangozhat, ám Kühnel-Szabó Anita kisfilmje a legkevésbé sem az. A fiú a furcsa purgatóriumban újra találkozik a frissen elhunyt apával, ketten pedig elindulnak Istenhez, hogy elbeszélgessenek vele. A szórakoztató és humoros road-trip állomásai az apa bűnein és jellemhibáin keresztül vezetnek, ami jó alkalom, hogy a fiú rendezze kapcsolatát a Mézga Gézára emlékeztető, kisstílű és egoista figurával.

Felhők felett 

A Remete sziget, Mariai Gábor diplomamunkájának nyitójelenetében egy embernek látszó lény lép fel egy havas hegy csúcsára, és azonosítás után üveghengerbe helyez egy kék virágot termő növényt. Már ez a kép is meglódítja a fantáziát, de ami ebből következik, azt a legdörzsöltebb orákulum sem találná ki. Az élményt úgy tudnám leírni, mintha Az idő urai rajongója és a Mad Magazin pihent agyú illusztrátora szövetkezett volna, hogy minden ötletüket belesűrítik egy negyedórás fantasyba. De csak miután jól bemindeneznek. Cassi próbálja hazajuttatni a kék növényt, hogy megmentse a világát a pusztulástól, de egy különös szigeten reked. Egy varázsfőzetet kavargató szakállas férfi segít neki, aki szerint még hiányzik egy szín a kotyvalékából. Na, ez a Remete szigetről nem mondható el, mindig jön egy újabb furcsa lény vagy fordulat, ami bámulatra késztet.

Bogyó Péter The Pattern című munkájában egy férfi napraforgómagokat gyűjt a kertjében, majd mézből építgeti házát, mígnem egy hirtelen robbanás következtében világa darabokra hullik. Egy másik, párhuzamos univerzumban feszengő idős embert látunk egy gépiesített városban. Majd megint egy másik világban egy kisfiút, aki véletlenül összetöri az édesanyja cserepes virágát. Mindhárman ugyanarra a virágra vágynak – az elsőnek az újrakezdést, a másodiknak a régi, természetközeli világ iránt érzett nosztalgiát, a harmadiknak a felnőtté válást, a felelősségvállalást jelenti.

Remete sziget

A Berlinalén bemutatott Szemem sarka a magyar főváros hangulatát magával ragadóan tükröző rövidfilm, melyben a budapesti panoráma is megjelenik, azt a pillanatot mutatja be, amikor két, addig egymás számára ismeretlen ember élete összetalálkozik egy pillantás erejéig. A barátnőjéhez hazafelé buszozó fiú zötykölődés közben veszi észre, hogy a szemközti oldalon ül egy kedves lány, aki zavarba ejti őt. Mindössze az ablak tükröződésében találkozik tekintetük, és a fiú - habár csak gondolatban -, de enged a csábításnak és elképzeli, milyen lenne, ha a buszon ülő lánnyal lehetne.

A szerda esti válogatásban látható lesz még Mostoha Marcel Annecyban díjazott Avant című absztrakt animációja, Lydia Reid és Julia Tudisco Baby Steps, Bárány Lili The Curse of The Black Rose, valamint Cornejo Judit és Komán Kitti Útvesztő című alkotása is.

A vetítés előtt 20:00-tól Hárshegyi Viviennel (Felhők felett) és Erhardt Domonkossal (Szemem fénye) beszélget Herczeg Zsófi, a Dot&Line újságírója.

Helyszín: Várkert Bazár
Időpont: 2023. augusztus 23.
A beszélgetés kezdete: 20:00
A vetítés kezdete: 21:00

Jegyek itt kaphatók. 

Címlapkép: Szemem sarka