A női film fogalom több szinten is érvényes Mészáros munkásságára: pályája kezdete óta különös érzékenységgel és sajátos stílussal mutatja be a női sorsok, a gyerekkori traumák, az anyaság, az árvaság témáját, emellett A nő és a politika című riportsorozatát is szorgalmasan bővíti. Saját korai árvaságából is kiindulva gyakran foglalkozik az identitáskereséssel, tette ezt az Örökbefogadás (1975), a Kilenc hónap (1976) és a Napló-sorozatban is (Napló gyermekeikmnek 1982, Napló szerelmeimnek 1987, Napló apámnak, anyámnak 1990), amit fiatalkori élményei ihlettek. Az Aurora Borealis - Északi fény is követi ezt a vonulatot, miközben az 50-es évek Európájának egyik legsúlyosabb terhét, az erőszak által született gyerekek és szüleik történetét is bemutatja.

Törőcsik Franciska / Forrás: Vertigo Media

A film főhőse Olga (Tóth Ildikó), a Bécsben élő, sikeres ügyvédnő, aki egyedül neveli tinédzser fiát. Mikor a Magyarországon élő édesanyja (Törőcsik Mari) váratlanul kómába esik, a nő a praxisát hátrahagyva hazautazik, hogy a lábadozó asszony mellett legyen. Miközben arra vár, hogy édesanyja felébredjen, a vidéki családi házban különös rajzokra és dokumentumokra bukkan, amiket a hirtelen felébredő Mária előtt is feltár. Az idős, lábadozó asszony kezdetben hallani sem akar a múlt bolygatásáról, idővel mégis belekezd fiatalkorának történetébe, ami nem csak az ő, hanem Olga és fiának életére is hatással lesz.

A háború utáni világ és a bűnbánatot feltáró jelen megosztják a játékidőt – míg Olga unszolására anyja végre megnyílik, addig ő Spanyolországban élő férjével újra felveszi a kapcsolatot, hiszen Mária fiatalkori emlékei Olga jelenét is átformálják, és megkérdőjelezik mindazt, amit addig a családról hitt. A krimit idéző cselekmény apránként adagolja az információt, mindig egyre többet és többet tár fel Mária magyar, majd bécsi életéről, és fokozatosan halad az évtizedeken át elhallgatott főbűn felé. A két idősík nagyszerűen kiegészíti egymást, egyik sem nehezedik rá a másikra – az 50-es éveknek csak egy-egy pillanata válik önismétlővé, de ezek a harmonikus képek, a haldokló asszony visszatérő emlékfoszlányaiként nem válnak idegenné, helyette sokkal inkább azt az érzést vizualizálják, mikor valaki olyan sokszor próbál meg felidézni egy számára kedves emléket, hogy idővel elrugaszkodik a valóságtól és csak az idilli boldogság érzését akarja újra és újra átélni.

Tóth Ildikó / Forrás: Vertigo Media

Ehhez az érzékeny történethez Mészáros Márta ismét csodálatos nőket gyűjtött maga köré. A fiatal Mária, a legendás színésznővel pusztán névrokon Törőcsik Franciska gyönyörű, erős és törékeny, csendes küzdelme szívszorító, higgadt játéka méltó fiatalkort varázsol az idős Törőcsiknek. Bár Tóth Ildikónak is nagyszerű a jelenléte a vásznon,az ő karakterének lelki küzdelmei nem olyan látványosak vagy hangsúlyosak, mint a másik két főszereplőnek, a múlt megismerése közben mégis egyre inkább levedli magáról a rideg karrierista és magányos nő szerepét, és újra képes lesz hinni az emberi kapcsolatokban. De bármennyire is csodálatos mindkét nő, a film fő varázsa ezúttal is a 81 éves Törőcsik Mari. Felemelő élmény őt újra nagyobb szerepben látni, bármilyen nehézségeken is van túl, játéka és személye továbbra is magával ragadó, fájdalmas és humoros. Mészáros Márta elmondása szerint a drámai és humoros kórházi jelenetek is mind belőle fakadtak, a halálból visszatérő Máriával annyira összefonódott a saját sorsa, hogy szinte instruálni se kellett, alakításának minden pillanata arany.

86 évesen, nagyszerű női sorsokkal és újult erővel tért vissza a moziba Mészáros Márta, egy ilyen drukk után nem szabadna hagyni, hogy megint nyolc évet kelljen várni a következő filmjére, amely Cserháti Zsuzsa szerteágazó életét dolgozza majd fel. A tervről nemrég részletesen is mesélt nekünk, interjúnk hamarosan érkezik.

Aurora Borealis - Északi fény

Rendező: Mészáros Márta

Forgatókönyvíró: Mészáros Márta, Pataki Éva, Jancsó Zoltán

Operatőr: Piotr Sobocinski Jr.

Producer: Major István

Társproducer: Gül Togay

Szereplők: Törőcsik Mari, Törőcsik Franciska, Tóth Ildikó, Ladányi Jákob, Leslaw Zurek, Cserhalmi György, Fekete Ernő, Monori Lili