Oldás és kötés (1963)

Jancsó Miklós második játékfilmje egyik elindítója volt a magyar újhullámnak. Az Antonioi ihlette film főhőse egy vidéki fiúból vált orvos, Jámbor Ambrus, akinek megrendül a magába vetett hite és fiatal magabiztossága, amikor egy idős — szerinte elavult módszerekkel dolgozó — professzor megment egy olyan beteget, akiről már mindannyian lemondtak.

 Az elsőgenerációs, falusi gyökerű értelmiségi a “fényes szelek” generációjának tagja, aki a film folyamán visszatér a gyökereihez, meglátogatja édesapját a tanyán, ami messze van már az ő mindennapi, fővárosi kórházi valóságától. Azonban hamar kiderül, hogy Jámbor valójában a két világ között lebeg, Budapesten még kívülállónak érzi magát, de az egyetemen és a kórházban töltött évek már a szülőföldjétől is eltávolították.

A fiatal orvost a felülmúlhatatlan Latinovits Zoltán alakítja, akit — saját bevallása szerint — a Semmelweist alakító Vecsei H. Miklós legfőbb színészi példaképeként tisztel.

A film elérhető a Filmio kínálatában.

Johanna (2005)

Ne feledkezzünk meg a nővérekről sem! Mundruczó Kornél először egy Schilling Árpáddal, Török Ferenccel, Bodó Viktorral és Pálfi Györggyel közösen készített, 2003-as szkeccsfilmben, a Jött egy busz egyik epizódjában álmodta meg a Brechtet idéző, kísérleti operafilmet, amely akkor még a A 78-as Szent Johannája címet viselte. Két évvel később azonban már egész estét szánt a témának, Tallér Zsófia zenéjével.

A Budavári Sziklakórház különleges tereiben játszódó történet főhőse a drogfüggő Johanna, aki egy buszbaleset után amnéziába esik. Mivel nem emlékszik semmire és nincs hova mennie, ráadásul csinos is, orvosa a kórházban tartja nővérként, ám Johanna a szerelmét a betegek gyógyítására használja. A különös gyógymóddal hamar kivívja a kórházi személyzet ellenszenvét, azonban ő egészségügyis Szent Johannaként küzd az igazért és a protokollon kívüli gyógyászati módszerért.

Mundruczó rendhagyó operafilmjét Erdély Mátyáson túl az a Nagy András fényképezte, aki Koltai Lajos Semmelweisének is operatőre volt.

Isteni műszak (2013)

Az orvosok élet-halál urai, és az Isteni műszak mentősei ezt tényleg így gondolják. Bodzsár Márk debüt filmjének három fenegyereke ugyanis maguk döntenek arról, hogy a rohamkocsijukba kerülő betegek elevenen kerülnek-e ki a járműből, ugyanis az orvos (Rába Roland) higgadt rutinnal kezeli a legbrutálisabb eseteket. A sofőr (Keresztes Tamás) eszeveszett tempóban navigál a pesti éjszakában, a hozzájuk csatlakozó újonc (Ötvös András) viszont csak kapkodja fejét, mielőtt ő is beszáll a játszmába, hogy a hullák után leeső dohányból ki tudja menekíteni a jugoszláv háborúban rekedt bosnyák szerelmét a frontvonalból.

A feketekomédiában literszámra fröcsög a vér, és egyik filmben szereplő orvos kezei közé sem szeretnénk kerülni, ám Bodzsár arról mesélt nekünk podcastunkban, hogy érdekes módon nem találkozott olyan egészségügyi dolgozóval, aki sértve érezte volna magát az Isteni műszak miatt, sőt sokan gratuláltak hozzá. 

Kovács Zoltán már rutinos az orvos darabolásban, ugyanis Bodzsár filmje után a Semmelweist is ő vágta.

A film elérhető a Netflixen.  

Felkészülés meghatározatlan idejű együttlétre (2020)

Akárcsak Jancsó, Horvát Lili is második nagyjátékfilmje témájául választotta a kórházi közeget. A Stork Natasa által megformált Dr. Vizy Márta megdöbbentő lépésre szánja el magát, egy szakmai szempontból is kiemelkedő amerikai kórházban mond fel azért, hogy visszatérjen Budapestre, a magyar egészségügybe. A racionális idegsebészt most kivételesen az érzelmei irányítják, a nő ugyanis egy New Jersey-ben tartott konferencián ismerte meg magyar kollégáját, hogy aztán egy hónappal később, egy találkozó ígéretében visszatérjen Magyarországra.

Az igazi rejtély azonban csak ezután indul, hiszen a férfi nem csak, hogy nem érkezik meg a randevúra, de látszólag fogalma sincs, hogy Márta kicsoda. Vajon a nő él álomvilágban? Vagy a férfinak van valami titkolnivalója? Horvát Lili Velencében bemutatott filmje biztos kézzel vezet el minket a megoldáshoz.

A Felkészülés… jelmeztervezője pedig nem más, mint Szlávik Juli, aki szakmájában követte édesanyját, Szakács Györgyit, a Semmelweis 19. századi kosztümjeinek megálmodóját.

A film elérhető a Filmio kínálatában. 

Zárójelentés (2020)

Szabó István utolsó nagyjátékfilmjének hőse, a Klaus Maria Brandauer által megformált Stephanus professzor, akár csak Jancsó orvosa, visszaköltözik szülőfalujába. Ő azonban nem identitását keresi, hanem nem kívánt nyugdíjazása után, a településen vállal körzeti orvos állást. Ott viszont nem csupán régi barátjával és szerelmével találnak újra egymásra, de kisstílű politikai csatározásokba is belekeveredik.

A néhány évvel ezelőtt készült filmben Szabó nem csupán az Oscar-díjas Mephisto főszerepét megformáló osztrák színésszel dolgozott együtt, de Koltai Lajossal is, aki állandó operatőre volt, és aki időközben többször rendezőként is a kamera mögé állt, például a most bemutatott Semmelweis esetében.

A film elérhető a Filmio kínálatában. 

+

Kérem a következőt!

Nem csak Semmelwerisről beszél az utókor, de Dr. Bubóról is. A Nepp József és Romhányi József által írt sorozatban csak úgy peregtek a nyelvi lelemények és poénok, ráadásul megdöbbentő módon csupán három évadot élt meg. Ternovszky Béla sorozata bár eredetileg felnőtteknek készült, a gyerekek is rajonganak érte, mert társadalomkritikus történeteit olyan humorral keveri, amit bárki megért.

 

Címlapkép: Isteni műszak