Az m2 ajánlója:
A legtöbb neves rendező filmjeinek hátterében ott húzódik egy állandó téma, egy olyan problémasor, amely mélyen foglalkoztatja és arra ösztönzi, hogy megpróbálja újra és újra megfogalmazni. A taiwani születésű, de Amerikában végzett, már első filmjével híressé lett Ang Lee esetében ez: a tradíció és a modern világ viszonya, a konvenciók biztonsága és a mai értelemben vett szabadság bizonytalansága között megjelenő feszültség. Miközben a mozikban épp most láthatjuk eddigi munkásságának talán legtöbb díjjal elhalmozott, klasszikus letisztultságról tanúskodó darabját, a Túl a barátságon-t, az M2 A mozi mágusai című sorozatában feleleveníti az első filmjeit. Ezek közül a Lökő kezek – Pushing hands, a rendező 1992-ben készült első filmje, igazi csemegének számíthat az itthoni tisztelők körében. A szelíd humorral, finom árnyalatokkal megfogalmazott történet főszereplője egy kínai tai-csi mester, aki Amerikába költözik a fiához. A film bemutatja, milyen nehézségeket jelent, az ősi erkölcs és egy mélyebb spiritualitás értékeit összesimítani a gyakorlatias világ szokásaival, és sok mindet elmond az apa-fiú viszony komplikációiról is. Végső soron ez a konfliktus válik a film vezető szólamává, olyannyira, hogy a Berlini Arany Medve-díj elnyerése után Ang Lee még két, nálunk is jól ismert filmet szentelt a kérdésnek. 93-ban Az esküvői bankett-et, 94-ben pedig az Étel, ital, férfi, nő-t, ezzel zárva le a sort, amelyet Az apa jobban tudja trilógiaként is szokás emlegetni. Az M2 sorozatában a trilógia darabjait az Érzelem és értelem egészíti ki, Jane Austen regényének mesteri adaptációja. Ang Lee a főszerepet is játszó Emma Thompson Oscar-díjas forgatókönyvének segítségével Európában már szokatlan érzékenységgel és megértéssel idézi fel a XVIII. század végi családi konfliktusokat. A távoli keletről jött ember tekintetével képes életre kelteni a regény eredeti feszültségét és rejtelmeit.
Ebben fantasztikus szereplőgárda segíti. Emma Thompson mellett Kate Winslet, Hugh Grant.
Ang Lee-sorozat
Négy film, négy stílus, négy műfaj. Életkép, vígjáték, dráma, irodalmi adaptáció. Vidéki Amerika, New York, Tajpei és a 18. századi Anglia.
Ang Lee azt mondta egyszer, hogy „300 évig szeretne élni, hogy minden műfajt kipróbálhasson.” A négy műfajt szemmel láthatóan ebben a sorozatban is kipipálhatjuk, aztán a későbbiekben a western, a történelmi tabló, a képregény és kínai wuxia is, azóta pedig várjuk a következőket.
Mindenesetre az eddig felsoroltaknál a „kipróbálás” kitűnően sikerült, fesztivál nagydíjas, Oscar-díjra jelölt és Oscar-díjas művek sora jelzi, hogy a 300 évből az eddig megélteket nem töltötte hiába.
A MOZI MÁGUSAI sorozatban az Ang Lee válogatás egyik érdekessége, hogy láthatjuk benne a rendező „zsengéjét”, azt az első játékfilmet, amihez több évig próbált támogatókat találni, hiába, úgyhogy végül „független filmként” készült el. Úgy tűnik, a pályakezdéshez még hiányoztak neki a „lökő kezek”, a szavak magyar értelmében, emberek, akik segíthették volna az indulásban. Az ősbemutatóként látható Pushing Hands - Lökő kezek utáni második filmje Az esküvői bankett már otthoni, tajvani segítséggel születhetett meg, ugyanis a tajvani kormány fiatal filmesek támogatására kiírt forgatókönyvi pályázatának megnyert fődíja megteremtette számára a forgatás feltételeit. A harmadik film, az Étel, ital, férfi, nő anyagi támogatása már ment mint a karikacsapás, mert az előző film Berlini Fesztiválon kapott nagydíja és az Oscar-díjra jelölés megteremtette hozzá a feltételeket. A negyedik mozidarabot pedig már tálcán kínálták Ang Lee-nek – méghozzá nem kisebb rendező, mint Sidney Pollack látott benne fantáziát - ismerve korábbi filmjeit. Producerként felajánlotta neki Jane Austen Értelem és érzelem című regényének filmre vitelét. Nem kisebb „forgatókönyvíró” átdolgozása alapján, mint Emma Thompson Oscar-díjas angol színésznő, akinek ugyan ez a film volt az írói debütálása, de a „bemutatkozás” olyan jól sikerült, hogy azonnal kapott érte még egy Oscar-díjat.
Ezzel aztán véget is ért Ang Lee rögösnek indult útja a világsiker felé, mert későbbi filmterveit (Jégvihar, Tigris és a Sárkány, Túl a barátságon), már mindenütt tágra nyitott kapukkal várták. Ez pedig már egy másik történet, egy másik Ang Lee sorozat…
VI. 10., Lökő kezek
Lökő kezek – a taj-csi nevű kínai mozgásművészet egyik ismert eleme: kifordított tenyérrel látszólagos lökő mozdulatok végzése. Chu mester, a visszavonult kínai taj-csi oktató, öregkorára Pekingből a New York állambeli Westchester városkába költözik. Itt lakik a fia, Alex, amerikai feleségével és a kisfiukkal. A feleség, Martha, aki éppen regényt ír, egyszerűen lebénul apósa jelenlététől, és képtelen egy sort is papírra vetni. Alex kemény küzdelemre kényszerül, hogy oldja a családon belüli, pattanásig feszülő konfliktusokat. Chu mester, megelégelve a semmittevést, munkát vállal unokája iskolájában: természetesen taj-csit tanít. Itt ismerkedik meg egy tajvani özvegyasszonnyal, aki a kínai konyháról vezet tanfolyamot…
A tajvani születésű, Oscar-díjas Ang Lee (Tigris és sárkány, Túl a barátságon) első filmjének magyarországi ősbemutatójával indítjuk a rendező életművének gyöngyszemeit bemutató válogatásunkat.
VI. 17., Az esküvői bankett
Kao Vaj-tung azon kevesek közé tartozik, akiknek sikerült. Tisztes karriert futott be Amerikában, a lehetőségek hazájában, s már az állampolgárságot is megszerezte. Bankszámlája olyannyira meggyarapodott, hogy Manhattan egyik legmenőbb negyedében futja lakásra. Idősödő szülei odahaza Tajvanon boldogan élnének, amíg meg nem halnak, ha fiukat boldog férjnek és családapának tudhatnák. Ám a házasságnak, amire a szülők oly forrón vágynak, komoly akadálya van: Vaj-tung Simont szereti. Egyetlen megoldás van: az aggódó rokonságnak prezentálni kell egy nőnemű menyasszonyt, s erre megvan az eszményi önkéntes jelölt, Vej-vej, az illegálisan bevándorolt kínai festőművész leányzó személyében…
Ang Lee filmje elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét.
VII. 1., Étel, ital, férfi, nő
Chu úr elismerten Tajvan legjobb szakácsa, ám a gondjai egyre sűrűsödnek. Évekkel korábban az ő nyakába szakadt három keményfejű gyermek felnevelése, amikor a felesége hirtelen meghalt. A lányok immár felnőttek, de az élet korántsem egyszerű velük: a legnagyobb, Jia-jen tanárnő, keresztény és túlzottan gondoskodó, a középső, Jia-chien elfoglalt menedzser, és nem kér a szülői jó tanácsokból, a legfiatalabb pedig Jia-ning, reménytelenül romantikus alkat. A családi békét azonban megbolygatja az új szomszéd, a megözvegyült, házsártos Liang asszony. A famíliát összeköti a közös aggodalom: attól félnek, hogy Chu úr ezentúl valaki másra is főzni fog…
A filmet az 1994-es Ázsiai Filmfesztivál nagydíjával tüntették ki.
VII. 8., Értelem és érzelem
Dashwood úr halála után mindent elsőszülött fia örököl, özvegye és három lánya pénz nélkül marad. Bár a korábbi jólétnek kénytelenek búcsút mondani, megőrzik tartásukat, és elvárásaikat sem adják alább. A legidősebb lány, Elinor nem bízik az érzelmeiben, szívügyekben is inkább az eszére hallgat. Húga, Marianne, viszont egészen más természet, csöppet sem leplezi szenvedélyes szerelmét. Amíg a lányok a maguk módján mindketten a boldogságot keresik, a néző elgyönyörködhet a régi szép Anglia ezer csodájában: a rendezett társasági élet, a figyelmes udvariasság és a mindig jól ápolt zöld gyep szépségeiben. És természetesen izgulhat hősnőink szerelméért is.
Az Oscar-díjas színésznő, Emma Thompson új oldaláról is bemutatkozik a filmben: mesterien adaptálta a filmvászonra Jane Austen klasszikus regényét, s méltán nyerte el vele a második Oscarját.
(Szerkesztő: Lajos Géza.)