McKee dedikál az Expo-nMindenki arra bíztat, hogy a saját körülményeidnek megfelelően írj egy forgatókönyvet, ami megvalósítható és a legfontosabb nem a könyv eladása, hanem maga az ÍRÁS, ugyanis "ez egy művészet és az igazi írók nem attól lettek sikeresek, mert felismerték, hogy ez egy jó üzlet, hanem azért, mert kiismerték e művészi ág értékeit, majd eredeti nyelvükkel MÁSOK felismerték forgatókönyveik szakmai értékeit, melyek a későbbiekben persze anyagilag kifizetődtek" - hangoztatta Robert McKee.

McKee ugyanakkor figyelmeztett intett minden írót: mielőtt belekezd egy forgatókönyvbe, döntse el, hogy Charlie Kaufman-féle könyveket akar írni, vagy éppen egy újabb Men in Black-et. Az utóbbinak az a veszélye, hogy ha egy forgatókönyvvel be is jut az író, mely egy felkérésre készült, és a következő munkában nem teljesíti azt, amit elvárnak tőle, akkor olyan gyorsan kerül ki a filmvilágból, amilyen gyorsan be. Ez egy etikai döntés, amire csak maga az író válaszolhat. Vajon hazudsz magadnak, vagy alacsonyabb szinten, de magadból írsz. Ugyanakkor említette, hogy 2006-ban megjelenik egy újabb könyve, mely a filmstílusok és -típusok - a mai napokban teljesen összekevert - rendszerezésével próbálkozik majd.

Még egyszer szeretném kihangsúlyozni e három nap talán legjelentősebb mondatát;

"AZ IGAZAT ÍRD ÉS AZ IGAZSÁG AZ NEM AZ AMI TÖRTÉNIK, HANEM AZ AMIT TE GONDOLSZ, HOGY TÖRTÉNIK"

McKee javaslata: Minden héten egyszer vegyél, vagy kölcsönözz ki egy filmet, töltsd le a forgatókönyvet, nyomtasd ki, majd jelenetről jelenetre elemezd ki a forgatókönyvet és a végleges filmet. Hat hónap után többet fogsz tudni magadtól erről az egészről, mint a 90%-a az íróknak, akik ebből élnek.

Az ebédlőben a napi ebéd illata terjeng. Marhahús tésztával. Az emberek a nyakukba akasztott kártyával sétálgatnak. Előadók és írók elvegyülve töltik ki ezt az egy órás ebédidőt. Jómagam egy mogyoró ízű jeges cappuccinót szürcsölgetek. Szemben velem egy fiatalember fogyasztja ebédjét, aki Ohioból jött az Expóra, nyilván két falat között a legújabb forgatókönyvének a tanultak alapján átültetett verzióján gondolkodik.

Mennyi ember?

Mennyi gondolat?

Mennyi elveszett történet mely arra vár, hogy a nyilvánosság elé kerüljön.

Pár asztalra tőlem egy ismerős arc ül, Keith Dinelli az Original Films-től. 2 évvel ezelőtt egy történetem az ő segítségével került megfelelő kezekbe, azután elveszett a filmcég könyvespolcai között. Bólintunk. Megismer. Váltunk két szót. Fáradtnak tűnik. Elveszünk az Expo zajában.

Vasárnap délután a záró ceremónia után egymagam állok az üres Conventional Center közepén. Egyetlen kérdés merül fel bennem, vajon ki lesz a következő író, akinek ez a három nap pár hónapon belül egy sikeres forgatókönyv megírásához vezet? Erre élő példa az egyik délután díszvendége Steve Susco a The Grudge írója, aki két évvel ezelőtt az Expo előadásainak hallgatója volt - legújabb forgatókönyve közel 200.000 dollárt ér.

Jó írást és kitartást!