Március 30. - Béke és káosz
Március 31. - A Glóbusz másik fele

Április 1. - 2. - Nemzetközi vizeken
Április  3. - Ördög vagy angyalom…

Április 4. - Kettős életek, párhuzamos világok
Április 5. - Utazások a szív középpontjába
Április 6. - Holt lelkek
Április 7. - A magány mélységei

Április 8-9. - Viadalok és eredmények

Hírek:

Nemzetközi versenyfesztivál lett
Márciusban újra kihajózik a Titanic


Március 30. és április 9. között tizenharmadik alkalommal hajózik be Budapestre az immáron versenyfesztivállá avanzsálódott Titanic. A rakományban mintegy ötven film, egy versenyszekció és egy háromfős nemzetközi zsűri.





Túl a babonákon
Versenyben a Titanic


A Titanic legénysége nem babonás. A tizenharmadik hajóutat versenyfesztivállal ünneplik, sőt, kihasználva a misztikus szám adta lehetőséget, külön horror-blokkal készülnek a nagy alkalomra. A március 30. és április 9. között megrendezésre kerülő fesztivál 61 filmmel négy moziban lesz jelen. A 8000 eurós fődíjért 9 alkotás versenyezhet.


A fesztivál vízre száll
Indul a 13. Titanic


31 ország 61 filmjével a fedélzetén indul útjára a 13. Titanic Budapest Nemzetközi Filmfesztivál. A fedélzeten ezúttal egy háromtagú zsűri is helyet foglal, hogy a fesztivál történetében először díjat osszon. Március 30. és április 9. között 9 alkotás versenghet a 8000 eurós Hullámtörők-díjért. A hajóútról a filmhu folyamatosan tudósít. A tájékozódást pedig napi ajánlókkal segítjük:




A 4 kapta a Hullámtörők-díjat
Lezárult a Titanic Filmfesztivál



A 4 című orosz film nyerte a 13. Titanic Budapesti Nemzetközi Filmfesztiválon első alkalommal kiosztott Hullámtörők-díjat, amiért kilenc film versengett. A fiatal rendező, Ilja Krzsanovszkij személyesen vette át az elismerést Shane Danielsen zsűrielnöktől, Bozóki András kulturális miniszter jelenlétében.





Tizenötezer néző
Siker volt az első verseny-Titanic


Tizenötezer nézője volt idén a 13. Titanic Budapest Nemzetközi
Filmfesztiválon bemutatott filmeknek. A fesztivál helyszínein - az
Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Kossuth moziban, a Toldi moziban és az Örökmozgó Filmmúzeumban - teltházas vetítéseken mutatták be a 4, a Melquiades Estrada három temetése, a Holdkór, a Punk: attitűd és A bosszú asszonya című filmeket.

Interjú:

A valóság még durvább
Beszélgetés a 4-ről Ilja Krzsanovszkijjal


Ilja Krzsanovszkij filmje, a 4 a nyugaton is elismert kortárs orosz író, Vlagyimir Szorokin azonos című könyvéből született, nem könnyű esti kikapcsolódásnak készült. Az alkotó szándéka szerint a mai, vidámnak egyáltalán nem nevezhető világot igyekszik befogni az orosz kultúra irányából.





Már nem olyan dühös
Beszélgetés Greg Araki-val



Amikor a The Living End (1989) és a Tottally F***ed Up (1992) után végre eljutottak pimasz kis filmjei a magyar mozikba (Elátkozott generáció – Gyönyörök és kivégzések, 1995, Út a pokolba, 1997), szolid fiatal párocskák hagyták ott megrökönyödve a pesti mozitermet a maszturbálós, elélvezős jelenetek láttán. A megrögzött polgárpukkasztó rendezőtitánt vagy imádni vagy utálni lehetett. A Titokzatos bőr (2004) már egy lenyugodott Arakiról árulkodik. Aki lírai területekre merészkedik.


Puppet masters
Beszélgetés a Quay-fivérekkel


A fantasztikus pároshoz közel áll Európa, pontosabban a mi Kelet-Európánk. Bár amerikaiak lévén Walt Disney-n nőttek fel, saját animációikban a régió irodalma, főleg Kafka és Bruno Schultz hatása érvényesül. Semmi mással össze nem téveszthető báb-animációik mellett színházi előadásokhoz, balettekhez, operákhoz készítenek videókat, díszleteket, ezen felül számos reklám és videóklip viseli kézjegyüket, például az 1986-os Sledge Hammer.


Itt valami történik
Beszélgetés az első Titanic-zsűrivel



A Titanic Filmfesztivál történetében először versengenek egymással a különböző szekció alkotásai. Háromtagú nemzetközi zsűri hivatott kiválasztani a legjobbat a legjobbak közül, mely film alkotói 8000 eurós Hullámtörők díjban részesül. Egy nem hivatalos sajtó-tájékoztatón ismerhettük meg a zsűri tagjait.






Beszámolók:

Freak-show
Fejtestvérek

A 2005-ös Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon debütált filmben újraforgatott „archív” felvételek, egykori szemtanúk visszaemlékezései és a Kétirányú Rómeó című befejezetlen életrajzi film megidézik a brit punk-rock zene egy rövid, ám annál intenzívebb, 1975 és 1977 közötti szegmensét.




A lehetetlen múlt
Titokzatos bőr


Greg Araki 2004-es filmje, a Titokzatos bőr, a gyerekkori traumák feldolgozásának kétféle módját tárja elénk. Scott Heim 1995-ben megjelent regényéből készült adaptáció két teljesen különböző fiú életútját tárja elénk.







A legrosszabb nap
Pusher  III.


Minden összeesküdött ellened, és a dolgok csak egyre rosszabbak – még a szerb maffiafőnököknek is lehet rossz napja. A Pusher ( magyar címén Az elátkozott város) trilógia befejező epizódjában az első részekben megismert Milo nem túl kellemes napjába nyerhetünk bepillantást.






Zenei extázis orrvérzésig
Földrengések zongorahangolója

A Titanic filmfesztiválon az alkotók jelenlétében mutatták be a Quay fivérek második egész estét filmjét, amelyben egy őrült elmeorvos élő automatákká változtatja vendégeit, hogy azok kiszolgálják sötét céljait. Az ikerpár nem először látogat Budapestre, a ’96-os Titanicra is személyesen kísérték el első játékfilmjüket, a Benjamenta Intézetet.



Hústánc
Holdkór

Jan Svankmajer feltárja a lélek mélyrétegeit, majd egész emberi valónkat húslétté alacsonyítva mutat tükröt a civilizációba belekorcsosult fajtársainak. És hogy mi van a húson túl? A bolondok háza. Kérdés, hogy a kapu innen vagy onnan nyílik-e…






AZ élet fonál
Vértea és vörös madzag


Igazi „létbe vágó” animáció, 10 helyett 70 percben, dialógusok helyett zenébe és zajba csomagolva. Christiane Cegavske első egészestése a méltán népszerű stoptrükk-technikát veszi alapul, majd az élőszereplők mozgására”hangolt” hőseit képzőművészetileg átgondolt látvánnyal köríti. Javasolt a végtelen valószínűtlenségi hajtómű!



A halál angyala
Zombinővér

Szabadság, szerelem, hús és vér, avagy a film, mely bebizonyítja, hogy az egészségügy már Kanadában is rothadásnak indult. A jelentéktelen külsejű, ám érző szívű női betegápolóra az igazi élet a síron túl vár.







Soocer VS football
Huligánok

Lexi Alexander filmje akkor kezdődik, ahol a sportközvetítések végződnek, hiszen a huligánok számára az igazi meccs a játékidő után kezdődik. A közvetítések során a néző csak csodálatos gyepet, cseleket és hatalmas, tömött lelátókat lát, ahol apa és fia együtt szurkol kedvenceinek. A Huligánok című filmben ezekkel nem találkozunk, itt az igazi keménymagot ismerhetjük meg, akiknek az életük a Csapat.


Cukor nélkül is
A tea íze

A Tarantino animátora vidékre megy. J-pop, manga, anime, yakuza-film, melodráma, szürreál pillanatok, kedves humorú családregény -- japán összművészet kezdő és haladó rajongóknak.






Határeset
Melquiades Estrada három temetése 

A zsáner sosem hal meg. A tavalyi Titanic nyitó gálán egy kardozós-köpenyes kínai film rázta le magáról könnyedén a feledés porát, idén egy western bizonyította, a műfaj kifáradhat, de örökre nem tűnhet el. Minden zsánernek megvan a maga sorsa, csúcsokkal és hullámhegyekkel, termékeny és dögunalmas korszakokkal, de ami egyszer telibe talált egy életérzést, valószínűleg csak az alkalmas pillanatra vár, hogy újra telibe találhassa.

Ki viszi át a szerelemet?
Az íj

A Velencében Ezüst Medvére érdemesült Lopakodó lelkekalkotója újabb szerelmesfilmet varázsolt a vászonra. De ez a szerelem nem az a szerelem! A Titanicon A szigettel és a Címzett ismeretlen-nel bemutatkozó rendező legújabb munkájában folytatja azt, amit a Bin Jipben elkezdett: az éteri anyagból szőtt érzelmeket átmenekíti egy olyan dimenzióba, ahol már nem érheti őket bántódás.


Jampecok a Chevroletben
Mocskos idők

A francia rendezőnő mozijának középpontjában két hamisítatlanul amerikai műfaj a road movie és a rockabilly áll. Kisebb magyarázatra, gondolom csak ez utóbbi szorul – a késői negyvenes, korai ötvenes évek déli államokból származó zenéjét sokan a legtisztább rock ’n roll zsánerként tartják számon, melyhez külsőségeiben a jampec-kultúra tapadt: lezselézett séró, hatalmas tarajak, csőnaci, lófarkak, színes zakók, női részről pedig virágmintás ruhák, széles övek, platinaszőkére festett haj stb.


Homok a szélben
Az árulás


Először a történelmi háttér. A franciák algériai gyarmatosításával szembeni ellenállás már a második világháború végén, 1945-ben lázadási kísérletekhez vezetett. Később az ébredező nacionalizmus és a fokozódó elégedetlenség hatására 1954-ben nyílt felkelés tört ki, melynek élén az FLN, a Nemzeti Felszabadítási Front állt. A nyolc évig tartó polgárháború következtében 1958-ban Charles De Gaulle kormánya nagyobb autonómiát és új gyarmatpolitikát hirdetett meg, végül Algéria 1962-ben önálló, szuverén állam lett.


Az én szép kis falum
Te meg én és minden ismerősünk


Nem fizetett választási hirdetés: A Titanicon versengő Miranda July-mű az alternatív településfejlesztés rendkívüli lehetőségeit megcsillantó programfilm. A - többek között - Cannes-i Arany Kamerával, és a Sundance Filmfesztivál Zsűri Különdíjával kitüntetett mestermunka egy felettébb kreatív lakóközösség mindennapjaiba vezeti el sárgán irigykedő nézőjét.




Kozmikus horror
Chtulhu hivása


„Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn.” – kántálják elfajzott eszkimók, és egy New Orleans-i voodoo szertartás résztvevői a világ egymástól távol eső szegletein a Chtulhu hivásában.







A halál sötét, szomorú angyala
A bosszú asszonya


Szép, az előzményekhez méltó véget ért Park Chan-Wook bosszú-trilógiája: ha a Sympathy for Mr. Vengeance-t karakán, alkotóerőtől duzzadó felvételi dolgozatnak, az Oldboy-t pedig briliáns diplomamunkának tekintjük, úgy a Lady Vengeance lenne az elegáns fölénnyel megírt doktori disszertáció, amely a kortárs filmművészet nagymesterévé avatja a dél-koreai rendezőt.



Művészetterápia
Daniel Johnston találkozása az ördöggel

A mentális zavartság – hogy az őrületet politikailag valamivel korrektebben írjuk körül –számos nagyszerű műalkotást eredményezett már. A pszichiátria a művészetet évtizedek óta alkalmazza terápiaként – az írás, a festés, a zenélés nem csupán a feszültséget oldja, de a betegeknek abban is segít, hogy megszabaduljanak az elméjüket kínzó démonoktól. Sokak példaképe, Daniel Johnston sem tett másképp.


Két junkie Dublinban
Adam és Paul

Adam és Paul, a colos és az alacsony az előző esti bulitól még félig öntudatlanul egy külvárosi mezőn ébrednek a történet kezdetén. Leginkább anyagot szereznének, aztán enni is kéne valamit, meg persze cigizni, sörözni, elszívni egy jointot, ha valaki éppen hozzájuk vág valamit. Bolti lopásból, piti rablásokból szereznének pénzt, ha nem lennének teljességgel szerencsétlenek. Régi ismerőseiket keresik fel, de azok a maguk megkapó nyersességével nem látják szívesen őket. Mert végsőkig lepusztult heroinisták, akik egzisztenciális nullaként sodródnak céltalanul a végső megsemmisülés felé. Még a dublini drogos szubkultúra is páriaként veti ki őket.


A Nagy Fal valósága
Páva


Gu Changwei, aki eddig szigorúan megmaradt a kamera mögött, most átült a rendezői székbe. Olyan filmek operatőre, mint Robert Altman Démoni csapdája, Joan Chen Ősz New Yorkban, Zhang Yimou Vörös cirokmező című filmje, vagy az 1997-ben operatőri Oscarra jelölt Isten veled, ágyasom! (Chen Kaige), most visszatért saját munkáscsaládban töltött gyermekkorához, s onnan merített ihletett kisrealista Kína-panorámájához.


Retro:

Majd húszezer látogató
Titanic 2005.


118 vetítésen 19600 néző látta a 12. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál 62 + 1 filmből álló rakományát 2005. március 31. és április 10. között. A közönségdíjat a Zsinóron című alkotás kapta. A fesztiválközönség szavazatai alapján a második legnépszerűbb film a Tokiói keresztapák című anime lett. A harmadik helyen A nagy hullarablás című amerikai road-movie végzett.




filmhu-hajónapló
A 11. Titanic


23 ország 41 filmje hajózott idén a Titanicon. A fesztivál tizenegyedik útján többek között részt vett Pavel Lungin, az aranypálmás A kiskirály alkotója, Michel Reilhac, az ARTE France Filmosztályának ügyvezető elnöke, valamint a Muttert jegyző Gimes Miklós. A Titanic közönsége a játékfilmek közül Bent Hamer az egyedülálló norvég férfiak konyhai magatartását alapul vevő Dalok a konyhából című filmjét találta a legjobbnak, míg a kritikusok Hector Babencon valós börtöndrámát feldolgozó Carandiru-jára szavaztak. A fesztivált Julie Bertuccelli nyitotta a Mióta Otar elment című filmjével és a Coen-fivérek zárták a Kegyetlen bánásmóddal. A fedélzeten a filmhu stábja is ott volt. Lapozz a beszámolókba!