Kapcsolódó anyagok

A rajz.film.hu és az IHM közös szervezésében zajlik a HungaroFlash animációs fesztivál a Millenáris Fogadóban két napon át, november 11-én és 12-én. Ennek megfelelően a rajzfilm (animáció) és az informatika (számítógépes technika) játssza a fő szerepet a rendezvény során. Amerre csak nézünk, internet-terminálok és animációk.

A Fogadóban egy nagy és több kisebb vászonra projektálják az animációs filmterméseket, a Csiga Galérián a rajz.film.hu flashanimáció pályázatán döntőbe jutott alkotásokat mutatják be folyamatosan a monitorok, míg a Fogadó Padlásán a British Animation Award 2004-es díjazottait vetítették az egész este folyamán.

Mindezen vizuális csemegék közben a Fogadó vásznai előtt, ha jelentős csúszással is, de szakmai beszélgetések folytak. A flashanimációs diskurzusok a festivus Budapest animációs közösség közreműködésével zajlottak, az eredetileg hatkor kezdődő program egy csöppet megcsúszott, így a kerekasztal résztvevői igencsak tömören fogalmazták meg a mondandójukat.

A szőnyegragasztó animátorok

Lehotay Zoltán, Ravasz Tamás, Temple Réka, Vass Jenő és Weigert Miklós Schenker Dániel vezetésével az Alkalmazott animáció témakörét járták körül elsőként. Az alkalmazott animáció zászlóshajójának tulajdonképpen a reklámfilmet lehet tekinteni, noha ebbe a kategóriába tartozik a logok és az ID-k, és a televíziós főcímek készítése is.

A reklámpiacon manapság már bevett igazságnak számít, és minden valószínűséggel az animációs szakmára is igaz, hogy a fiatal magyar reklámpiac nézői nincsenek még felkészülve a bonyolultabb vizuális megoldások befogadására. Ugyanakkor a megrendelőkről is általában elmondható, hogy egyrészt nem is ismerik a technikákat, másrészt ha ismerik sem mernek nagyon mernek kísérletezni.

Kivételesnek számít, hogyha kreatív ötleteket sikerül elfogadtatni a megrendelővel, már csak azért is, mert egy animációs reklámfilm készítésekor minden egyes munkafázist külön engedélyeztetni kell, ugyanis igencsak nehéz és költséges „újrakezdeni” egy animációs munkát. Mivel az animációs szakemberek csupán a reklámkészítés utolsó fázisában kerülnek képbe, így tulajdonképpen csak végrehajtják a számukra kijelölt feladatokat.

A Nyócker című animációs filmet mindannyian útmutató jelenségnek látják, amely minden valószínűséggel nagy hatással lesz majd az animációs kultúrára, hiszen a megrendelők majd a mozikban is találkozhatnak vele, ezáltal lesz ismert az ún. 3d és a papírkivágásos technika keverése.

Az eső gyermeke

Az animációs film külföldön c. kerekasztal vendége Philippe Leclerc volt, a Les enfants de la pluie című animációs film rendezője. A brüsszeli kongresszusok bábeli zűrzavarát idézvén a megbeszélés felváltva folyt angol, francia és magyar nyelveken, miközben a háttérben vetítették a francia rendező filmjét. Leclerc alapvetően az amerikai és a nem-amerikai (tehát európai és ázsiai) rendszerek között lát különbséget. Mivel a nem-amerikai országoknak be kellett látniuk, hogy sohasem fognak tudni összegereblyézni egy Oroszlánkirálynyi költségvetést, ezért máshol szeretnék megfogni a probléma gyökerét: inkább a jó dumákra épülő forgatókönyvekre és a szépen komponált képekre teszik a hangsúlyt.

A Les enfants de la pluie ugyan állami támogatás nélkül készült, de 40 % -os televíziós befektetéssel. A magyar résztvevők ennek hallatán kifakadtak, hogy a Médiatörvény rendelkezéseit kijátszva, a magyarországi kereskedelmi televíziók egyáltalán nem fektetnek pénzt a magyar animációkba. (Kanadában ezeket a problémákat úgy oldották meg, hogy a lottójáték bevételeit kapja meg az animációs szcéna.)

Az animációs képzést tekintve Franciaországban sem rózsás a helyzet – kifejezett animációs képzés nincsen, a művészeti iskolák képzésébe van integrálva az animációs technikák elsajátítása. Az egyetlen erre specializálódott iskola végzős diákjait pedig elszívja az amerikai brainstorming. Aki pedig nem megy a tengerentúlra, annak marad a rövidfilm: Leclerc (aki animációs stúdióját a napokban kényszerült megszüntetni) szerint így nyílik lehetőség új technikák kikísérletezésére. A számítógép olcsó és könnyen elérhető eszközt adott az animátorok kezébe, úgyhogy a kreativitás hullámait meglovagolván kell behozni az amerikai iparral szembeni lemaradást.

Érdek(kép)visel

A rendezvényen tette meg bemutatkozását a mindössze három hónapja alakult Manifeszt, akik a Magyar Animációfilmes Szakmai és Érdekvédelmi Testületként definiálják magukat. A Manifeszt deklarált céljai tartozik, hogy a szétcsúszóban lévő animációs szakembereket újra egy platformon egyesítsék valamint hogy a magyar animációs filmnek több lehetőséget teremtsenek. A jelenleg huszonhét tagot számláló testületnek tagja lehet bárki, aki dolgozott már valaha magyar animációs filmben: a fázisrajzolótól kezdve a bábkészítőig továbbá az Iparművészeti Egyetem valaha animáció szakon végzett hallgatói. Az egyesület üzemeltet egy honlapot is (www.manifeszt.hu), ahová az animációs filmekkel foglalkozó írásaikat, interjúkat és beszámolókat tesznek fel, mert úgy látják, hogy az animációval foglalkozó írástudók is kikoptak már a magyar sajtóból.

Az este közeledtével ellepték a Millenáris Fogadóját az Iparművészeti Egyetem csinos hallgatói, akik megtekinthették másfél órában az elmúlt évek flashtermését, a Csiga Galérián a rajzfilmhu döntős pályázóit, vagy az angol díjnyertes animációkat. Meglepően sok gyermeket fedezhettünk fel a széksorok között, akik megbabonázva nézték a szakmai beszélgetések alatt háttérként funkcionáló rajzfilmeket is. Este a kicsivel idősebbek a Kistehén fantázianevet viselő zenekar produkciójára rophatták a parketten, majd Dj Palotai kavarta fel az állóvizet.

Péntek

A hét utolsó munkanapján rajzfilmhu flashanimáció pályázat lesz orrba-szájba: beszélgetős-elemzős, vetítős-megnézős, megnyerős-díjazós happening, közben ős-klasszik Macskafogó vetítés a Csiga Galérián. Este a Neo live actje borzolja a kedélyeket, majd Dj Kevin hevíti a hangulatot, mígnem a híres break-beat király, Soul of Man koronázza az estét.